مایکل لمب مدیر اجرایی برنامه رهبری و شخصیت، دانشگاه ویک فارست- برگردان به فارسی توفیق وحیدی آذر

سنت آگوستین با جنگ های فرهنگی غریبه نبود - و در مورد امروز حرف هایی برای گفتن دارد

تاریخ انتشار : ۱۸:۲۳ ۱۱-۰۸-۱۴۰۳

آگوستین تشخیص داد که متقاعد کردن اغلب زمانی مؤثرتر است که افراد دیگر را بر اساس شرایط آنها به جای خودمان درگیر کنیم. در «شهر خدا»، او استدلال های خود را نه تنها با توسل به «اقتدار الهی»، بلکه به عقل نیز پیش می برد. به عنوان مثال، انتقاد او از فساد اخلاقی امپراتوری ریشه در اعتقادات مذهبی او داشت، با این حال او همچنین از مقامات فکری و باورهای خود رومیان، مانند سیسرو و مورخ سالوست، برای تأکید بر نظرات خود استناد می کند.

تبریز امروز:

سنت آگوستین
آمریکایی ها عمیقاً اختلاف نظر دارند و نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2024 بعید است که این اختلافات را التیام بخشد. اگر وقایع انتخابات 2020 نشانه ای  از این اختلافات باشد، در این دوره حتی ممکن است ماجراها بدتر شوند.

من به عنوان یک محقق شخصیت و سیاست، به این فکر می کنم که چگونه تفاوت ها را از بین ببرم. در این فصل داغ انتخابات، من مدام به یک منبع شگفت‌انگیز برمی‌گردم: متفکری که در دوران اختلاف عمیق، 1600 سال پیش زندگی می‌کرد.

جنگ های فرهنگی آگوستین
سنت آگوستین یکی از تأثیرگذارترین متفکران تاریخ غرب است که بر شکاف‌های مذهبی و سیاسی تسلط داشت.

یک قدیس مشهور کاتولیک،  اندیشمند الهیات و اسقف که برای اصلاح‌طلبان پروتستانی مانند مارتین لوتر و جان کالوین مبانی تفکر و اندیشه بود. روشنفکرانی مانند دیوید بروکس، ستون نویس نیویورک تایمز تا مورخ برنده جایزه پولیتزر، جان میخام، به تأثیر او باور دارند . رئیس جمهور جو بایدن در سخنرانی تحلیف خود از آگوستین نقل قول کرد، در حالی که سناتور جی دی ونس، معاون دونالد ترامپ، آگوستین را به عنوان قدیس حامی خود هنگام پیوستن به کلیسای کاتولیک انتخاب کرد.

با این حال، شهرت آگوستین در زمان خود ممکن است موجب مکث ما گردد. او در قرن چهارم پس از میلاد در شمال آفریقا به دنیا آمد و در زمان تفرقه و اختلافات عمیق در امپراتوری روم زندگی می کرد و امروزه اغلب به عنوان یک جنگجوی فرهنگ دیده می شد.

تمبر الجزایری به یاد زندگی سنت آگوستین. کتابخانه ایالتی و آرشیو فلوریدا، حافظه فلوریدا

تمبر الجزایری به یاد زندگی سنت آگوستین. کتابخانه ایالتی و آرشیو فلوریدا،
آگوستین سقوط پرآشوب امپراتوری روم را تجربه کرد، زیرا مبارزات و تهاجمات داخلی قلمرو وسیع را به سمت فروپاشی سوق داد. او در حالی درگذشت که شهر خودش یعنی هیپو در محاصره وندال ها بود.

در همین حال، امپراتوری شاهد تغییرات مذهبی چشمگیری بود. در طول زندگی آگوستین، مسیحیت از یک فرقه تحت تعقیب اما بدون بحث و جدل به دین رسمی امپراتوری تبدیل شد - .

آگوستین در کتاب تأثیرگذار خود «شهر خدا» که بین سال‌های 413 و 426 نوشته شد، به شدت از دین خود در برابر منتقدان «بت پرست» که مسیحیت را مسئول غارت رم می‌دانستند، دفاع می‌کند. در عین حال، او «بدعت‌گذاران» و «شخصیت‌گرایان» را که اقتدار کلیسای کاتولیک را زیر سؤال می‌بردند، به چالش می‌کشد.

