نماز اسلامی، که در اردو و فارسی به نام "نماز" و در عربی به نام "صلاه" شناخته میشود، تخیل بسیاری از نقاشان شرقگرا را به خود جلب کرده بود. نقاشی های مسحورکننده ای از شرق وجود دارند که عید فطر را در هنر به تصویر کشیدهاند، مراسمی آرام از نماز اسلامی در آثار واقعگرایانه قرن نوزدهم! عید فطر پایان ماه رمضان، ماه مقدس روزهداری، و اولین روز از ماه شوال در تقویم اسلامی را نشان میدهد. تاریخ آن هر سال با رؤیت ماه تعیین میشود و در تقویم میلادی متغیر است. عید با نماز جماعت آغاز میشود که پس از آن سخنرانی یا "خطبه" ایراد میگردد. روز بعد با جشنها، شادی، تبادل غذا و هدایا، و صدقه یا "زکات" همراه است.
پروانه اعتمادی در اول فروردین بر روی بهار رنگین زندگی خط تیره کشید،هرچند گل هایش را کاشته بود! و رنگ و عطر و بوی آنها شهر و سرزمین را شادمان کرده بود! او رفت مانند همه ی رفتگان! اما جاپاهایش عطرآگین هستند و سبز و قرمز و الوان !
گونگ شیان نقاش ، که به سلسلهی شکستخوردهی مینگ وفادار مانده بود، بهعنوان یک یِمین (yimin) یا «بازماندهی زیر دست» در دوران سلسلهی چینگ (۱۶۴۴-۱۹۱۱) با خودش کنار آمد و به زندگی منزوی روی آورد. گونگ تصویر یک خانهی دورافتاده را با شعری همراه کرد که توانایی ارکیدهها - نماد مردان نیکوکار - را در تحمل سرمای زمستان با بوتههای خار - نماد مردان فرومایه - که برای هیزم استفاده میشوند، در تضاد قرار میدهد. این هنرمند تکنیکی از شستوشوی جوهر و نقطهگذاری را به کمال رساند که به او اجازه داد در نقاشیهایش هم چگالی و هم شفافیت را به دست آورد.
نقاشی، بیان احساسات ذهنی هنرمند است که بر پایه قوانین زیباییشناسی شکل گرفته است. بدون نقض این قوانین، هنرمند میتواند قوانین خود را خلق کند. والریا کوزینا از استعداد بینظیری در ترکیببندی برخوردار است. حس ویژه او به فضا، تفکر هنری منحصربهفردش را بازتاب میدهد. به همین دلیل، آثارش خودجوش و طبیعی به نظر میرسند، گویی بخشی از طبیعتاند. ارتباط میان تصویر و فضا یکی از پرسشهای اصلی در خلاقیت کوزینا است. او نهتنها به ارتباط فرمال عناصر تصویر و فضا در سطح بوم علاقهمند است، بلکه به روابط عمیقتر میان انسان و محیط زندگیاش، هنر و طبیعت، و تمدن و هنر توجه دارد.
یک نقاشی با عنوان «یک روز در استانبول» که توسط هنرمند ایراگلی کونچولیا خلق شده است. این اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم و در ابعاد ۸۰ در ۱۰۰ سانتیمتر اجرا شده است. برای این نقاشی فضایی از شهر استانبول را به تصویر میکشد، شهری که به دلیل تاریخ غنی، میراث فرهنگی و ترکیب منحصربهفرد تأثیرات شرقی و غربی شناخته شده است.
بهار به تدریج وارد میشود، با بزرگتر کردن اولین لکههای ذوبشده و تبدیل مسیرها به جویبارها
این نقاشی ماجرای تضادهای یک شب زمستانی است. هوای سرد و یخبسته، سکوت مناظر پوشیده از برف و آتش گرم خورشید غروب که آسمان را با رنگهای زنده پر میکند. غروب روی برف منعکس میشود و آن را به یک افسانه بنفش-صورتی تبدیل میکند، در حالی که یخ روی رودخانه از درون درخشان به نظر میرسد. خانه کوچک میان درختان نماد راحتی و گرما است و مسافر را دعوت میکند تا از سرمای زمستان فرار کند و از گرمای جادویی خانه لذت ببرد. هدف نقاش بر این بود که حس نادر را که در آن زمستان سرد به نظر نمیرسد، بلکه پر از نور و زندگی است، به تصویر درآورد.
نقاشان منظرهای کانادا و شمال اروپا چه وجه مشترکی دارند؟ الهامبخش آنها جنگل تایگا یا بورئال است: حلقهای عظیم از درختان عمدتاً سوزنیبرگ که در نیمکره شمالی کشیده شده است. در اواخر قرن نوزدهم، هنرمند سوئدی گوستاو فیاستد جنگلهای کاج پوشیده از برف کشورش را نقاشی کرد. در سال ۱۹۰۰، نقاش نروژی ادوارد مونک درختان زمستانی کنار یک ریل در نروژ زادگاهش را به تصویر کشید. در سال ۱۹۱۴، هنرمند انگلیسی-کانادایی جی.ای.اچ. مکدونالد جنگلهای مشابهی در پارک الگونیک انتاریو به تصویر کشید. همانطور که نمایشگاهی جدید در سوئیس نشان میدهد، هر یک از این هنرمندان از «منظره معنوی» جنگل بورئال الهام گرفتهاند. «نورهای شمالی»، که اکنون در بنیاد بییلر در حال برگزاری است، ۷۴ نقاشی منظره از هنرمندان اسکاندیناوی و کانادایی را بین سالهای ۱۸۸۸ تا ۱۹۳۷ به نمایش میگذارد.
عادات زندگی انسانها و حتی رسوم یک منطقه تا حد زیادی تحت تأثیر محیط شکل میگیرند. علاقه مردم شمالی به خوردن «ماهی باز شدن رود » در اوایل بهار، نتیجه تأثیرات آبوهوایی است.
از دوران عباسی، ده کتاب آشپزی باقی مانده است که در آن زمان در شهرهایی مثل بغداد، حلب، دمشق، قاهره، مراکش و اندلس تدوین شدهاند. بسیاری از دستورپختهای موجود در این کتابها همچنان در این مناطق وجود دارند و مردم از آنها لذت میبرند. قدیمیترین آنها، کتاب «کتاب هنر آشپزی» نوشته ابن سیار در نیمه دوم قرن دهم میلادی در پایتخت عباسی، بغداد، است. این کتاب شبیه به مجموعههای آشپزی امروزی است و نهتنها تکنیکهای پخت نان گندم، برنج، کباب، نوشیدنیهای یخزده و غیره را شامل میشود، بلکه هنر آراستن سفره، داستانها و حوادث جذاب آن زمان، اشعار در ستایش غذا، و فواید سلامتی برخی غذاها را نیز دربرمیگیرد. این کتاب حتی به تأثیر این غذاها بر بدن، قلب و خلقوخو میپردازد، و تا جزییاتی مثل تمیز کردن دست و دهان پس از غذا و ترفندهایی برای حذف بوی باقیمانده پس از پخت را آموزش میدهد!
راسم گذشتهای خیالی را به تصویر میکشد، پیش از ورود استعمارگران فرانسوی، زمانی که بومیان مغرب را در اختیار داشتند. مردم الجزایر پیش از ورود فرانسویان در آثار او مرفه به نظر میرسند، با پارچهها و لباسهای فاخر، و هنرهایی چون موسیقی، معماری و باغبانی. در واقع، راجر بنجامین استدلال کرده است که میتوان گفت آثار راسم حضور مهاجران خارجی فرانسوی در کشورش را نادیده میگیرد.
هوش مصنوعی امروزه توانایی نقاشی و خلق آثار هنری را دارد و این موضوع به لطف پیشرفتهای فناوری در حوزههایی مثل یادگیری ماشین و شبکههای عصبی ممکن شده است. ابزارهایی مثل DALL-E، Midjourney، Stable Diffusion و Artbreeder از معروفترین نمونههای هوش مصنوعی هستند که میتوانند بر اساس توضیحات متنی (پرامپت) یا تصاویر اولیه، نقاشیها و آثار هنری خلق کنند. این سیستمها با تحلیل میلیونها تصویر و الگوهای بصری آموزش دیدهاند و میتوانند سبکهای مختلف هنری - از کلاسیک و رئالیستی تا مدرن و انتزاعی - را تقلید یا حتی نوآوری کنند.
پرویز ایزدپناه هنرمند پیشکسوت نقاشی ( آبرنگ ) بیست و هفتم بهمن در 85 سالگی درگذشت. مرگ پایان انسان هنرمند نیست . تنها تغییری در مسیر حضور وی است .هنرمند هر گز نمی میرد تنها رنگ هستی اش را عوض می کند .
کنتراست در هنر به چیدمان عناصر متضاد برای ایجاد جذابیت بصری یا درام اشاره دارد. این مفهوم شامل تفاوتهایی در رنگ، تُن، بافت و شکل است. کنتراست به عنوان یک اصل بنیادی در هنر عمل میکند. هنرمندان از کنتراست برای برجسته کردن تفاوتها و متمایز کردن عناصر استفاده میکنند. این تکنیک میتواند توجه را به بخشهای خاصی از اثر هنری جلب کند. کنتراست بالا میتواند اثر دراماتیک ایجاد کند، در حالی که کنتراست پایین منجر به ظاهری ظریفتر و ملایمتر میشود. کنتراست تجربه بیننده را بهبود میبخشد و چشمها را در طول اثر هدایت میکند. این مفهوم به ایجاد عمق، تعریف مرزها و تأکید بر نقاط کانونی کمک میکند. با استفاده ماهرانه از کنتراست، هنرمندان میتوانند احساسات را برانگیزند و پیام خود را مؤثرتر منتقل کنند. درک و تسلط بر کنتراست امکان خلق آثار هنری غنیتر و جذابتر را فراهم میکند.....کنتراست در هنر ابزاری قدرتمند است که هنرمندان از آن برای ایجاد جذابیت بصری، عمق و تأکید استفاده میکنند. این مفهوم شامل چیدمان عناصر متضاد، مانند روشنایی و تاریکی، زبری و نرمی، یا بزرگی و کوچکی است. با درک کنتراست، هنرمندان میتوانند توجه بیننده را هدایت کنند، بخشهای مهم را برجسته سازند و احساسات را مؤثرتر منتقل کنند. تعریف کنتراست در هنر به ما کمک میکند تا مهارت و هدف پشت هر اثر هنری را بهتر درک کنیم.
سایه های عمیق و غنی ما را به اعماق آب های اقیانوس می برد
در ترجمه از زبان لاتین، کلمه Ego به معنی "من" است! انسان کیست؟ از کجا آمده است؟ ساختار او چگونه است؟ عملکرد، آناتومی و فیزیولوژی او در چیست؟ سؤالی دربارهی ایگو: من کیستم؟ نقش روحانی و جامعهشناختی من در این طرح کیهانی چیست؟ چه باید بکنم؟ من کیستم؟ جستجوی بزرگ ایگو، بازی تخیل، تلاشی برای یافتن پاسخهای معاصر برای همهی پرسشها بوده است.
مینیاتور اثر سلطان محمد تبریزی از شاهنامۀ شاه طهماسبی اکنون در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود !
کارل ونرگرن در سال 1991 در لوند سوئد متولد شد. او هنرمندی است که عمدتاً در زمینه رنگ روغن کار می کند، اما همچنین در زمینه آبرنگ و چاپ نیز فعالیت دارد. آثار کارل اغلب مکانهای متروکهای را در مرزهای جامعه مدرن به تصویر میکشد که بین دنیاها گیر افتاده است. او تمایل دارد این مکان ها را به جای مشاهده مستقیم، از طریق حافظه بازبینی کند، و نقاشی به کاوش در خاطره ها و تصورات تبدیل می شود. نقاشی های او عموماً لحظات کوچکی از چیزی متعالی، زودگذر و شکننده را به تصویر می کشند. چیزی نامحسوس که در شرف وقوع است، یا بدون اطلاع قبلی می گذرد.
نقاشی "رودخانه در زمستان" به طور واقع گرایانه برف متخلخل و سطح یخ زده یک رود را به تصویر می کشد که در آن شاخه های پوشیده از برف بوته ها و درختان منعکس شده است.
میر مصور ارژنگی《۱۲۶۰/تبریز۱۳۳۲ تهران》از نقاشان و طراحان چیره دست ایران است که از تبریز به روسیه ،عثمانی، فرانسه و اروپا رفته،فوت و فن رسم و نقاشی آموخته و پس از باز گشت به تبریز در اواخر قاجاریه ،مدرسه صنایع مستظرفه تبریز را راه انداخته وخلق هزاران اثر بی بدیع ، فاخر و پرورش صدها کار آموز و شاگرد هنرمند ، در کارنامه فعالیتهای او دیده می شود. .پرتره های برخی مشاهیر و سیاستمداران از جمله نادر شاه را با چیره دستی ترسیم کرده و پرتره زیبای خاقانی شاعر بزرگ کشورمان در المان های ممالیک ترک زبان نیز برگرفته از آثار اوست.در تصویر فوق پرتره زنده یاد امیرکبیر فرمانده وقت قشون و والی آذربایجان دیده میشود که همزمان با سالمرگ امیر کبیر در شبکههای اجتماعی نمود زیادی داشته است.
به احتمال زیاد این به دلیل شرایط سخت کشور روسیه است، زیرا در آن روزها صاحبان املاک ثروتمند عمدتاً ورشکست شدند و مجبور به فروش خانه های خود گردیدند. با شروع جنگ جهانی اول، اشراف بسیار کمی در روستاها باقی مانده بودند. آنها مجبور شدند املاک خود را تقریباً به هیچ بفروشند و به شهر بروند. این لحظه از تاریخ در نقاشی بوگدانوف-بلسکی منعکس شده است. خانواده ای پشت میز نشسته اند و چای می خورند. اینها مالکان جدیدی هستند که به تازگی املاک زمینداران اوشاکوف را از روستای اوسترونو خریداری کرده اند. این واقعیت که این رویداد کاملاً اخیراً رخ داده است، با وجود اختلال در اشیا گوشه سمت راست تصویر و همچنین پرتره در یک قاب طلایی زیبا نشان داده می دهد.
تبریز رنگین را می توان در نقاشی های ماروسیا به آسانی دید، ازکنسولگری انگلیس تا کنسولگری امریکا ، از ارک کهن تبریز تا کوهستان عینالی ، از خانه بوداغیان تا خانه استاد واهاک سیمونیان و از باغات مراغه تا اورمیه ! ماروسیا در چند نقاشی خود ، تابلوهایی از تبریز را آفریده است که همه نیاز به تامل و درنگ دارند، تاریخ شهر تبریز با نقاشی هایش عجین شده اند
"شب سال نو" اثر سرگئی آندریاکا در 1984 یک تصویر بسیار غم انگیز، اما در عین حال فوق العاده تاثیرگذار است. او زنی مسن را به تصویر می کشد که سال نو را نه در یک آپارتمان گرم نزدیک یک میز چیده شده، بلکه در یک گورستان تاریک و سرد جشن می گیرد. چگونه این اتفاق افتاد؟ این هنرمند پس از شنیدن داستان یک زن تصمیم گرفت چنین نقاشی غیر معمول را بکشد. در روشنایی روز ، او با اتوبوس از قبر پدرش، واقع در گورستان خووانسکایا، حرکت می کرد. در آنجا یکی از مسافران مسن گفت که تنها دخترش را دفن کرد و پس از آن کاملاً تنها شد. از آن زمان، او هر سال شب سال نو را در میان قبرها در خلوت کامل می گذراند. این هنرمند به سادگی از این داستان شگفت زده شد. در همان روز، وقتی به کلیسا آمد، موعظه ای را از یک کشیش شنید که گفت که در پس زمینه کلی جشن و شادی، بسیاری از مردم تجربیات مختلفی از جمله از دست دادن و تنهایی را تجربه می کنند.
پگی لی در سئول کره به دنیا آمد و مدت طولانی در ایالات متحده اقامت داشته است. او پس از تحصیل دوره لیسانس در رشته هنرهای زیبا از کره، در ایالات متحده نیز به تحصیل هنر پرداخت. به عنوان یک هنرمند تمام وقت و مربی هنر، دیدگاه او چند وجهی و در عین حال فرهنگی است. سطح خلاقیت او با اخلاق کاری قوی برجسته است. او اغلب بیان می کند که نقاشی بسیار عادی و یک الگوی روزانه است. او هنر را بخشی از برنامه خود می کند، اما در واقع، این زندگی اوست. کار فعلی او نشان دهنده این واقعیت است که جامعه به آرامی در حال پراکنده شدن به دنیای انزوا است. وسواس دائمی ما با شبکهسازی آنلاین ما را از ارزشها یا اخلاقیاتی که ادعا میکنیم درست هستند باز میدارد. آثار پگی را میتوان بهعنوان یک تار عنکبوت بزرگ در کل دید که به طرز طعنهای نشان دهنده نحوه عملکرد فناوری است. این نشان دهنده نیاز و ارزیابی مجدد به سنت، وحدت و عشق به انسانیت است. هنر او بازنمایی مستقیم خلاقیت، عمق و پیچیدگی است. در نهایت، کار او همچنان از متقابل مردم در سراسر جهان الهام گرفته شده است.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.