خبر های ویژه

آسیای مرکزی و قفقاز از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای رانندگی در جهان هستند

19 اسفند 1403

تردید در برابر واکسن، احیای بیماری‌های کودکی را در آسیای مرکزی و قفقاز دامن می‌زند

19 اسفند 1403

ترکمنستان در تلاش است از انزوای خود خارج شود

19 اسفند 1403

با دور زدن روسیه راه‌های ریلی جدید در آسیای مرکزی راه‌اندازی شد

19 اسفند 1403

ارمنستان با توافق بر سر یک قرارداد معدنی توجه آمریکا را جلب می‌کند

18 اسفند 1403

دختران افغان به دلیل "آپارتاید جنسیتی" طالبان از جراحی‌های نجات‌بخش محروم می‌شوند

13 اسفند 1403

پاکستان جریان آب دریای چترال به سمت افغانستان را تغییر می‌دهد

7 اسفند 1403

نوستالژی افغان ها برای روزهای خوش

6 اسفند 1403

طالبان یک زوج بریتانیایی را به دلیل فعالیت‌های آموزشی در بامیان بازداشت کردند

5 اسفند 1403

آذربایجان و روسیه بار دیگر بر سر سرنگونی هواپیمای مسافربری درگیر شدند

27 بهمن 1403

وزارت انرژی ایالات متحده ارقام جدیدی از ذخایر و تولید انرژی در حوضه خزر ارائه می‌دهد

27 بهمن 1403

مشکلات سفر تیم فوتبال نشان‌دهنده مشکلات اقتصادی عمیق‌تر در ترکمنستان است

27 بهمن 1403

تاجیکستان آرزوی تبدیل شدن به قطب توسعه هوش مصنوعی را دارد

27 بهمن 1403

بقا و تولید انرژی در دمای منفی 40 درجه

21 بهمن 1403

قزاقستان قصد دارد به طور کامل استفاده از انرژی هسته ای را آغاز کند

14 بهمن 1403

تصاویر حاکمان کشور را در روی روزنامه نمی توان مچاله یا با آن شیشه و ...پاک کرد.

14 بهمن 1403

19 اسفند 1403

آسیای مرکزی و قفقاز از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای رانندگی در جهان هستند

مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از ترافیک، هزینه اقتصادی به بار می‌آورد.

ایمنی خودرو همچنان یک مسئله بزرگ برای کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است، به‌طوری که این دو منطقه برخی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر مرتبط با ترافیک را در جهان دارند. جاده‌ها در آسیای مرکزی به نظر می‌رسد خطرناک‌تر می‌شوند. مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در قزاقستان در سال ۲۰۲۴ به ۲,۵۷۹ نفر رسید که بالاترین تعداد در یک دهه گذشته است. تاجیکستان نیز در سال ۲۰۲۴ با ۵۵۲ کشته، بالاترین مجموع تلفات خود را از حداقل سال ۲۰۰۵ ثبت کرد. نرخ مرگ‌ومیر در ازبکستان و قرقیزستان پایین‌تر بود و هر دو در دهه گذشته بهبودهای اندکی در کاهش تلفات داشته‌اند. با این حال، قرقیزستان در سال ۲۰۲۴ دومین نرخ بالای تصادفات ترافیکی در آسیای مرکزی را با حدود ۱,۰۰۰ مورد در هر میلیون نفر ثبت کرد. شرایط در قفقاز بهتر نیست. گرجستان در سال ۲۰۲۴، ۴۴۴ مرگ مرتبط با خودرو را ثبت کرد که افزایش اندکی نسبت به سال قبل داشت و با اعداد پنج سال گذشته سازگار بود. ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۴ کاهش تلفات را شاهد بودند. با این حال، اعداد برای ارمنستان امروز بدتر از یک دهه پیش است.

