13 اسفند 1403

مشاهده نقاشی‌های بزرگ منظره‌ای الهام‌گرفته از جنگل بورئال، از اروپا تا آمریکای شمالی

نمایشگاهی جدید با عنوان «نورهای شمالی» در سوئیس، آثار هنری جنگل تایگا را بین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۹۳۷ به نمایش می‌گذارد

نقاشان منظره‌ای کانادا و شمال اروپا چه وجه مشترکی دارند؟ الهام‌بخش آن‌ها جنگل تایگا یا بورئال است: حلقه‌ای عظیم از درختان عمدتاً سوزنی‌برگ که در نیمکره شمالی کشیده شده است. در اواخر قرن نوزدهم، هنرمند سوئدی گوستاو فیاستد جنگل‌های کاج پوشیده از برف کشورش را نقاشی کرد. در سال ۱۹۰۰، نقاش نروژی ادوارد مونک درختان زمستانی کنار یک ریل در نروژ زادگاهش را به تصویر کشید. در سال ۱۹۱۴، هنرمند انگلیسی-کانادایی جی.ای.اچ. مک‌دونالد جنگل‌های مشابهی در پارک الگونیک انتاریو به تصویر کشید. همان‌طور که نمایشگاهی جدید در سوئیس نشان می‌دهد، هر یک از این هنرمندان از «منظره معنوی» جنگل بورئال الهام گرفته‌اند. «نورهای شمالی»، که اکنون در بنیاد بی‌یلر در حال برگزاری است، ۷۴ نقاشی منظره از هنرمندان اسکاندیناوی و کانادایی را بین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۹۳۷ به نمایش می‌گذارد.

تبریز امروز:

