تبریز امروز:
وسایل نقلیه الکتریکی (EV) هنوز فاصله زیادی با تبدیل شدن به یک هنجار در آفریقای جنوبی دارند، اما در سالهای اخیر به طور قابل توجهی ارزانتر شدهاند و سال 2023 زمان مناسبی برای کسانی است که منتظر انقلاب الکتریکی هستند.
خودروهای الکتریکی نه تنها در آفریقای جنوبی بلکه در سرتاسر جهان بسیار گران هستند، اما حاشیه بین خودروهای الکتریکی و خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) شروع به تغییر کرده است زیرا خودروسازان همچنان به فناوری اولویت می دهند و صرفهجویی در مقیاس به این معنی است که هزینه نسبی تولید مدل های باتری-الکتریکی کاهش یافته است زیرا افراد بیشتری شروع به خرید آنها می کنند.
خودروهای برقی در آفریقای جنوبی به دو دلیل اصلی هنوز بسیار گرانتر از سایر کشورها هستند. اول اینکه دولت هیچ مشوق مالیاتی برای خودروهای برقی قائل نمی شود و در واقع مالیاتی بالاتر از خودروهای معمولی در صورت واردات از اروپا برای آنها وضع می کند.
مورد دوم این است که بسیاری از خودروسازان ترجیح دادهاند مدلهای باطری مقرونبهصرفهتر خود را در اینجا معرفی نکنند، احتمالاً به دلیل موضوع انگیزه، و بنابراین اکثر خودروهای برقی که در حال حاضر در نوک آفریقا فروخته میشوند از برندهای لوکسی مانند آئودی، بیامو ، مرسدس بنز، جگوار و پورشه هستند.
با این حال، اخیراً با عرضه چندین مدل جدید و حتی یک برند جدید در سال 2023، این موضوع تغییر کرده است که در مجموع موانع ورود برای حمل و نقل خودرو الکتریکی را صدها هزار رند کاهش داده است.
در آغاز سال 2023، تنها یک خودروی برقی در آفریقای جنوبی وجود داشت که میتوان آن را با قیمت کمتر از 1 میلیون رند خریداری کرد - یعنی Mini Cooper SE که در ماههای اول سال از 723000 رند به فروش میرسید.
از آن زمان، سه مدل جدید در قالب GWM Ora، BYD Atto 3 و Volvo EX30 وارد صحنه شدهاند.
بهویژه GWM Ora اکنون عنوان ارزانترین خودروی برقی کشور را با قیمت پایه 686950 رند در اختیار دارد.
این هنوز با آنچه شما میتوانید بهعنوان مقرونبهصرفه در زمینه آفریقای جنوبی توصیف کنید، فاصله زیادی دارد، اما تقریباً 100000 رند ارزانتر از Mini است که از آن زمان قیمت آن به 783500 رند تعدیل شده است.
حتی قابل توجه تر، معرفی Atto 3 و EX30 است که به ترتیب از 768,000 و 775,900 رند شروع می شوند و آنها را بسیار مقرون به صرفه تر از کراس اوور برقی پایه قبلی - Volvo XC40 Recharge - می کند که اکنون 108000 رند عرضه می شود. .
این بدان معناست که در عرض یک سال هزینه ورود به شاسیبلندهای برقی به میزان خیرهکننده 340000 رند کاهش یافته است.
با نگاهی به تصویر بزرگتر، اروپا قرار است تا سال 2035 تمام برقی شود، که قبلاً این موضوع را مطرح کرده است که خودروهای ICE ساخت آفریقای جنوبی مانند VW Polo ممکن است به نفع شناسه الکتریکی این برند کنار گذاشته شوند.
با توجه به این موضوع، تصور اینکه در دهه آینده خودروسازان شروع به معرفی گزینههای برقی مناسبتر برای کیف پول در بازار کوچک ما خواهند کرد، سخت نیست، چه از روی انتخاب یا از روی ناچاری، زمانی که این خودروها به بخش عمدهای از آنچه تولید میکنند تبدیل شوند. ، هزینه ورود به خودروهای برقی را حتی بیشتر کاهش می دهد.