تبریز امروز:

به زبان پارسی (فارسی):
۳ مارس ۲۰۲۵
امدادگران اولیه پس از یک تصادف جاده‌ای در قزاقستان، مسافری گرفتار را آزاد می‌کنند. (عکس: gov.kz)
امدادگران اولیه پس از یک تصادف جاده‌ای در قزاقستان، مسافری گرفتار را آزاد می‌کنند. (عکس: gov.kz)
ایمنی خودرو همچنان یک مسئله بزرگ برای کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است، به‌طوری که این دو منطقه برخی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر مرتبط با ترافیک را در جهان دارند.
جاده‌ها در آسیای مرکزی به نظر می‌رسد خطرناک‌تر می‌شوند. مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در قزاقستان در سال ۲۰۲۴ به ۲,۵۷۹ نفر رسید که بالاترین تعداد در یک دهه گذشته است. تاجیکستان نیز در سال ۲۰۲۴ با ۵۵۲ کشته، بالاترین مجموع تلفات خود را از حداقل سال ۲۰۰۵ ثبت کرد. نرخ مرگ‌ومیر در ازبکستان و قرقیزستان پایین‌تر بود و هر دو در دهه گذشته بهبودهای اندکی در کاهش تلفات داشته‌اند. با این حال، قرقیزستان در سال ۲۰۲۴ دومین نرخ بالای تصادفات ترافیکی در آسیای مرکزی را با حدود ۱,۰۰۰ مورد در هر میلیون نفر ثبت کرد.
شرایط در قفقاز بهتر نیست. گرجستان در سال ۲۰۲۴، ۴۴۴ مرگ مرتبط با خودرو را ثبت کرد که افزایش اندکی نسبت به سال قبل داشت و با اعداد پنج سال گذشته سازگار بود. ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۴ کاهش تلفات را شاهد بودند. با این حال، اعداد برای ارمنستان امروز بدتر از یک دهه پیش است.
بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط World Population Review، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و قرقیزستان همگی در رتبه‌های بالای جهانی از نظر تعداد تلفات مرتبط با خودرو به ازای هر میلیون نفر قرار دارند. قزاقستان با ۱۲۹ مرگ به ازای هر میلیون نفر در سال ۲۰۲۴، بالاترین نرخ تلفات را در میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز داشت.
ناظران محلی می‌گویند عوامل مختلفی به نرخ بالای مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در این مناطق کمک می‌کند، از جمله وسایل نقلیه‌ای که به‌خوبی نگهداری نمی‌شوند، رانندگی تهاجمی و مست، و همچنین جاده‌هایی که به‌خوبی علامت‌گذاری یا نگهداری نشده‌اند.
تحلیلگران مالی، در عین حال، پیشنهاد می‌کنند که تأثیر اقتصادی مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو قابل‌توجه است. بر اساس برآورد بانک جهانی، حدود دو سوم کسانی که در تصادفات رانندگی در آسیای مرکزی جان خود را از دست می‌دهند، مردانی بین ۱۸ تا ۴۴ سال هستند که اغلب منبع اصلی درآمد خانواده‌هایشان هستند. بسیاری از خانواده‌ها به دنبال مزایای دولتی هستند تا بخشی از آسیب اقتصادی ناشی از مرگ ناگهانی مرتبط با جاده را جبران کنند. به عنوان مثال، در قزاقستان، دولت «سالانه حدود ۱,۶۴۵ دلار برای هر خانواده بدون نان‌آور در قزاقستان» هزینه می‌کرد.
مطالعه‌ای از بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ تلاش کرد تا تأثیر کلی مرگ‌ومیر و جراحات ترافیکی بر اقتصاد هر کشور را اندازه‌گیری کند. این گزارش مشخص کرد که حدود ۹۰ درصد از مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در سطح جهانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مانند کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی، رخ می‌دهد. همچنین تخمین زده شد که تصادفات خودرویی که منجر به مرگ یا جراحت می‌شوند، «حدود ۱-۲ درصد از تولید ناخالص ملی (GNP) را سالانه در تمام کشورهای در حال توسعه هزینه می‌کنند.»
این مطالعه بر اساس داده‌های گرفته‌شده از پنج کشور با درآمد کم و متوسط انجام شد: چین، هند، فیلیپین، تانزانیا و تایلند.
مطالعه اعلام کرد: «مدل‌های ما نشان می‌دهند که کاهش مرگ‌ومیر ناشی از جراحات ترافیکی جاده‌ای (RTI) تأثیر قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی در هر پنج کشور تحلیل‌شده خواهد داشت. اندازه این تأثیر در کشورها متفاوت است. اما همه آن‌ها افزایش درآمد قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد.»

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت