21 آذر 1403
کلاس ما راه های زندگی رزمندگان و قوانین اخلاقی که در جوامع سیاسی آنها پدیدار می شود را بررسی می کند. ما مضامینی مانند فضیلت، یا تعالی انسانی، عدالت، زندگی و مرگ را با هم مقایسه می کنیم، در حالی که به دیدگاه های غربی و غیرغربی در گفتگو نگاه می کنیم. به عنوان مثال، ارسطو بر انسان واقعاً نجیب و خوب تأکید می کرد: کسی که به فضیلت کامل دست یافته بود و سزاوار بزرگ ترین کالاها، مانند افتخار بود. یاماموتو سونتومو، هنگام توصیف "بوشیدو" - رمز سامورایی ژاپنی - آمادگی برای مردن و خدمت به ارباب خود را در تعقیب افتخار در اولویت قرار داد. یکی از مسائل مهمی که بررسی میکنیم این است که آیا «راه جنگاور» واقعاً شامل نابودی است یا در نهایت چیزی شبیه به قدرت عشق است. ممکن است تصور شود که راه جنگاور مستلزم کشتن است، اما ما این فرض را به چالش می کشیم و در نظر می گیریم که آیا اصول بالاتری در خطر است یا خیر. به تعبیر موریهه اوشیبا، بنیانگذار آیکیدو، در صدمه زدن به دیگران، آیا به خود صدمه می زنید؟
تبریز امروز:
عنوان البته: راه جنگاور ، چه چیزی باعث ایده این دوره شد؟
من یک رزمی کار مادام العمر هستم که در دو رشته تکواندو و کاراته بزرگ شدم. در طی یک نقطه محوری در مقطع کارشناسی ارشد، متوجه شدم که مطالعه هنرهای رزمی به من کمک کرد تا فلسفه سیاسی را بهتر درک کنم - و این مکاشفه الهام بخش این دوره بود.
کالیفرنیای جنوبی دارای مرکز منحصر به فردی از رزمی کاران است که بسیاری از آنها با بروس لی تحصیل کرده اند. زمانی که در کالج های کلرمونت مشغول به کار در مقطع دکترا بودم، یک مدرسه استثنایی را درست در پایین خیابان دانشگاه کشف کردم و شروع به مطالعه هنرهای رزمی فیلیپینی، لیز جیت کان دو، و ریکسون گریسی جیو جیتسو کردم. معلم من، گورو جیسون کروز، روش تربیت بدن با تمرین ذهن را به گونهای اصلاح کرد که هنوز هم بینظیر است.
در آن زمان، من در یونان باستان در حال مطالعه فلسفه سیاسی و تعلیم و تربیت، از جمله اهمیت «پالسترا» و «ژیمناسیا» بودم که مکانهایی برای بوکس، کشتی و پانکراسیون بودند - تمرینی شبیه به هنرهای رزمی ترکیبی امروزی - اما همچنین پرورش فکری بود.
شدت آموزش خودم به من کمک کرد تا نه تنها از فرهنگ جنگجویان یونانی بلکه برای مطالعه هنرهای رزمی و رابطه آن با فلسفه نیز درک عمیقتری پیدا کنم: رشد جسمی و فکری هر دو در یک زندگی با فضیلت ضروری بودند.
پس از شروع تدریس در همیلتون، این دوره را برای مقایسه دیدگاه های مختلف در مورد اخلاق جنگجو ایجاد کردم.
دوره به بررسی چه چیزی می پردازد؟
کلاس ما راه های زندگی رزمندگان و قوانین اخلاقی که در جوامع سیاسی آنها پدیدار می شود را بررسی می کند. ما مضامینی مانند فضیلت، یا تعالی انسانی، عدالت، زندگی و مرگ را با هم مقایسه می کنیم، در حالی که به دیدگاه های غربی و غیرغربی در گفتگو نگاه می کنیم.
به عنوان مثال، ارسطو بر انسان واقعاً نجیب و خوب تأکید می کرد: کسی که به فضیلت کامل دست یافته بود و سزاوار بزرگ ترین کالاها، مانند افتخار بود. یاماموتو سونتومو، هنگام توصیف "بوشیدو" - رمز سامورایی ژاپنی - آمادگی برای مردن و خدمت به ارباب خود را در تعقیب افتخار در اولویت قرار داد.
یکی از مسائل مهمی که بررسی میکنیم این است که آیا «راه جنگاور» واقعاً شامل نابودی است یا در نهایت چیزی شبیه به قدرت عشق است. ممکن است تصور شود که راه جنگاور مستلزم کشتن است، اما ما این فرض را به چالش می کشیم و در نظر می گیریم که آیا اصول بالاتری در خطر است یا خیر. به تعبیر موریهه اوشیبا، بنیانگذار آیکیدو، در صدمه زدن به دیگران، آیا به خود صدمه می زنید؟
چرا این دوره در حال حاضر مرتبط است؟
استفاده از خشونت و اخلاق جنگ مسائلی همیشگی است. به طور خاص، درگیریها اغلب توسط افرادی آغاز میشوند که هیچ تجربهای در نبرد، جنگیدن یا حتی جنگیدن ندارند.
یکی از راههایی که مردم میتوانند بحثهای استفاده از خشونت را جدیتر بگیرند و اینکه آیا زور در پاسخ به بیعدالتی موجه است یا خیر، توجه دقیق به نوشتههای این رزمندگان و فیلسوفان با تجربه است.
این دوره دانش آموزان را برای انجام چه کاری آماده می کند؟
در نهایت، این دوره به مفهوم کلی آموزش لیبرال برمی گردد: آیا اصولی که در کلاس بحث می کنیم جهانی هستند؟ آیا هنرهای جنگ و صلح در کارهای دیگر مفید است؟
به عنوان مثال، آثار سان تزو، ژنرال چینی باستان، و میاموتو موساشی، سامورایی شکست ناپذیر، اغلب در اقتصاد و تجارت خوانده می شود.
موساشی اظهار داشت که این روش «بر پایه برتری بر دیگران در هر چیزی و هر چیزی استوار است»، شخصیتی که «با قدرت هنرهای رزمی امکان پذیر شده است». ما بحث می کنیم که آیا ما باید به کل زندگی خود اینگونه برخورد کنیم یا خیر.
در نهایت، کلاس به این موضوع فکر میکند که آیا درگیر شدن با این متون از زمانها و مکانهای دیگر میتواند ما را رهایی بخشد - آیا این فرآیند یادگیری میتواند افقهای ما را فراتر از ایدههای رایج امروزی گسترش دهد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.