کاوه وحیدی آذر

مربع سیاه اثر کازیمیر مالویچ

تاریخ انتشار : ۰۴:۱۳ ۰۷-۰۶-۱۴۰۴

«مربع سیاه» نه فقط یک تابلو، که اعلامیه‌ای است بر پایان یک جهان و آغاز جهانی دیگر. مالویچ با این سطح سیاه بر زمینه‌ی سفید، هنر را از بند بازنمایی رها ساخت و آن را به سکوتی مطلق و خلوصی ناب کشاند. این مربع، «صفرِ شکل‌ها»ست؛ جایی که همه چیز فرو می‌ریزد و تنها جوهره‌ی احساس باقی می‌ماند. در نخستین نمایشگاه، او اثر را در همان گوشه‌ی مقدسی آویخت که در خانه‌های روسی جایگاه آیکون‌های مذهبی بود؛ گویی این سیاهی مطلق، به‌سان شمایلی نوین، به مکاشفه‌ای قدسی دعوت می‌کرد.

تبریز امروز:

مربع سیاه کازیمیر مالویچ

 تابلو «مربع سیاه» شاید مشهورترین و بحث‌برانگیزترین اثر کازیمیر مالویچ باشد.

 در نگاه اول تنها یک مربع سیاه ساده بر زمینه‌ای سفید دیده می‌شود، اما هدف مالویچ صرفاً سادگی بصری نبود.

  • او این تابلو را به‌عنوان نماد رهایی از بازنمایی طبیعت و اشیاء خلق کرد؛ نقطه‌ی آغاز سوپره‌ماتیسم، مکتبی که بر برتری شکل‌های خالص هندسی و رنگ تأکید داشت.

«مربع سیاه» نه فقط یک تابلو، که اعلامیه‌ای است بر پایان یک جهان و آغاز جهانی دیگر.
مالویچ با این سطح سیاه بر زمینه‌ی سفید، هنر را از بند بازنمایی رها ساخت و آن را به سکوتی مطلق و خلوصی ناب کشاند.
این مربع، «صفرِ شکل‌ها»ست؛ جایی که همه چیز فرو می‌ریزد و تنها جوهره‌ی احساس باقی می‌ماند.
در نخستین نمایشگاه، او اثر را در همان گوشه‌ی مقدسی آویخت که در خانه‌های روسی جایگاه آیکون‌های مذهبی بود؛
گویی این سیاهی مطلق، به‌سان شمایلی نوین، به مکاشفه‌ای قدسی دعوت می‌کرد.

 


نظرات کاربران


@