خبر های ویژه

قزاقستان برنامه‌ریزی کرده است هیئتی را برای مذاکرات تجاری به آمریکا اعزام کند

29 فروردین 1404

تاجیکستان: بررسی موشکافانه پروژه سد «رغن»

28 فروردین 1404

ازبکستان: در جستجوی دلارهای گردشگری

28 فروردین 1404

«موج نهم»

28 فروردین 1404

کشورهای آسیای مرکزی به تلاش سازمان جهانی بهداشت برای ریشه‌کنی سل پیوستند

28 فروردین 1404

چین طرح صادرات گاز گازپروم از آسیای مرکزی را متوقف کرد

28 فروردین 1404

بررسی تأثیر تعرفه‌های جدید آمریکا بر آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی

21 فروردین 1404

چین در حال گسترش نقش خود به‌عنوان تأمین‌کننده تسلیحات در آسیای مرکزی است

20 فروردین 1404

پیشرفت در مسیر احداث دالان انرژی سبز آسیای مرکزی-اتحادیه اروپا

20 فروردین 1404

قفقاز جنوبی منطقه‌ای با "میزان آسیب‌پذیری پایین" در برابر تغییرات اقلیمی تلقی می‌شود

20 فروردین 1404

کشورهای آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۴ رودخانه‌ها را کمتر از سطح مورد انتظار تخلیه کردند

11 فروردین 1404

زلزله‌ای شدید میانمار و تایلند را لرزاند؛ صدها کشته احتمالی

9 فروردین 1404

گزارش جامع درباره سیاست‌های شی جین‌پینگ در مبارزه با فساد در چین

25 اسفند 1403

ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر سر مواد معدنی حیاتی آسیای مرکزی تبلیغات بیشتری می‌کنند

25 اسفند 1403

گروه‌های زیست‌محیطی هشدار می‌دهند: توسعه بیش از حد منابع رودخانه‌ای در آسیای مرکزی

25 اسفند 1403

ارمنستان و آذربایجان اعلام کردند که صلح در دسترس است

25 اسفند 1403

28 فروردین 1404

«موج نهم»

ایوان آیوازوفسکی

تابلوی نقاشی‌ای با پهنای بیش از سه متر که تنها در عرض ۱۱ روز خلق شد. آیوازوفسکی آن را در کارگاه خود در فئودوسیا نقاشی کرد (اوانس آیوازیان که در کریمه به دنیا آمد و ترجیح می‌داد همان‌جا زندگی کند، اصالتاً ارمنی بود، اما نام و نام‌خانوادگی‌اش را تغییر داد – و به یک نقاش بزرگ روس بدل شد). در هنگام کار بر روی این اثر، هنرمند عمدتاً به حافظه و طراحی‌های اولیه‌اش تکیه داشت. طرفداران مکتب رئالیسم به دنبال ایراد گرفتن از آثار آیوازوفسکی بودند: مثلاً می‌گفتند که در وسط دریا موج‌هایی را نقاشی کرده که فقط می‌توانند در نزدیکی ساحل شکل بگیرند، و رنگ‌بندی آثارش واقع‌گرایانه نیست. اما نکته اصلی این است که با یک اثر رئالیستی روبه‌رو نیستیم، بلکه با شاهکاری از نقاشی رمانتیک طرف هستیم.

تبریز امروز:

 یوان آیوازوفسکی (Ivan Aivazovsky) (1817–1900)

یوان آیوازوفسکی (Ivan Aivazovsky)

(1817–1900)

تابلوی نقاشی‌ای با پهنای بیش از سه متر که تنها در عرض ۱۱ روز خلق شد. آیوازوفسکی آن را در کارگاه خود در فئودوسیا نقاشی کرد (اوانس آیوازیان که در کریمه به دنیا آمد و ترجیح می‌داد همان‌جا زندگی کند، اصالتاً ارمنی بود، اما نام و نام‌خانوادگی‌اش را تغییر داد – و به یک نقاش بزرگ روس بدل شد).

در هنگام کار بر روی این اثر، هنرمند عمدتاً به حافظه و طراحی‌های اولیه‌اش تکیه داشت. طرفداران مکتب رئالیسم به دنبال ایراد گرفتن از آثار آیوازوفسکی بودند: مثلاً می‌گفتند که در وسط دریا موج‌هایی را نقاشی کرده که فقط می‌توانند در نزدیکی ساحل شکل بگیرند، و رنگ‌بندی آثارش واقع‌گرایانه نیست. اما نکته اصلی این است که با یک اثر رئالیستی روبه‌رو نیستیم، بلکه با شاهکاری از نقاشی رمانتیک طرف هستیم.

 

  • نام اصلی او اوانِس آیوازیان (Hovhannes Aivazian) بود و در شهر فئودوسیا (در شبه‌جزیره‌ی کریمه) به دنیا آمد. او اصالتاً ارمنی بود ولی بیشتر عمر هنری خود را در چارچوب فرهنگ و هنر روسیه گذراند و یکی از بزرگ‌ترین نقاشان دریا در تاریخ هنر جهان شناخته می‌شود.

  • او تحصیلات خود را در آکادمی هنرهای سن‌پترزبورگ گذراند و با استعدادی درخشان، خیلی زود به شهرت رسید.

  • آیوازوفسکی بیش از ۶٬۰۰۰ نقاشی خلق کرد، که بیشتر آن‌ها صحنه‌هایی از دریا، کشتی‌ها، طوفان‌ها و مناظر دریایی هستند.

 

 «موج نهم» یا «دِوْیاتیی وَال» (The Ninth Wave)

سال خلق: ۱۸۵۰
ابعاد: بیش از سه متر عرض
محل نگهداری: موزه روسیه در سن‌پترزبورگ

این تابلو یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین آثار آیوازوفسکی است. او این نقاشی را تنها در ۱۱ روز در کارگاهش در فئودوسیا خلق کرد.

موضوع نقاشی:

  • نقاشی، بازماندگان یک کشتی‌شکسته را نشان می‌دهد که پس از طوفان سهمگین، به تخته‌پاره‌هایی چسبیده‌اند و در دل دریا درگیر نجات خود هستند.

  • موجی عظیم (موج نهم) در حال نزدیک شدن است، که در باور دریانوردان، بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین موج در دنباله‌ی طوفان‌هاست.

  • در پس‌زمینه، رنگ‌های طلوع خورشید دیده می‌شود که با نور گرمش بر امواج آشفته‌ی دریا می‌تابد و امیدی ضمنی را در دل تاریکی و ترس می‌پراکند.

سبک و نقد:

  • این نقاشی در سبک رمانتیسم خلق شده و تأکید آن بر احساسات شدید، طبیعت قدرتمند، و درگیری انسان با نیروهای ناشناخته و عظیم طبیعت است.

  • منتقدان رئالیست در زمان آیوازوفسکی می‌گفتند که امواج نقاشی‌شده شبیه امواج نزدیک ساحل‌اند، نه امواج وسط دریا؛ یا رنگ‌ها غیرواقعی‌اند. اما این اثر، با هدف بازنمایی دقیق طبیعت کشیده نشده، بلکه بیان شاعرانه‌ای از عظمت و زیبایی خطرناک طبیعت است.


چرا این اثر مهم است؟

  • «موج نهم» نماد مبارزه انسان با طبیعت، امید در دل ناامیدی، و زیبایی در دل خطر است.

  • این تابلو به عنوان یکی از شاهکارهای جاودان نقاشی دریایی در جهان شناخته می‌شود.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت