11 بهمن 1402
نبیل عنانی یکی از بنیانگذاران جنبش هنر معاصر فلسطین است. آثار نبیل که در حال حاضر در گالری زاویه به نمایش گذاشته شده است، فرهنگ فولکلور فلسطین را برجسته می کند و به دنبال تقویت غرور ملی فراتر از اشغال 75 ساله اسرائیل است.
تبریز امروز:
بر روی دیوارهای مجازی جدیدترین نمایشگاه آنلاین نبیل عنانی توسط گالری زاویه به نام آثار منتخب نبیل عنانی ، اثر هنری زیبایی به نام Eye on Orrusalem وجود دارد.
این یک اکریلیک روی بوم است و نشان دهنده زنی متفکر است که لباس قرمز و آبی به تن دارد و یک چادر سفید بر سر دارد.
این منظره دارای رنگهای پاستیلی ملایمی است که ممکن است بیننده را به یاد فووها - گروه نقاشان اوایل قرن بیستم - و همچنین گوگن بیاندازد. صحنه از صلح و تعادل خبر می دهد.
زمانی که مکانی که در آن زندگی میکنید مملو از موانع به نظر میرسد، برای ادامه دیدن زیبایی، عشق و هماهنگی نیاز به نوع خاصی از سرسختی است.
آیا می توان در بدترین شرایط زندگی کرد، جایی که همه چیز کمتر از حد ایده آل به نظر می رسد، جایی که جاده های دور گذر، موانع جاده، دیوارها و برج های دیده بانی دائماً شما را به یاد شغل دردناک می اندازند و همچنان زیبایی را در اطراف خود مشاهده می کنید؟
بومهای [نبیل عنانی] همیشه منظرهای فلسطینی را بدون اختلال، مناظر طبیعی آراستهشده، بدون هیچ اثری از شهرکسازیهای روزافزون اسرائیل به نمایش گذاشته است.»
برای هنرمند نبیل عنانی، پاسخ مثبت است. مناظر نقاشیهای او به همان اندازه از خاطره بیرون میآیند تا از تخیل و نشانگر روحی است که حاضر نیست توسط نیروهای ناپسند شکست بخورد، که اجازه نمیدهد تخیل او مستعمره و اشغال شود.
بومهای نقاشی او همیشه منظرهای فلسطینی را بدون مزاحمت، مناظر طبیعی آراستهشده، بدون هیچ اثری از شهرکهای روزافزون اسرائیلی نشان میدهد.
به نظر میرسد هنرمند برای تمام مردمش فلسطینی آرمانشهری را در سر میپروراند تا لحظهای در آینده را به تصویر بکشد یا به نابودی سرزمین و معیشت مردمش اعتراض کند.
مجموعه کارهای او در کل چشم اندازی از آینده ای بهتر ارائه می دهد، جایی که فلسطینی ها بتوانند در سرزمین خود احساس امنیت کنند و بتوانند آزادانه در کشور حرکت کنند.
"چشم بر اورشلیم" (2012)
نبیل عنانی را به عنوان یکی از برجسته ترین هنرمندان فلسطینی و یکی از بنیانگذاران جنبش هنر معاصر فلسطین می شناسیم.
او با یکی از بنیانگذاران انجمن هنری فلسطین در سال 1975 و همچنین مرکز هنری الواسطی در اورشلیم در سال 1993 اولین آکادمی بین المللی هنرهای زیبا در فلسطین همواره در رشد صحنه هنری محلی فعال بوده است..
عنانی فقط 12 سال داشت که اشتیاق خود را به هنر کشف کرد و در مصاحبههایش میگوید که در طول درسهای دیگر با مداد یا خودکار در حاشیه کتاب طراحی میکند و مداد میزند.
اگرچه دسترسی به کتابهای هنری آسان نبود، اما او در مورد هنرمندان رنسانس ایتالیایی مانند میکل آنژ و رافائل شنید و از دیدن آثار هنری آنها در مجلات، که در آن زمان بسیار نادر بود، الهام گرفت.
در سال 1965، عمویش او را با هنرمند سرشناس اسماعیل شموت آشنا کرد، اولین کسی که میتوانست با او گفتوگویی درباره هنر آغاز کند و شور و شوق او از همان جا رشد کرد.
در دهه 60 او برای تحصیل هنر به مصر رفت، زیرا این کشور مرکز اصلی فرهنگ و آموزش بود و معلمانی الهام بخش از جمله هنرمندان حامد اویس، مصطفی عبدالمویتی و حامد نادا داشت.
