تبریز امروز:
تجزیه و تحلیل: پوشیدن لباس دست دوم این روزها چیزی برای لاف زدن است، نه زمزمه کردن
سارا باتلر
فروش لباسهای دست دوم در مسیر تشکیل یک دهم بازار مد جهانی در سال آینده است، زیرا بحران هزینه زندگی و نگرانیها در مورد پایداری، مصرفکنندگان را به سمت لباسهای «از قبل دوستداشته شده » سوق میدهد.
بر اساس گزارش GlobalData برای متخصص فروش مجدد ThredUp، فروش جهانی لباسهای شخصی در سال گذشته با 18 درصد افزایش به 197 میلیارد دلار (156 میلیارد پوند) رسید و پیشبینی میشود در سال 2028 به 350 میلیارد دلار برسد. انتظار میرود این نقطه عطف یک سال دیرتر از پیشبینیها به دست آید، زیرا رشد جهانی کمی کمتر از برآوردهای قبلی است.
با این حال، بازار دست دوم ایالات متحده هفت برابر سریعتر از خردهفروشی کلی مد رشد کرد، جایی که فروش آن در سال 2023 نسبت به سال قبل ثابت بود.
جیمز راینهارت، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی ThredUp، گفت که بخش فروش مجدد در یک بازار سخت به رشد خود ادامه داده است، زیرا زمانی که بودجه خانوارها به دلیل افزایش قبوض انرژی و مواد غذایی تحت فشار قرار میگیرد، «مقاومتر» میشود.
او گفت: «وقتی احساسات مصرفکننده ملایمتر است، این یک ارزش کلیدی است. "مردم به دنبال خرید دست دوم هستند تا ارزش بیشتری داشته باشند."
او گفت که علاقه به اقلام دست دوم فقط محدود به خریداران جوانی نیست که به دنبال یافته های مد روز هستند، بلکه در حال شروع به "نسل های مختلف" است.
این گزارش نشان میدهد که بیش از نیمی از خریداران در سال گذشته چیزی دست دوم خریدهاند - اگرچه این میزان به 65 درصد از نسل Z و نسل هزاره افزایش یافت - آنهایی که بین 12 تا 43 سال سن داشتند. تقریباً از هر 5 نفر دو نفر - 38 درصد از مصرفکنندگان - گفتند خرید دست دوم برای خرید مارک های بالاتر انجام داده اند.
برای جوانان، این روند با سهولت خرید دیجیتالی دست دوم در سایت هایی مانند Vinted و Depop و همچنین ThredUp هدایت می شود و انتظار می رود فروش مجدد آنلاین در پنج سال آینده بیش از دو برابر شود و به 40 میلیارد دلار برسد.
دهها هزار لباس در یک سیستم نوار نقاله سه طبقه در مرکز مرتبسازی ThredUp در فینیکس، ایالات متحده ذخیره شده است. عکس: مت یورک/AP
با این حال، گرایش به پیش دوست داشتنی محبوبیت اصلی پیدا کرده است، با نمایش تلویزیونی واقعیت عشق جزیره، که اکنون توسط eBay حمایت می شود، و برخی از شرکت کنندگان در آن به عنوان تأثیرگذار برای ترویج سبک لباس دست دوم عمل می کنند.
خریداران مسن تر تمایل بیشتری به خرید در فروشگاه های فیزیکی مانند فروشگاه های خیریه و بوتیک های تخصصی دارند. اکنون به عنوان خرده فروشان اصلی از Selfridges تا Primark با میزبانی از فروشندگان دست دوم، در دسترس بودن بیشتری از "پیش دوست داشتنی" در خیابان وجود دارد.
در حالی که البسه کودکان در حال حاضر سریعترین بخش در حال رشد است، برندهای طراح با همکاری برندها با متخصصان، از جمله ThredUp برای میزبانی فروش مجدد محصولات خود به صورت آنلاین یا در فروشگاه ها، وارد عمل می شوند. برچسبهای بیشتری شرکت میکنند زیرا مصرفکنندگان آنها امیدوارند ارزش کمد لباس خود را برای تامین مالی خریدهای جدید درک کنند.
راینهارت گفت که قوانین قریب الوقوع طراحی شده برای محدود کردن مدهای سریع دور ریختنی در سراسر جهان نیز بخشی از انگیزه برندها برای انجام کارهای بیشتر است.
او گفت: «با توجه به اینکه چه مقدار از پوشاک به محل دفن زباله می رود، سخت است باور نکنیم که در سه تا پنج سال آینده فعالیتی در آن فضا وجود داشته باشد.
علیرغم برخورداری از رشد قابل توجه فروش، فروشندگان متخصص مد آنلاین به سختی درآمد کسب کرده اند. وینتد در سال 2022 با وجود افزایش 51 درصدی فروش، 47.1 میلیون یورو (40 میلیون پوند) زیان پیش از مالیات را ثبت کرد. حسابهای ثبتشده در خانه شرکتها نشان میدهد که زیان 59.4 میلیون پوندی پیش از مالیات Depop از فروش 54.3 میلیون پوندی آن در سال 2022 فراتر رفته است.
راینهارت گفت Thredup که سال گذشته با وجود افزایش 14 درصدی فروش به 81.4 میلیون دلار ضرر اساسی 2.1 میلیون دلاری داشت، انتظار دارد با افزایش بیشتر فروش و افزایش حاشیه سود، در سال جاری در سطح زیربنایی شکسته شود. او گفت: ما اعتماد به نفس زیادی داریم.