تبریز امروز:
بد نام بردن به فروشندگان خودروهای دست دوم.
براولی بنسون 31 ژانویه 2025
گمان می رود بسیاری از خودروها در جاده های روسیه از طریق گرجستان و قرقیزستان قاچاق شده باشند. (عکس: gov.ru)
گمان می رود بسیاری از خودروها در جاده های روسیه از طریق گرجستان و قرقیزستان قاچاق شده باشند. (عکس: gov.ru)
در سال 2023، دولت گرجستان صادرات مجدد خودرو به روسیه را ممنوع کرد، اقدامی که هدف آن همسویی با تحریم های بین المللی علیه مسکو بود. اما دادههای تجاری اخیر این ظن را تقویت میکند که گرجستان همچنان به عنوان یک ایستگاه اصلی در شبکهای که روسیه برای واردات کالا بهویژه خودرو استفاده میکند، عمل میکند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان، برای دومین سال متوالی، خودروها بیشترین صادرات را از گرجستان در سال 2024 داشته اند که مجموعا بیش از 2.4 میلیارد دلار بوده و 37 درصد از حجم کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. عجیب است که مقصد اصلی همه صادرات یک کشور همسایه نبود، بلکه قرقیزستان، یک کشور آسیای مرکزی بود که بیش از هزار مایل دورتر قرار داشت. صادرات از گرجستان به قرقیزستان در سال گذشته بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به کل سال قبل 85 درصد افزایش قابل توجهی داشته است.
ارتباط گرجستان و قرقیزستان مدتهاست که به دلیل اینکه یکی از کانالهای اصلی تامین مورد اعتماد روسیه برای غلبه بر تحریمهای غرب است، مورد بررسی قرار گرفته است.
از زمانی که کشورهای غربی پس از تهاجم روسیه به اوکراین تحریمهای روسیه را آغاز کردند، کرملین از قرقیزستان به عنوان دریچه پشتی برای به دست آوردن کالاهای تحریم شده، به ویژه قطعات با کاربرد دوگانه که به تداوم تلاشهای جنگی روسیه کمک میکند، استفاده کرده است. خودروها نیز یکی از کالاهای وارداتی بزرگ هستند: تعداد خودروهایی که وارد قرقیزستان میشوند در سال 2023 به بیش از 180000 دستگاه رسید، در حالی که در سال 2022، سال آغاز جنگ روسیه و اوکراین، این رقم حدود 40000 بود.
گرجستان از دیرباز به عنوان تامین کننده منطقه ای خودروهای دست دوم شناخته شده است. اما آخرین داده ها نشان دهنده تغییر در پویایی صادرات گرجستان است. در سال 2023، آذربایجان بزرگترین شریک تجاری این کشور بود و طبق رسانه های محلی، خودروها بیشترین صادرات را از گرجستان تشکیل می دادند و آذربایجان بیش از 430 میلیون دلار خودرو وارد کرد. این رقم در سال گذشته کاهش یافت، اگرچه آذربایجان - کشوری که همچنین به صادرات مجدد کالاهای تحریم شده از جمله خودرو به روسیه متهم شده است - همچنان سومین شریک تجاری بزرگ گرجستان در سال 2024 بود.
ناظران خاطرنشان می کنند که اختلاف در ارقام داده های رسمی نشان می دهد که بسیاری از خودروهایی که ظاهراً توسط فروشندگان گرجی به خریداران قرقیز فروخته می شوند، به مقصد مورد نظر خود نمی رسند. در عوض، آنها ممکن است به روسیه منحرف شوند.
«بر اساس آمار گرجستان، در 10 ماه اول 2024 ... خودروهایی به ارزش 964 میلیون دلار به عنوان صادرات مجدد از گرجستان به قرقیزستان فروخته شد. طبق آمار قرقیزستان خودروهایی به ارزش حدود 50 میلیون دلار از گرجستان وارد شده است. کالاهایی به ارزش بیش از 900 میلیون دلار کجا ناپدید شدند؟ در نوامبر گذشته، رومن گوتسیریدزه، سیاستمدار مخالف گرجستان، این سوال را مطرح کرد و افزود که او معتقد است که این خودروها به روسیه ختم می شوند.
مقامات هر دو کشور ادعا می کنند که در تلاش برای مهار تجارت غیرقانونی هستند. در حالی که به نظر می رسد مقامات گرجستان چشم خود را بر عبور کالاهای تحریم شده با استفاده دوگانه از این کشور می بندند، همتایان آنها در قرقیزستان ظاهراً اقداماتی را انجام داده اند که اخیراً اقدامات ضد تحریمی را انجام داده اند.
پاییز گذشته، تحت فشار ایالات متحده، مقامات قرقیزستان شروع به درخواست از تاجران کردند که تأیید کنند کالاهایی که برای آنها پول پرداخت می کنند ظرف 60 روز به قرقیزستان می رسد. دولت همچنین یک نهاد نظارتی دولتی جدید برای نظارت بر تجارت ایجاد کرد.
تأثیر چنین اقداماتی در دادههای تجاری 2024 منعکس نمیشود و اینکه آیا قوانین و رویههای جدید به طور مؤثر اجرا میشوند، نامشخص است.
برولی بنسون گزارشگر مقیم تفلیس و فارغ التحصیل مدرسه روزنامه نگاری کلمبیا