قرار است این اقدام به اجرای تحریم‌های غرب علیه روسیه کمک کند، اما احتمالاً شکاف‌ها باقی خواهند ماند.

گرجستان صادرات مجدد خودروهای وارداتی غربی به روسیه و بلاروس را ممنوع کرد

تاریخ انتشار : ۰۱:۵۳ ۱۴-۰۵-۱۴۰۲

گرجستان با استناد به تحریم های غرب، صادرات مجدد و ترانزیت خودروهای وارداتی از آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه و بلاروس را ممنوع کرده است. تجارت پررونق صادرات مجدد در بحبوحه تهاجم گسترده روسیه به اوکراین مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است. در حالی که قرار است این اقدام به اجرای تحریم ها کمک کند، مشخص نیست که آیا این خودروها به طور غیرمستقیم به روسیه نخواهند رسید یا خیر. محدودیت صادرات (دوباره) یا اجازه ترانزیت خودروهای وارداتی از آمریکا به دو کشور تحریم شده از اول آگوست اعمال شد، در حالی که محدودیت‌ها برای خودروهای اروپایی از 26 سپتامبر اجرایی می‌شود. مقامات گرجستان پس از تایید خبر محدودیت‌های جدید در پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها، این خبر را در 3 آگوست اعلام کردند. به گفته مقامات، این اقدام برای انطباق با بسته های جدیدتر تحریم های غرب ضروری بوده است. این تصمیم پس از یازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا با تمرکز بیشتر بر همکاری با کشورهای ثالث برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های موجود علیه روسیه، از جمله از طریق صادرات مجدد، اتخاذ شد. گرجستان تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است، اما متعهد شده است که اجازه استفاده از خاک خود را برای دور زدن تحریم ها نخواهد داد.

تبریز امروز:

نینی گابریچیدزه 3 اوت 2023
The Upper Lars crossing on the Georgian-Russian border (Facebook; Georgian Ministry of Finance)

گذرگاه لارس علیا در مرز گرجستان و روسیه 
گرجستان با استناد به تحریم های غرب، صادرات مجدد و ترانزیت خودروهای وارداتی از آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه و بلاروس را ممنوع کرده است. تجارت پررونق صادرات مجدد در بحبوحه تهاجم گسترده روسیه به اوکراین مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است.

در حالی که قرار است این اقدام به اجرای تحریم ها کمک کند، مشخص نیست که آیا این خودروها به طور غیرمستقیم به روسیه نخواهند رسید یا خیر.

محدودیت صادرات (دوباره) یا اجازه ترانزیت خودروهای وارداتی از آمریکا به دو کشور تحریم شده از اول آگوست اعمال شد، در حالی که محدودیت‌ها برای خودروهای اروپایی از 26 سپتامبر اجرایی می‌شود.

مقامات گرجستان پس از تایید خبر محدودیت‌های جدید در پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها، این خبر را در 3 آگوست اعلام کردند.

به گفته مقامات، این اقدام برای انطباق با بسته های جدیدتر تحریم های غرب ضروری بوده است. این تصمیم پس از یازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا با تمرکز بیشتر بر همکاری با کشورهای ثالث برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های موجود علیه روسیه، از جمله از طریق صادرات مجدد، اتخاذ شد. گرجستان تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است، اما متعهد شده است که اجازه استفاده از خاک خود را برای دور زدن تحریم ها نخواهد داد.

صادرات مجدد خودروهای وارداتی، اعم از خودروهای دست دوم و بازسازی شده، سال هاست که در گرجستان به سرعت در حال رشد بوده است. این کشور به قطب منطقه ای صنعت تبدیل شده است و مشتریانی را از کشورهای شوروی سابق و اروپای شرقی جذب می کند.

خودروهای موتوری بزرگترین محصول صادراتی گرجستان در نیمه اول سال 2023 بودند که ارزش کل صادرات در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 بیش از سه برابر شد و تقریباً یک سوم کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد.

اما انتظار نمی رود محدودیت های جدید به طور قابل توجهی بر روند تأثیر بگذارد.

ساندرو بیتسادزه، نماینده Caucasus Auto Import، یک غول بازار خودرو گرجستان، در 3 اوت به BMG گفت: «در حال حاضر، سهم خودروهایی که از گرجستان به روسیه می روند کمتر از 5.5 درصد است. در حالی که محدودیت های جدید ممکن است به Bitsadze می گوید که کاهش قیمت خودروها در گرجستان "نمی توانند ضربه بزرگی به بازار وارد کنند."