این بحث ها تندی بود. برخی از کشیش‌های کاتولیک توسط Circumcellions، یک گروه رادیکال مسیحی که به امید شهادت به مخالفان حمله می‌کردند، کشته، ضرب و شتم یا کور شدند. یک بار، آگوستین به سختی از ترور شدن خود نجات یافت  زیرا مسیر دیگری را برای خانه در پیش گرفت.

با وجود چنین خشونتی - و حتی به دلیل آن - آگوستین از وحدت سیاسی و مذهبی دفاع می کرد. در «شهر خدا»، او دیدگاهی از جامعه سیاسی یا «مشترک‌المنافع» ارائه می‌کند که بر «صلح» و «همسویی» میان شهروندان مختلف تأکید دارد.

عناصر مشترک عشق
آگوستین در حالی که از صلح حمایت می کرد، انتقاد دقیق را با تلاش برای یافتن زمینه های مشترک ترکیب کرد - یکی از دلایلی که مثال او امروز مناسب است. در کتاب اخیرم درباره اندیشه سیاسی او، سه شیوه از او را شناسایی کردم که می‌تواند به مردم امروز کمک کند تا در مورد اختلافات فکر کنند.

اولاً، آگوستین در کتاب خود از شهروندان مختلف خواسته که ایمان یا باورهای یکسانی داشته باشند. او دیدگاه افراد مشترک المنافع را به‌عنوان «مردم» تعریف می‌کند که «با توافق مشترک در مورد اهداف مورد علاقه شان» کالاها، ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک متحد شده‌اند: . لازم نیست این عناصر اشتراک مذهبی باشند. در واقع، اسقف هیپو به مسیحیان توصیه می کند که با غیر مسیحیان متحد شوند و شهروندان با عقاید متفاوت را تشویق می کند تا در مورد عناصر مشترک خاص به توافق برسند بدون اینکه به طور کامل در مورد چرایی آن توافق داشته باشند.

تصویری از «شهر خدا» که ساخت و ساز و ویرانی تروی را نشان می‌دهد. مل22/موزه هنر فیلادلفیا از طریق ویکی مدیا

تصویری از «شهر خدا» که ساخت و ساز و ویرانی تروی را نشان می‌دهد. موزه هنر فیلادلفیا 
آگوستین که در دوران امپراتوری پر از خشونت زندگی می کرد، به ویژه بر صلح مدنی تمرکز کرد. او صلح را نه صرفاً به عنوان عدم وجود خشونت، بلکه به عنوان یک رابطه عدالت و دوستی بین شهروندان درک می کرد. قرن‌ها بعد، یک آگوستینی دیگر، مارتین لوتر کینگ جونیور، دیدگاه مشابهی از «صلح مثبت» را در «نامه‌ای از زندان بیرمنگام» توصیف کرد.

برای آگوستین، حفظ این صلح  مستلزم تأمین سایر عناصر اساسی است، از سلامت جسمانی و احساس اجتماعی گرفته تا «هوای قابل تنفس، آب آشامیدنی، و هر آنچه بدن برای تغذیه، پوشیدن، سرپناه، شفا یا زینت آن نیاز دارد». بسیاری از بحث های اخیر در ایالات متحده - از تغییرات آب و هوایی و کووید-19 گرفته تا امنیت اقتصادی و مراقبت های بهداشتی - منعکس کننده اختلافات بر سر عناصر اساسی است که به صلح کمک می کند.

اما صلح مدنی به معنای سرکوب مخالفان نیست. آگوستین از سیسرو سیاستمدار رومی استناد کرد که 500 سال قبل از آن می زیسته و هماهنگی مدنی را به هارمونی موسیقی در میان «حتی متفاوت ترین صداها» تشبیه می کند: «آنچه موسیقی دانان هارمونی را در آواز می خوانند، هماهنگی در شهر است، که هنرمندانه ترین و بهترین پیوند امنیت در میان مردمان مشترک المنافع است»

توافق مدنی مانند هارمونی دائمی یا پایدار نیست. هماهنگی با سایر شهروندان مستلزم هماهنگی دقیق، گوش دادن دقیق و تمرین مداوم است.

عناصر مشترک - و بدی های مشترک
در وهله دوم، آگوستین می دانست که به اشتراک گذاشتن یک چیز مشترک می تواند اختلاف  ها را از بین ببرد - زنده نگه داشتن گفت و گو زمانی که اختلاف نظر آن را تهدید می کند.