دود قطار، اثر ادوارد مونک، ۱۹۰۰ / موزه مونک / هالوور بیورنگارد

 دود قطار، اثر ادوارد مونک، ۱۹۰۰ / موزه مونک / هالوور بیورنگارد
نقاشان منظره‌ای کانادا و شمال اروپا چه وجه مشترکی دارند؟ الهام‌بخش آن‌ها جنگل تایگا یا بورئال است: حلقه‌ای عظیم از درختان عمدتاً سوزنی‌برگ که در نیمکره شمالی کشیده شده است.
در اواخر قرن نوزدهم، هنرمند سوئدی گوستاو فیاستد جنگل‌های کاج پوشیده از برف کشورش را نقاشی کرد. در سال ۱۹۰۰، نقاش نروژی ادوارد مونک درختان زمستانی کنار یک ریل در نروژ زادگاهش را به تصویر کشید. در سال ۱۹۱۴، هنرمند انگلیسی-کانادایی جی.ای.اچ. مک‌دونالد جنگل‌های مشابهی در پارک الگونیک انتاریو به تصویر کشید.
همان‌طور که نمایشگاهی جدید در سوئیس نشان می‌دهد، هر یک از این هنرمندان از «منظره معنوی» جنگل بورئال الهام گرفته‌اند. «نورهای شمالی»، که اکنون در بنیاد بی‌یلر در حال برگزاری است، ۷۴ نقاشی منظره از هنرمندان اسکاندیناوی و کانادایی را بین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۹۳۷ به نمایش می‌گذارد.
نمای از تپه پی‌ینکی، اثر هلمی بیسه، ۱۹۰۰ / گالری ملی فنلاند / آلکس تالوه
نمای از تپه پی‌ینکی، اثر هلمی بیسه، ۱۹۰۰ / گالری ملی فنلاند / آلکس تالوه
موزه در بیانیه‌ای می‌گوید: «این هنرمندان همه طبیعت شمال را به اشتراک دارند. گستره‌های به‌ظاهر بی‌پایان جنگل، نور درخشان روزهای بی‌پایان تابستان، شب‌های طولانی زمستان و پدیده‌های طبیعی مثل نورهای شمالی، شکلی خاص از نقاشی مدرن nordic را به وجود آوردند که همچنان جذابیت و کشش پایداری دارد.»
موتیف‌های مشترک شامل دریاچه‌ها و خورهای بادخیز هستند که «مقایسه افقی با درختان عمودی جنگل ایجاد می‌کنند و باد را به‌عنوان عاملی که مدام سطح آب را آشوب می‌کند، قابل مشاهده می‌سازند.» نور نیز موضوع تأثیرگذاری است - چه تاریکی سرکوب‌کننده زمستان، چه روزهای روشن تابستان، یا شفق قطبی رنگارنگ که آسمان را روشن می‌کند و از برخورد ذرات الکتریکی خورشید با اتمسفر زمین ایجاد می‌شود.
موزه می‌افزاید: «هنرمندان این پدیده‌های طبیعی را نه‌تنها به‌عنوان موتیف‌های نقاشی، بلکه به‌عنوان نیروی حیاتی‌ای که تأثیر قابل‌توجهی بر کارشان داشت، درک کردند. آن‌ها نه‌تنها آنچه می‌دیدند را ثبت کردند، بلکه تجربیات عاطفی را شکل دادند که بیننده را به وسعت جنگل بورئال می‌برند و به تأمل درباره رابطه انسان و طبیعت دعوت می‌کنند.»
امیلی کار
اشکال انتزاعی درخت، اثر امیلی کار، ۱۹۳۱-۱۹۳۲ / گالری هنری ونکوور
اشکال انتزاعی درخت، اثر امیلی کار، ۱۹۳۱-۱۹۳۲ / گالری هنری ونکوور
کانادا تاریخچه غنی‌ای در نقاشی منظره دارد. در دهه‌های ۱۹۲۰ و اوایل ۱۹۳۰، نقاشان برجسته کانادایی گروهی به نام «مدرسه الگونیک» یا «گروه هفت» را تشکیل دادند. هدف آن‌ها توسعه سبکی هنری متمایز از طریق تماس مستقیم با طبیعت بود و برخی آثارشان را به‌عنوان اولین جنبش هنری شناخته‌شده در سطح بین‌المللی کانادا می‌دانند. نمایشگاه «نورهای شمالی» شامل دو نفر از گروه هفت، مک‌دونالد و لاورن اس. هریس، و همچنین دو هنرمند مرتبط با این گروه، تام تامسون از انتاریو و امیلی کار از بریتیش کلمبیا، است.
همان‌طور که جکی ولشلگر از فایننشال تایمز می‌نویسد، نقاشی‌های پویای جنگل امیلی کار در نمایشگاه «ذهن را به چرخش وا می‌دارند، گویی باد در اتاق می‌وزد.» کار، یک طرفدار محیط‌زیست، مناطق اقیانوسی کانادا را نقاشی کرد و با رقیق کردن رنگ روغن با بنزین، «زمین و شکل‌های عزیزش، چگالی، گیاهانش، شیره‌اش» را به تصویر کشید، همان‌طور که خود هنرمند نوشت: «من حجم او را می‌خواستم و می‌خواستم ضربانش را بشنوم.»
در شرق و چند دهه قبل‌تر، هنرمند روس ایوان شیشکین در سال ۱۸۸۸، درختان افتاده در باد را با زغال‌چوب کشید، و آکزلی گالن-کاللا از فنلاند آبشار یخی مانتیکوسکی (۱۸۹۲-۱۸۹۴) را نقاشی کرد. نقاشی دیگر گالن-کاللا در نمایش، «لانه پلنگ» (۱۹۰۸)، منطقه‌ای در فنلاند در مرز روسیه را نشان می‌دهد، طبق فایننشال تایمز. اگرچه هر دو هنرمند همان جنگل را به تصویر کشیدند، گالن-کاللا تلاش داشت هنری متمایزاً فنلاندی در سمت خود از مرز خلق کند، در حالی که شیشکین، که به «تزار جنگل» معروف است، گفت مناظرش «ثروت روسیه» را به تصویر می‌کشند.
هارالد سوهلبرگ
خانه‌ای در کنار ساحل (کلبه ماهیگیر)، اثر هارالد سوهلبرگ، ۱۹۰۶ / bpk / مؤسسه هنر شیکاگو / منابعی هنری، نیویورک
خانه‌ای در کنار ساحل (کلبه ماهیگیر)، اثر هارالد سوهلبرگ، ۱۹۰۶ / bpk / مؤسسه هنر شیکاگو / منابعی هنری، نیویورک
برای همراهی با نقاشی‌های «نورهای شمالی»، بنیاد بی‌یلر نصب دیجیتال جدیدی را از هنرمند معاصر دانمارکی، یاکوب کودسک استنسن، سفارش داده است که به خاطر انیمیشن‌های واقعیت مجازی‌اش شناخته می‌شود. اثر او، «رویاهای بورئال»، بر تأثیرات تغییرات اقلیمی بر تایگا تمرکز دارد و «با خلق جهان‌های مجازی بر اساس داده‌های علمی جمع‌آوری‌شده از تحقیقات میدانی و فناوری بازی، این تأثیرات را به تصویر می‌کشد»، طبق موزه.
 
 
جنگل بورئال یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های قدیمی زمین است، و هر اثر هنری در «نورهای شمالی» تلاش می‌کند عظمت یکی از مناظر متنوع آن را به تصویر بکشد. برای مثال، هنرمند هارالد سوهلبرگ کوه‌های روندان نروژ را در «جاده روستایی» (۱۹۱۶) و «شب زمستانی در کوهستان» (۱۹۰۱) نقاشی کرده است. او یک بار درباره زمانش در این مناطق کوهستانی نوشت: «هرچه بیشتر به صحنه نگاه می‌کردم، بیشتر احساس می‌کردم چه اتم تنها و بی‌ارزشی در کیهانی بی‌پایان هستم.»
 
«نورهای شمالی» تا ۲۵ مه ۲۰۲۵ در بنیاد بی‌یلر در ری‌هن، سوئیس، در معرض نمایش است.
 
 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت