هیمالیااز نگاه لنز

تصاویر کمیاب صد ساله از هیمالیا در نمایشگاه دهلی نو زنده شد

تاریخ انتشار : ۰۴:۳۶ ۲۲-۱۱-۱۴۰۳

آقای تامسون گفت: «سلا یکی از اولین کسانی بود که تشخیص داد که چگونه مسیرهای برف به اندازه کوهنوردانی که آنها را ساخته اند، بخشی از ترکیب هستند. تجهیزات ویتوریو سلا شامل دوربین دال مایر، سه پایه و صفحات شیشه ای با وزن بیش از 30 کیلوگرم بود. لباس او به تنهایی 10 کیلوگرم وزن داشت. در اکسپدیشن K2، او حدود 250 عکس رسمی در طول چهار تا پنج ماه گرفت. در کانچنجونگا ، حدود 200. آقای تامسون گفت: "با استانداردهای دیجیتال مدرن، این عدد چیز خارق العاده ای نیست... اما زمانی که سلا در حال عکاسی بود، این تعداد قابل توجهی بود." انسل آدامز، عکاس آمریکایی بعدها نوشت که «خلاق بودن تفاسیر سلا، تماشاگر را به هیبت مذهبی سوق می‌دهد». علی‌رغم خطرات عکاسی در ارتفاع بالا، از جمله نگاتیوهای آسیب‌رسان رطوبت، آثار باقی‌مانده او همچنان گواه مهارت اوست.

تبریز امروز:

هیمالیا

تصاویر کمیاب صد ساله هیمالیا در نمایشگاه دهلی نو زنده می‌شوند این نمایشگاه که توسط گالری هنری دهلی برگزار می‌شود، کارهای پیشگامانه عکاس ایتالیایی ویتوریو سلا را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه تا 14 فوریه در خانه بیکانر دهلی نو برپاست.
یک نمایشگاه هنری در حال انجام در دهلی، نگاهی نادر به برخی از اولین عکس‌های هیمالیا در ارتفاع بالا، که بیش از یک قرن پیش گرفته شده‌اند، ارائه می‌کند.

نمایشگاه «ویتوریو سلا: عکاس در هیمالیا» که توسط کاشف و نویسنده بریتانیایی هیو تامسون برگزار می‌شود و توسط گالری هنری دهلی برگزار می‌شود، کارهای پیشگامانه عکاس ایتالیایی ویتوریو سلا را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دیدگاه‌های آقای سلا از هند، شامل عکس‌های کمیاب از Kanchenjunga، سومین کوه مرتفع جهان، و K2، دومین کوه مرتفع را به نمایش می‌گذارد.

آقای تامسون به بی بی سی گفت: «سلا در طول زندگی حرفه ای خود از مهارت های خود در مهندسی و شیمی استفاده کرد که کارخانه های پشم و پدرش به او آموخته بودند.

ویتوریو سلا (۱۹۴۳-۱۸۵۹) در شهر بیلا ایتالیا به دنیا آمد و یک کوهنورد و عکاس اولیه بود. در بیست سالگی، او بر فرآیند کلودیون مسلط شد، که به او اجازه داد تا صفحات شیشه‌ای با فرمت بزرگ را در شرایط سخت بسازد. سفر او به هیمالیا در سال 1899 آغاز شد، زمانی که او به داگلاس فرشفیلد کاشف بریتانیایی در یک اکتشاف در اطراف کانچن جونگا پیوست. علی‌رغم اینکه باران شدید مانع از تلاش‌های کوهنوردی شد، او تصاویر خیره‌کننده‌ای از قله‌های پوشیده از برف گرفت.

در سال 1909، او به اکسپدیشن دوک آبروزی به K2 پیوست. آقای سلا با حمل یک سیستم دوربین 30 کیلوگرمی، از مناظر خطرناک عبور کرد تا عکس هایی بگیرد که بعدها به آثاری تعیین کننده در عکاسی کوهستانی تبدیل شدند. جیم کوران، نویسنده K2: The Story of the Savage Mountain، او را به عنوان "احتمالاً بزرگترین عکاس کوهستانی ... نام او مترادف با کمال فنی و ظرافت زیبایی شناختی است."

آقای تامسون گفت: «سلا یکی از اولین کسانی بود که تشخیص داد که چگونه مسیرهای برف به اندازه کوهنوردانی که آنها را ساخته اند، بخشی از ترکیب هستند.

تجهیزات ویتوریو سلا شامل دوربین دال مایر، سه پایه و صفحات شیشه ای با وزن بیش از 30 کیلوگرم بود. لباس او به تنهایی 10 کیلوگرم وزن داشت. در اکسپدیشن K2، او حدود 250 عکس رسمی در طول چهار تا پنج ماه گرفت. در  کانچنجونگا ، حدود 200. آقای تامسون گفت: "با استانداردهای دیجیتال مدرن، این عدد چیز خارق العاده ای نیست... اما زمانی که سلا در حال عکاسی بود، این تعداد قابل توجهی بود."

انسل آدامز، عکاس آمریکایی بعدها نوشت که «خلاق بودن تفاسیر سلا، تماشاگر را به هیبت مذهبی سوق می‌دهد». علی‌رغم خطرات عکاسی در ارتفاع بالا، از جمله نگاتیوهای آسیب‌رسان رطوبت، آثار باقی‌مانده او همچنان گواه مهارت اوست.

این نمایشگاه تا 14 فوریه در خانه بیکانر دهلی نو برپاست و همه روزه از ساعت 11 صبح تا 7 بعد از ظهر دایر است.


نظرات کاربران


@