این تمرکز بر عناصر مشترک ممکن است به ویژه در محیط سیاسی کنونی ما مفید باشد. یک نظرسنجی در مارس 2024 توسط مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس-NORC نشان داد که اکثر آمریکایی ها موافق هستند که حقوق خاص - برای مثال، رای دادن و تجمع، و حفظ حریم خصوصی و حمایت برابر تحت قانون - آزادی بیان، مذهب و مطبوعات هستند برای هویت کشور ضروری است.

به طور مشابه، یک نظرسنجی اولیه ایپسوس در سال 2024 نشان داد که اگرچه آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که کشور بیشتر از گذشته تقسیم شده است، اما 69 درصد معتقدند "اکثر آمریکایی‌ها چیزهای مشابهی را از زندگی می‌خواهند."

با این حال، حتی اگر شهروندان نتوانند در مورد آنچه حمایت می کنند به توافق برسند، حداقل ممکن است در مورد آنچه که مخالف هستند توافق کنند. آگوستین نوشت: «عاشق خیر، باید از آنچه بد است متنفر باشد». تمرکز بر بدی های مشترک ممکن است به ایجاد اجماع کمک کند.

همانطور که فیلسوف کوام آنتونی آپیا مشاهده کرده است، جنبش‌های اجتماعی اغلب نه با توافق بر سر دیدگاه عدالت، بلکه با متحد شدن حول آنچه در مقابل آن مقاومت می‌کنند چه بردگی، چه سلطه یا تبعیض آغاز می‌شوند ، به همین دلیل است که سازمان دهندگان جامعه از مردم می پرسند که چه چیزی آنها را عصبانی می کند: توافق در مورد تهدیدهای مشترک می تواند به شهروندان مختلف کمک کند تا برای تأمین کالاهای مشترک ائتلاف هایی تشکیل دهند.

یک کارگروه دو حزبی از انجمن وکلای آمریکا نمونه جدیدی از شهروندان با سیاست های مختلف را ارائه می دهد که در برابر چالش های مشترک متحد می شوند: تهدیدهای دموکراسی، انتخابات عادلانه و حاکمیت قانون. از آنجایی که نظرسنجی نیویورک تایمز/کالج سینا در اکتبر 2024 نشان می دهد که 76 درصد از رای دهندگان احتمالی معتقدند "دموکراسی آمریکایی در حال حاضر در معرض تهدید است"، این نگرانی مشترک می تواند مبنایی برای یافتن زمینه های مشترک فراهم کند.

مناظره محققان در تصویری از «شهر خدا» Maître François/کتابخانه ملی هلند از طریق Wikimedia Commons

مناظره محققان در تصویری از «شهر خدا» Maître François/کتابخانه ملی هلند 
صحبت به زبان همگان 
در نهایت، آگوستین تشخیص داد که متقاعد کردن اغلب زمانی مؤثرتر است که افراد دیگر را بر اساس شرایط آنها به جای خودمان درگیر کنیم. در «شهر خدا»، او استدلال های خود را نه تنها با توسل به «اقتدار الهی»، بلکه به عقل نیز پیش می برد. به عنوان مثال، انتقاد او از فساد اخلاقی امپراتوری ریشه در اعتقادات مذهبی او داشت، با این حال او همچنین از مقامات فکری و باورهای خود رومیان، مانند سیسرو و مورخ سالوست، برای تأکید بر نظرات خود استناد می کند.

توسل به  باورها و مقامات فکری دیگران نشان دهنده احترام به ارزش های آنهاست. همچنین موثر است. در طیف وسیعی از مسائل، از سقط جنین تا هزینه‌های نظامی، تحقیقات نشان می‌دهد که تعامل با مخالفان بر اساس ارزش‌های اخلاقی خودشان معمولاً متقاعدکننده‌تر از تلاش برای متقاعد کردن آنها بر اساس ارزش‌های ما است. دانشمندان علوم اجتماعی آن را به عنوان "کلید اقناع سیاسی" توصیف می کنند.

آمریکایی ها نمی توانند انتظار هماهنگی کامل داشته باشند. تفاوت ها واقعی هستند و درگیری اجتناب ناپذیر است. اما همانطور که آگوستین معتقد بود، شناسایی عناصر مشترک و درگیر کردن دیگران بر اساس شرایط خود ممکن است به شهروندان مختلف کمک کند تا همخوانی پیدا کنند - و شاید حتی با یک کلید آواز بخوانند.

 

منبع : The Conversation


نظرات کاربران


@