6 آذر 1403

مدوسا ، نقاشی کاراواجو

کاوه وحیدی آذر

مدوسا زنی با مارهایی در مو که مردم را با نگاه کردن به آنها به سنگ تبدیل می کرد.مدوسا یک هیولای گورگون بود، یک موجود زن ترسناک از اساطیر یونان. در حالی که توصیفات گورگون ها در ادبیات یونانی متفاوت است، این اصطلاح معمولاً به هر یک از سه خواهری اطلاق می شود که موهایی از مارهای زنده و سمی داشتند و ظاهری هولناک داشتند که کسانی را که آن را می دیدند به سنگ تبدیل می کرد. به طور سنتی، در حالی که دو گورگون، استنو و یوریال، جاودانه بودند، خواهرشان مدوسا نبود، و توسط قهرمان اسطوره‌ای پرسئوس، بنیانگذار افسانه‌ای "میسنا" و سلسله "پرسید" کشته شد. طبق داستان، او توسط پرسئوس کشته شد که با استفاده از سپر آینه ای از تماس مستقیم چشمی خودداری کرد. پس از مرگ مدوسا، سر بریده او همچنان کسانی را که به آن نگاه می کردند متحجر می کرد. کاراواجو با این مفهوم بازی می کند و با الگوبرداری از چهره مدوسا - او را تبدیل به تنها کسی می کند که از نگاه شیطانی مدوسا در امان است - و وقتی مجبور است به انعکاس خود نگاه کند ، سپر را به همان شکلی نقاشی می کند که مدوسا لحظاتی قبل از کشته شدن تصویر خود را شکار کرد. . اگرچه کاراواجو سر بریده مدوسا را ​​به تصویر می کشد، اما او همچنان هوشیار است. او این ترکیب زندگی و مرگ را از طریق بیان شدید مدوسا افزایش می دهد. دهان گشاد او فریادی بی صدا اما دراماتیک می دهد و چشمان شوکه و ابروی درهم رفته اش همگی حس ناباوری را نشان می دهد، انگار که تا آن لحظه خود را شکست ناپذیر می دانست. اما مدوسای کاراواجو تأثیر کاملی در ترساندن بیننده ندارد، زیرا او به ما نگاه نمی کند و در نتیجه قدرت نگاه را به بیننده منتقل می کند و بر مرگ او تأکید می کند.

تبریز امروز:

 مدوسا - کاراواجو

مدوسا، 1597 توسط کاراواجو
هیچ هنرمند ایتالیایی بعداز داوینچی  نمی‌توانست بدون شواهدی از داوینچی در آثارش نقاشی بکشد، خواه قصد داشته باشد یا نباشد. یکی از این نمونه ها مدوسای کاراواجو است که به سفارش کاردینال دل مونته، که برای خانواده مدیچی در رم کار می کرد، ساخته شد. به گفته وازاری زندگی نامه نویس، داوینچی در سندی از سال 1568 نیز سپر مدوسا را ​​ایجاد کرد که در مجموعه دوک بزرگ بود. اگر واقعاً اینطور باشد، دل مونته مطمئناً از آن می دانست و به هنرمند جوان دستور می داد که از استاد پیروی کند.

کاراواجو دو نسخه از سر مدوسا را ​​نقاشی کرد. اولی در 1596 و دیگری احتمالاً در 1597/8. اولین نسخه که به نام مورتولا نیز شناخته می شود، و تنها پس از مرگ او در آتلیه نقاش پیدا شد. امروزه متعلق به یک مجموعه خصوصی است در حالی که نسخه دوم کمی بزرگتر (60 در 55 سانتی متر) امضا نشده است و در گالری اوفیزی در فلورانس است.

"سر مدوسا" که توسط کاراواجو در سال 1598 اجرا شد ، توسط کاردینال فرانچسکو ماریا دل مونته، نماینده خانواده مدیچی در رم، پس از دیدن اولین نسخه - نقاشی متولا - در استودیو نقاشان به عنوان سپر تشریفاتی سفارش داده شد. هدف از این مأموریت نمادی از شجاعت دوک بزرگ توسکانی در شکست دادن دشمنانش بود. کاراواجو برای موضوع خود از اسطوره یونانی مدوسا استفاده کرد، زنی با مارهایی در مو که مردم را با نگاه کردن به آنها به سنگ تبدیل می کرد.

مدوسا یک هیولای گورگون بود، یک موجود زن ترسناک از اساطیر یونان. در حالی که توصیفات گورگون ها در ادبیات یونانی متفاوت است، این اصطلاح معمولاً به هر یک از سه خواهری اطلاق می شود که موهایی از مارهای زنده و سمی داشتند و ظاهری هولناک داشتند که کسانی را که آن را می دیدند به سنگ تبدیل می کرد. به طور سنتی، در حالی که دو گورگون، استنو و یوریال، جاودانه بودند، خواهرشان مدوسا نبود، و توسط قهرمان اسطوره‌ای پرسئوس، بنیانگذار افسانه‌ای "میسنا" و سلسله "پرسید" کشته شد. طبق داستان، او توسط پرسئوس کشته شد که با استفاده از سپر آینه ای از تماس مستقیم چشمی خودداری کرد. پس از مرگ مدوسا، سر بریده او همچنان کسانی را که به آن نگاه می کردند متحجر می کرد.

کاراواجو با این مفهوم بازی می کند و با الگوبرداری از چهره مدوسا - او را تبدیل به تنها کسی می کند که از نگاه شیطانی مدوسا در امان است - و وقتی مجبور است به انعکاس خود  نگاه کند ، سپر را به همان شکلی نقاشی می کند که مدوسا لحظاتی قبل از کشته شدن تصویر خود را شکار کرد. . اگرچه کاراواجو سر بریده مدوسا را ​​به تصویر می کشد، اما او همچنان هوشیار است. او این ترکیب زندگی و مرگ را از طریق بیان شدید مدوسا افزایش می دهد. دهان گشاد او فریادی بی صدا اما دراماتیک می دهد و چشمان شوکه و ابروی درهم رفته اش همگی حس ناباوری را نشان می دهد، انگار که تا آن لحظه خود را شکست ناپذیر می دانست. اما مدوسای کاراواجو تأثیر کاملی در ترساندن بیننده ندارد، زیرا او به ما نگاه نمی کند و در نتیجه قدرت نگاه را به بیننده منتقل می کند و بر مرگ او تأکید می کند.

کاراواجو دستاوردهای فنی عظیمی را در این کار با ایجاد یک سطح محدب مقعر انجام داد و سر مدوسا به نظر می رسد که بیرون زده است.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت