29 شهریور 1403
از منظره وسیع ون گوگ از رود سن گرفته تا اولین تصویر مونه از نیلوفرهای آبی و گلهای پرجنبوجوش ماگریت، سه اثر مهم در افتتاحیه شبانه روز کریستی در هنگ کنگ در هندرسون قرار گرفته است.
تبریز امروز:
ون گوگ، مونه و ماگریت: سه شاهکار که تأثیر طولانی مدت امپرسیونیسم را ثابت می کند.
از منظره وسیع ون گوگ از رود سن گرفته تا اولین تصویر مونه از نیلوفرهای آبی و گلهای پرجنبوجوش ماگریت، سه اثر مهم در افتتاحیه شبانه روز کریستی در هنگ کنگ در هندرسون قرار گرفته است.
برای چندین ماه، روابط داخلی در آپارتمان کوچک برادران ون گوگ در مونمارتر پر از تنش بود. تئو در پاریس به عنوان دلال آثار هنری کار می کرد و در فوریه 1886 خواهر و برادر بزرگترش وینسنت به طور غیر منتظره در شهر به او ملحق شد. دومی پس از یک طلسم ناموفق زندگی در آنتورپ، آرزو داشت به عنوان یک هنرمند در آنجا بزرگ شود.
با این حال، یک سال پس از ورود وینسنت، تئو در حال نوشتن نامه ای دردناک برای خواهرش، ویلمین بود. او نوشت: «وضعیت در خانه غیرقابل تحمل است». وینسنت نامرتب و در حال دعوا بود، به طوری که «هیچ کس نمی خواهد خانه بیاید و با او ملاقات کند». تئو در پایان گفت: "تمام امیدم این است که او برود و تنها زندگی کند".
بخشی از مشکل این بود که آب و هوای زمستان میل هنرمند را برای نقاشی با هوای عمومی خفه کرد، به این معنی که او بیشتر از آنچه که خود یا برادرش می خواستند در آپارتمان سپری کرد.
ونسان ون گوگ، پرتره از خود به عنوان یک نقاش، 1887
او پیادهروی مشتاقی بود، و بنابراین از سفر به آنجا و بازگشت لذت میبرد، حتی با بومهای نقاشی و وسایل نقاشیاش که باید حمل کند. به گفته بانگر، او همچنین مکان کنار سن را دوست داشت - به ویژه، "رستوران های روشن ، قایق های کوچک روی رودخانه، پارک ها و باغ ها، همه با نور و رنگ".
از اوایل ماه مه تا اواخر ژوئیه، وینسنت تقریباً هر روز به آسنیرس می رفت. این دوره در زندگی حرفهای او بسیار مهم بود و یک نقاشی برجسته از آن، کانوهای اسکله، خلق شد
ونسان ون گوگ (1853-1890)، Les canots amarrés، 1887. رنگ روغن روی بوم. 52 × 65 سانتی متر (20 × 25 ⅝ اینچ). برآورد: 230,000,000-380,000,000 دلار هنگ کنگ. در حراج عصرانه قرن 20/21 در 26 سپتامبر 2024 در کریستی در هنگ کنگ ارائه شد
در طول سه ماه مورد بحث، ون گوگ تقریباً 40 منظره در داخل و اطراف آسنیر نقاشی کرد. کانوهای اسکله چشمانداز وسیعی از رود سن را به تصویر میکشد که عنوان آن به «قایقهایی که در امتداد سواحل پهلو گرفتهاند» اشاره دارد، همانطور که به پایین دست نگاه میکنیم. آسمان آبی درخشان در آب های درخشان رودخانه منعکس شده است.
آسنیرس در آن زمان قطبی برای علاقه مندان به قایق سواری بود. این مکان که به راحتی با قطار قابل دسترسی است، همچنین یک خلوتگاه زیبا از گرما و سر و صدای پاریس برای مسافران روزانه و تعطیلات هفته بود. در تصویری که به حراج می رود، حتی می توان چند ساختمان پاریسی را در دوردست تشخیص داد.
ونسان ون گوگ (1853-1890)، Ponts sur la Seine à Asnières، 1887. مجموعه امیل بوهرل، زوریخ.
جزء لاینفک کمپین نقاشی ون گوگ در منطقه آسنیر، سه سهگانه مجزا بود که به ترتیب با نامهای «Bord de la Seine à Asnières»، «La grande Jatte» و «Bord de la Seine à Clichy» شناخته میشوند. کانوهای اسکله بخشی از اولین آنها به همراه دو نقاشی است که امروزه در موزهها یافت میشوند (Ponts sur la Seine à Asnières در Kunsthaus Zurich و Restaurant de la Sirène، Asnières در موزه Ashmolean در آکسفورد).
