14 فروردین 1404
چند سال پیش، مالکان یک نقاشی قدیمی و خاکگرفته به یک گالری هنری در وین مراجعه کردند. آنها با ارائه عکسی از اثر، ادعا کردند که این کار متعلق به گوستاو کلیمت، نقاش مشهور سبک نمادگرایی اتریشی است. در ابتدا، یک دستیار جوان گالری این ادعا را رد کرد.
تبریز امروز:
چند سال پیش، مالکان یک نقاشی قدیمی و خاکگرفته به یک گالری هنری در وین مراجعه کردند. آنها با ارائه عکسی از اثر، ادعا کردند که این کار متعلق به گوستاو کلیمت، نقاش مشهور سبک نمادگرایی اتریشی است. در ابتدا، یک دستیار جوان گالری این ادعا را رد کرد.
لوئی وینِرویتر، یکی از مالکان گالری وینِرویتر و کولباخر، به واشنگتن پست گفت:
«تصور اینکه این اثر متعلق به کلیمت باشد، غیرممکن به نظر میرسید؛ نقاشی بسیار کثیف بود.»
اما تیم گالری برای اطمینان، تحقیقاتی را آغاز کرد. آلفرد وایدینگر، مورخ هنری، تأیید کرد که این نقاشی یک اثر اصیل از کلیمت است. اکنون این اثر در نمایشگاه TEFAF ماآستریخت در هلند به نمایش گذاشته شده و انتظار میرود با قیمتی بیش از ۱۶ میلیون دلار به فروش برسد.
گوستاو کلیمت (۱۹۱۸-۱۸۶۲)، بنیانگذار جنبش جدایی وین، به خاطر استفاده از ورق طلا در آثارش مانند بوسه (۱۹۰۸) و پرتره آدل بلوخ-باوِر (۱۹۰۷) مشهور است.
این پرترهٔ دو فوتی (۶۰ سانتیمتری) اگرچه امضای کلیمت را ندارد، اما مهرِ میراث او را بر خود دارد. این نقاشی در سال ۱۹۲۳ — پنج سال پس از مرگ کلیمت — حراج شد و سپس بارها دست به دست گشت. از دهه ۱۹۵۰، بخشی از یک مجموعه خصوصی بود.
وایدینگر تشخیص داد که این اثر، پرترهای از شاهزاده ویلیام نی نورتِی دُووونا، رهبر قبیله اوسو در غنا است. کلیمت این پرتره را در سال ۱۸۹۷ پس از بازدید از باغ وحش تیرگارتن آم شوتل در وین کشید. در آن زمان، این باغ وحش گاهی نمایشگاههای انسانی نیز برگزار میکرد.
کلیمت و دوستش فرانتس مَچ، شاهزاده و حدود ۱۲۰ نفر از همراهانش را که برای یک «فولکرشاو» (نمایشگاه قومنگاری استعماری رایج در اروپای قرن ۱۹ و ۲۰) به وین آمده بودند، مشاهده کردند. این گروه برای شرکت در این نمایشگاه ۵۳ روز سفر کرده بودند و به مدت شش ماه، روزانه حدود ۱۰٬۰۰۰ بازدیدکننده آنها را تماشا میکردند.
ماری رودِه، مورخ دانشگاه مطالعات آفریقایی لندن، میگوید:
«این افراد در چنین نمایشگاههایی تحقیر میشدند. از آنها سوءاستفاده میشد تا برتری نژاد سفید بر جهان اثبات شود.»
پس از این نمایشگاه، هم کلیمت و هم مچ پرترهای از شاهزاده کشیدند. به نظر وایدینگر، یک حامی از هر دو هنرمند سفارش کار داده بود، اما در نهایت نسخه مچ را انتخاب کرد — به همین دلیل اثر کلیمت امضا نشده باقی ماند.
در حالی که مچ شاهزاده را روبهرو و با پسزمینهای سبز یکدست نقاشی کرده بود، کلیمت او را از نیمرخ و در میان گلها به تصویر کشید. طرح گلها از ویژگیهای آثار اولیه کلیمت، مانند پرتره سونیا نیپس (۱۸۹۸)، است که نشاندهنده سبک تزئینی او پیش از دوره طلاییاش است.
در سالهای اخیر، آثار کلیمت به قیمتهای سرسامآوری فروخته شدهاند:
پرتره مادموازل لیزر (۱۹۱۷) — ۳۲ میلیون دلار (۲۰۲۴)
بانو با بادبزن (۱۹۱۸-۱۹۱۷) — ۱۰۸ میلیون دلار (۲۰۲۳)
وینِرویتر معتقد است قیمت ۱۶ میلیون دلار برای پرتره شاهزاده منصفانه است:
«کلیمت به این چهره وقار و گرمی بخشیده. این اثر تأثیرگذار است، چون احساس میکنی با کسی روبهرویی که میشناسی.»
منبع : اسمیتسونیان
مطالب مرتبط:
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.