محدودیت های قبلی صادرات خودروهای گران قیمت غربی را که بیش از 50 هزار دلار هزینه داشتند به روسیه منع می کرد. محدودیت های جدید شامل خودروهایی با حجم موتور بیش از 1.9 لیتر و همچنین خودروهای الکتریکی و هیبریدی می شود.

در شش ماهه اول سال 2023، روسیه پنجمین واردکننده بزرگ خودرو از گرجستان پس از قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان بود و با خرید 3786 خودرو از گرجستان با حجم کل تجارت تا 52 میلیون دلار (افزایش نسبت به 1254 خودرو به ارزش 14 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته).

از سوی دیگر، در بلاروس در شش ماهه نخست امسال تنها 129 دستگاه خودرو به ارزش 2.5 میلیون دلار صادر شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 16 دستگاه خودرو به ارزش 442 هزار دلار بوده است.

اما ناظران نگران این جهش قابل توجه در جاهای دیگر از جمله قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان هستند. همه این کشورها عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بلوکی تحت رهبری روسیه با یک سیستم گمرکی واحد و یکپارچه هستند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد خودروهای صادراتی به ارمنستان در نیمه اول سال 2023 حدود 5 برابر، به قزاقستان - نزدیک به چهار برابر و به قرقیزستان - 2.5 برابر افزایش یافته است. نرخ رشد این کشورها از نظر هزینه کل خودروهای صادراتی حتی بیشتر است.

در مقابل، تعداد خودروهای صادراتی به آذربایجان غیرعضو اتحادیه گمرکی اندکی کاهش یافت، حتی اگر قیمت کل خودروها نزدیک به دو برابر شود.

Table 1

Table 2

این داده ها باعث شده است که تحلیلگران مختلف مشکوک شوند که دست کم برخی از این خودروها به روسیه ختم می شوند. اگر چنین صادرات مجدد دیگری انجام شود، مشخص نیست که آیا گرجستان را با غرب به مشکل می اندازد یا خیر. اما به نظر می رسد تا کنون هیچ محدودیت اضافی در این زمینه اعمال نشده است.

با توجه به منافع عمومی بالا، ما بیشتر تصریح می‌کنیم که محدودیت‌ها برای صادرات/صادرات مجدد خودروهای وارداتی از ایالات متحده و اتحادیه اروپا به کشورهایی که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار ندارند، اعمال نمی‌شود. "سرویس درآمد وزارت دارایی گرجستان در بیانیه ای اعلام کرد.

با این حال، مقررات جدید ترانزیت به این معنی است که همسایگان گرجستان، مانند ارمنستان، از ترانزیت خودروهای وارداتی غربی به روسیه از طریق خاک گرجستان نیز محدود خواهند شد.

از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، گرجستان به عنوان یکی از مسیرهای بالقوه برای فرار روسیه از تحریم های غرب در کانون توجه قرار گرفته است. در ماه ژوئن، مقامات گمرک روسیه ادعا کردند که در لارس علیا، گذرگاه مرزی که Ge

با روسیه، مسکو در حال شکستن محاصره اقتصادی تحمیل شده توسط کشورهای اروپایی بر ما بود.

با این حال مقامات گرجستان بارها ادعا کرده اند که با شرکای غربی برای انجام نظارت لازم بر صادرات همکاری می کنند.

پیشتر دیپلمات های غربی گفته بودند که هیچ مدرکی دال بر نقض تحریم ها توسط تفلیس وجود ندارد. و در ماه ژوئن، مقامات ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا وارد گرجستان شدند تا اطمینان حاصل کنند که روسیه از این کشور برای دور زدن تحریم ها استفاده نمی کند، به ویژه در مورد 38 محصول حساس که می تواند برای ساخت سلاح های میدان نبرد استفاده شود.

مقامات با وجود تأسف عمومی از عدم اجرای و همسویی خود با تحریم های غرب، تلاش های تفلیس را در این زمینه مثبت ارزیابی کردند.

گرجستان با تحریم‌های ما همسو نمی‌شود، تحریم‌های ما را اجرا نمی‌کند، اما با توجه به آنچه که در دو روز گذشته شاهد بودیم، گرجستان تعهد خود را برای عدم استفاده از خاکش برای دور زدن تحریم‌ها بسیار جدی می‌گیرد. دیوید اوسالیوان، فرستاده تحریم‌های اتحادیه اروپا در نشست خبری خود در تفلیس در 28 ژوئن گفت: تجارت کالاها به‌ویژه 38 محصول یا خدمات مالی در میدان جنگ است.

نینی گابریچیدزه یک روزنامه نگار اهل تفلیس است.


نظرات کاربران


@