کاهش زمان ترانزیت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و ضربه به درآمد کرملین.

با دور زدن روسیه راه‌های ریلی جدید در آسیای مرکزی راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار : ۰۲:۱۴ ۱۹-۱۲-۱۴۰۳

مسیر تجاری کریدور میانی در حال گسترش است. چین و قزاقستان از راه‌اندازی یک خط ترانزیت ریلی باری جدید خبر داده‌اند که کالاهای چینی را به اروپا منتقل می‌کند و در عین حال روسیه را دور می‌زند. بر اساس بیانیه‌ای که توسط شرکت راه‌آهن دولتی قزاقستان منتشر شده، اولین قطار کانتینری که این مسیر جدید را طی می‌کند، در ۴ مارس از چنگدو در مرکز چین به سمت شهر لودز لهستان حرکت کرد. این قطار که تلویزیون و سایر قطعات الکترونیکی را حمل می‌کند، انتظار می‌رود ظرف ۴۰ روز این سفر را تکمیل کند و از قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه عبور کند تا به مرز اتحادیه اروپا برسد. بیانیه راه‌آهن قزاقستان اعلام می‌کند: «این مسیر نه‌تنها ظرفیت‌های حمل‌ونقل منطقه را گسترش می‌دهد، بلکه لجستیک بین‌المللی را انعطاف‌پذیرتر، سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر می‌کند.» چین همچنین در حال توسعه دو مسیر ترانزیت باری دیگر به سمت غرب است که از طریق قزاقستان و دریای خزر، روسیه را دور می‌زنند و کرملین را از درآمد ترانزیت محروم کرده و اهرم ژئوپلیتیکی آن را تضعیف می‌کنند. یک تفسیر منتشرشده توسط رسانه اوکراینی دیالوگ با خوشحالی اظهار داشت: «جریان کالاهای چینی که از روسیه عبور می‌کرد، به مسیرهای جدید منتقل می‌شود. مسکو دیگر لجستیک بین آسیا و اروپا را کنترل نمی‌کند؛ این اهرم فشار سیاسی اکنون در دستان قزاقستان، چین و ترکیه است.»

تبریز امروز:


(عکس: gov.kz)
(عکس: gov.kz)
مسیر تجاری کریدور میانی در حال گسترش است. چین و قزاقستان از راه‌اندازی یک خط ترانزیت ریلی باری جدید خبر داده‌اند که کالاهای چینی را به اروپا منتقل می‌کند و در عین حال روسیه را دور می‌زند.
بر اساس بیانیه‌ای که توسط شرکت راه‌آهن دولتی قزاقستان منتشر شده، اولین قطار کانتینری که این مسیر جدید را طی می‌کند، در ۴ مارس از چنگدو در مرکز چین به سمت شهر لودز لهستان حرکت کرد. این قطار که تلویزیون و سایر قطعات الکترونیکی را حمل می‌کند، انتظار می‌رود ظرف ۴۰ روز این سفر را تکمیل کند و از قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه عبور کند تا به مرز اتحادیه اروپا برسد.
بیانیه راه‌آهن قزاقستان اعلام می‌کند: «این مسیر نه‌تنها ظرفیت‌های حمل‌ونقل منطقه را گسترش می‌دهد، بلکه لجستیک بین‌المللی را انعطاف‌پذیرتر، سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر می‌کند.»
چین همچنین در حال توسعه دو مسیر ترانزیت باری دیگر به سمت غرب است که از طریق قزاقستان و دریای خزر، روسیه را دور می‌زنند و کرملین را از درآمد ترانزیت محروم کرده و اهرم ژئوپلیتیکی آن را تضعیف می‌کنند.
یک تفسیر منتشرشده توسط رسانه اوکراینی دیالوگ با خوشحالی اظهار داشت: «جریان کالاهای چینی که از روسیه عبور می‌کرد، به مسیرهای جدید منتقل می‌شود. مسکو دیگر لجستیک بین آسیا و اروپا را کنترل نمی‌کند؛ این اهرم فشار سیاسی اکنون در دستان قزاقستان، چین و ترکیه است.»
در همین حال، آژانس راه‌آهن دولتی ازبکستان از راه‌اندازی یک مسیر ترانزیت باری جدید خبر داد که هند را به قزاقستان متصل می‌کند. اخیراً دوازده کانتینر در بندر موندرا هند بر روی یک کشتی باری بارگیری شدند تا به بندر بندرعباس ایران منتقل شوند. از آنجا، این کانتینرها از طریق راه‌آهن و از مسیر ترکمنستان و ازبکستان به مقصد خود در نزدیکی آستانه، پایتخت قزاقستان، می‌رسند. زمان کل سفر برای این محموله کاشی سرامیکی بین ۲۵ تا ۳۰ روز تخمین زده شده است.
بیانیه ازبکستان خاطرنشان کرد که این مسیر جدید پتانسیل کاهش قابل‌توجه هزینه‌های حمل‌ونقل را دارد، در حالی که «فرصت‌های صادرکنندگان و واردکنندگان را گسترش می‌دهد.»

نظرات کاربران


@