ونسان ون گوگ (1853-1890)، رستوران د لا سیرنه، آسنیر، 1887. موزه اشمولین، آکسفورد
در این سه اثر، میتوان محصول جذب انبوهی از درسهای هنری ون گوگ را در دوران اقامتش در پاریس، در حالی که سبک نقاشی خود را ساخت. در ماه مه 1886 او از هشتمین و آخرین نمایشگاه امپرسیونیست بازدید کرد و چند ماه بعد در دومین نسخه از سالن مستقلها شرکت کرد، که در آن انبوهی از آثار نئوامپرسیونیستی از امثال ژرژ سورات و پل سیگناک (از جمله آثار اولی) به نمایش گذاشته شد. شاهکار، یک یکشنبه در La Grande Jatte).
Georges Seurat (1859-1891)، ژرژ سورات، یک بعدازظهر یکشنبه در جزیره لا گراند ژات، 1884-1886. موسسه هنر شیکاگو
تأثیر بر ون گوگ قابل توجه بود. او با نقاشیهای «Bord de la Seine à Asnières»، رنگهای تیره و خاکی تصاویر رئالیستی قدیمیاش را برای همیشه پشت سر گذاشت. او اکنون قبول می کند
به جای آن یک پالت پر جنب و جوش و یک قلم موی رسا و سست، که بوم های نقاشی او را با حس جدیدی از جو و نور پر می کرد.
این پیشرفت در رنگ و تکنیک، ون گوگ را به سمت شاهکارهای هنری خیره کننده ای سوق داد که او پس از نقل مکان به جنوب فرانسه در سال بعد به دست آورد. مهمترین نقاشی این هنرمند که تا به حال در آسیا ارائه شده است، Les canots amarrés یک پله حیاتی در کارنامه او است. همانطور که خود او در نامهای به ویلمین در اکتبر 1887 نوشت: «وقتی در تابستان امسال در آسنیر منظرهای نقاشی کردم، رنگها را بیشتر از همیشه دیدم».
کلود مونه در باغش در گیورنی. عکس: ullstein bild/ullstein bild از طریق Getty Images
اگرچه کلود مونه یکی از بنیانگذاران امپرسیونیست بود، اما در واقع در نمایشگاه نهایی فوق الذکر این گروه در سال 1886 مشارکتی نداشت. حداقل از نظر جغرافیایی. او که پاریس را پشت سر گذاشته بود، اکنون به راحتی با خانواده اش در روستای گیورنی زندگی می کرد.
گیورنی با تنها 300 نفر جمعیت و دست نخورده مدرنیزاسیون در محل تلاقی رود سن و شاخه آن، رودخانه اپته، در 45 مایلی شمال غربی پاریس قرار داشت. در اینجا بود که مونه به مشهورترین موتیف کار خود برخورد کرد: نیلوفرهای آبی در یک حوض بزرگ در ملک خود.
اینها باعث الهام گرفتن هنرمند برای تولید تقریباً 300 نقاشی بین سالهای 1897 تا مرگش در سال 1926 می شود - که با تابلوهای قابل توجه و اندازه دیواری معروف به Grandes Decorations به اوج می رسد.
کلود مونه (1840-1926)، نیمفیاس، حدود 1897-1899. رنگ روغن روی بوم. 73.3 × 101 سانتی متر (28 × 39¾ اینچ). برآورد: 200,000,000-280,000,000 دلار هنگ کنگ. در حراج عصرانه قرن 20/21 در 26 سپتامبر 2024 در کریستی در هنگ کنگ ارائه شد
او اولین نقاشیهای نیلوفر آبی خود را بهصورت مجموعهای هشت تایی خلق کرد، و یکی از این آثار، نیمفئاس، یکی دیگر از برجستهترین آثار فروش عصر افتتاحیه قرن بیستم و بیست و یکم در هندرسون خواهد بود. چهار مورد از این مجموعه ها در حال حاضر متعلق به موزه ها هستند (یعنی موزه مارموتان مونه در پاریس؛ موزه هنر شهرستان لس آنجلس؛ Galleria Nazionale d’Arte Moderna در رم؛ و موزه هنر شهر کاگوشیما). هیچ نقاشی نیلوفر آبی تا به حال در حراجی در آسیا ظاهر نشده است.