اولین موضوعات مورد علاقه او روستاهای فلسطینی بودند، زیرا او از یکی از شادترین مکان های خاطره خود، دوران کودکی بازیگوش و پر از شگفتی خود را که در روستای هلهول تجربه کرد، نقاشی کرد.
زیاد عنانی - بنیانگذار گالری زاویه و همچنین پسر نبیل عنانی - تصمیم گرفت این نمایشگاه را به صورت مجازی راه اندازی کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کند.
زیاد عنانی میگوید: «با فناوری امروزی، بینندگان میتوانند با استفاده از تلفنها یا تبلتهای خود از خانه به نمایشگاه دسترسی داشته باشند، تقریباً بهگونهای که گویی آثار هنری را شخصاً میبینند». همچنین نمایشگاههای مجازی در مقایسه با نمایشگاههای فیزیکی بسیار مقرونبهصرفهتر هستند. ما قبلاً چندین نمایشگاه مجازی داشتهایم و همه آنها بهطور باورنکردنی موفق بودهاند.»
"زیتونستان" (2019)
چشم یا نگاه بر اورشلیم ، بخشی از سریال در حال انجام نبیل عنانی در تعقیب اتوپیا است که سطح جدیدی از بافت، ترکیب و زیبایی را به ارمغان می آورد.
بوم این مجموعه شامل مواد طبیعی مانند کاه و گل های خشک است که همگی از سرزمین فلسطین جمع آوری شده اند. نتیجه خیره کننده و مسحور کننده است.
نبیل از اوایل دهه هفتاد به نقاشی مناظر پرداخته است، اما در طول زمان تحول جالبی در کار او رخ داده است. زیاد عنانی توضیح میدهد که پیش از این، تمرکز او نه تنها حول زمین، بلکه بر روی مردمی بود که به آنها بسیار مشهور است.
«در تعقیب آرمانشهر شماره 5» (2020)
کار با مواد مختلف و استفاده از رنگ های تند و پر جنب و جوش همچنان روش هایی هستند که سبک عنانی را متمایز می کند. او در این مجموعه از مواد طبیعی ترکیبی مانند کاه، ادویه جات، گل های خشک و گیاهان آزمایش رنگ و بافت استفاده می کند.
نتیجه یک سطح متمایز و احساسات به یاد ماندنی است که ما را با وجود همه مرزها به فلسطین می برد. عنانی برای این نمایشگاه به ویژه نقوش فولکلور و رنگ های پرچم فلسطین را در مناظر خود ادغام می کند.
زیاد میگوید: «شخصاً من مناظر نبیل را فوقالعاده زیبا میبینم، و اگر آثار او را از سال 2011 تا امروز ببینید، متوجه تغییر چشمگیری خواهید شد». نبیل از آزمایش با مدیومهای مختلف لذت میبرد و از سال 2011 تا 2014، استفاده از موم خشک داغ را بررسی کرد که بافت بسیار غنی به نقاشیهایش اضافه کرد.
از نظر زیاد، میراث هنری نبیل با روحیه پیشگامی او، تعهد او به میراث فلسطینیاش، و توانایی او در انتقال روایت فلسطینی از طریق آثارش مشخص میشود.
تأثیر او را میتوان در آثار هنرمندان نوظهور و افزایش شناخت و قدردانی از هنر فلسطین در مقیاس جهانی مشاهده کرد: او میگوید: «کمکهای عنانی نه تنها صحنه هنری محلی را غنیتر کرده است، بلکه باعث افزایش آگاهی در مورد فلسطین در سطح جهانی شده است».
، زیاد عنانی معتقد است که دیدگاه نبیل از آینده ای بهتر برای فلسطین امروزی می تواند نقش مهمی در ایجاد تغییر داشته باشد: «این بینش می تواند به سیاست، اقتصاد، هنر، فرهنگ و تفکر خلاق مرتبط باشد! این می تواند هر چیزی باشد!».
من به نسل جوان فلسطینی ایمان قوی دارم و معتقدم که تغییر قابل توجهی رخ خواهد داد که تأثیر مثبتی بر جامعه، فرهنگ و اقتصاد فلسطین در آینده نزدیک خواهد داشت. در راه است، بدون شک!»
نعیمه مورللی یک نویسنده هنر و فرهنگ است که علاقه خاصی به هنر معاصر از خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.