مونه یک باغبان مشتاق از دوران جوانی خود، نیلوفرهای آبی را کاشت: هم انواع سنتی و هم گونه های هیبریدی جدید که از یک نهالستان تخصصی که توسط گیاه شناس مشهور، جوزف لاتور-مارلیاک، در لوت در جنوب غربی فرانسه اداره می شد، تهیه می شد.
مونه در اواخر عمر خود گفت: "من [نیلوفرهای آبی] را برای لذت خالص کاشتم، و آنها را بدون فکر کردن به نقاشی آنها پرورش دادم." سپس به یکباره مکاشفه را دریافت کردم - حوض من چقدر عالی بود - و به پالت خود رسیدم.
کلود مونه (1840-1926)، نیمفیاس، 1897-1899. موزه هنر شهر کاگوشیما
هشت نقاشی از مجموعه افتتاحیه او از نظر قالب، اندازه، رنگ و دستکاری متفاوت است. Nymphéas یکپارچهترین و ظریفترین پالت گروه را دارد: طیفی هماهنگ از رنگهای آبی، بنفش و سبز، با دو شکوفه سفید واضح که در کنترپوان خودنمایی میکنند. قلم موی مونه نسبت به زمانی که او تصاویر امپرسیونیستی پیشگام خود را در دهه 1870 کشید، کمی کمتر شل و خودانگیخته به نظر می رسد.
در نهایت، شایان ذکر است که نیمفیاس یکی از انقلابیترین جنبههای آثار نیلوفر آبی را معرفی کرد: حذف دیدگاه پرسپکتیو. یعنی حذف خط افق، چیزی رادیکال در نقاشی منظره آن زمان. مونه ما را به مرکز سطح حوضچه فرو می برد و تمام جزئیات محیطی را جدا از مجموعه ای از پوشش گیاهی و انعکاس های آسمان حذف می کند.
از این نظر، نیمفیاس همان چیزی است که اغلب در مورد نقاشیهای نیلوفر آبی بهعنوان یک کل گفته میشود: اینکه آنها آثاری اساسی در مسیر هنر مدرن به سمت انتزاع بودند.
رنه ماگریت (1898-1967)، La preméditation، 1943. رنگ روغن روی بوم. 55.3 x 46.2 سانتی متر (21¾ x 18¼ اینچ). برآورد: 22,000,000-28,000,000 دلار هنگ کنگ. در حراج عصرانه قرن 20/21 در 26 سپتامبر 2024 در کریستی در هنگ کنگ ارائه شد
نقاشی دیگری که در فروش آتی که ریشه در امپرسیونیسم دارد، La preméditation است. رنه ماگریت، سوررئالیست برتر.
این هنرمند بلژیکی به خاطر عکسهایش از چیزهای معمولی در حالتها، تنظیمات یا ترکیبهای معمولی بسیار مشهور است. La preméditation که در سال 1943 نقاشی شده است، مجموعهای پرشور از گلهای غیرممکن متفاوتی را نشان میدهد که از یک گیاه سرچشمه میگیرند.
این به دوره ای کوتاه اما مهم در حرفه ماگریت مربوط می شود، در اواسط دهه 1940، زمانی که او آثاری پر نور با رنگ های روشن و قلم مو های پر از پر را تولید کرد. این معمولاً به عنوان "دوره رنوار" او شناخته می شود. ماگریت ادعا کرد که این پاسخی به وحشت t
جنگ جهانی دوم، و اشغال بروکسل توسط آلمان، جایی که او در آن زندگی می کرد.
رنه ماگریت (1898-1967)، L’invitation au voyage، 1944. رنگ روغن روی بوم. 60.5 x 80 سانتی متر (23¾ x 31½ اینچ). به قیمت 42725000 دلار هنگ کنگ در 28 مه 2024 در کریستی در هنگ کنگ فروخته شد
او گفت: «جذابیت بسیار قدرتمندی جایگزین شعر آزاردهندهای شده است که من برای آن تلاش میکردم. بیهوده آثار او از این زمان به عنوان «سوررئالیسم نور خورشید» نیز شناخته میشود. این اصطلاح ماگریتی را حفظ کرد، اما سبکی داشت که یادآور سبک پیر آگوست رنوار در دوران اوجش بود.
مانند کانوهای اسکله و نیلوفر آبی ، La preméméditation ثابت میکند که امپرسیونیسم حتی دههها پس از ظهورش به تحریک نقاشان بزرگ ادامه داد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.