27 بهمن 1403
وزیر صنعت و نوآوری تاجیکستان پیشبینی جسورانهای کرده است که این کشور آسیای مرکزی به یک رهبر جهانی در توسعه هوش مصنوعی (AI) و میکروچیپ تبدیل خواهد شد.
تبریز امروز:
شیرعلی کبیر (وسط). (عکس: وزارت صنعت و فناوریهای جدید تاجیکستان)
وزیر صنعت و نوآوری تاجیکستان پیشبینی جسورانهای کرده است که این کشور آسیای مرکزی به یک رهبر جهانی در توسعه هوش مصنوعی (AI) و میکروچیپ تبدیل خواهد شد. به نظر میرسد که او هنگام بیان این ادعا قطعاً از هدست واقعیت مجازی استفاده میکرده است، زیرا وضعیت فعلی بخش فناوری اطلاعات و پایه آموزشی تاجیکستان با چنین ادعایی فاصله زیادی دارد.
شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و نوآوری تاجیکستان، اخیراً در دیدار با خبرنگاران در دوشنبه گفت: «انقلاب صنعتی پنجم دقیقاً از اینجا، از تاجیکستان آغاز خواهد شد. ما نه تنها منابع طبیعی، بلکه یک چشمانداز استراتژیک برای توسعه هوش مصنوعی داریم.» او این پیشبینی را بر اساس این واقعیت استوار کرد که تاجیکستان دارای مقدار زیادی از عناصر، خاکهای نادر و مواد معدنی مورد نیاز صنعت فناوری اطلاعات است. او همچنین ادعا کرد که نهادهای پیشرو غربی مانند انویدیا و OpenAI علاقهمند به انجام کسبوکار با تاجیکستان هستند.
پیشبینی کبیر به نظر میرسد که تنها ارتباط کمی با واقعیت دارد و سوالاتی را درباره ظرفیت دولت مطرح میکند. تاجیکستان مدتهاست که به عنوان یکی از فاسدترین سیستمهای سیاسی و اقتصادی جهان رتبهبندی شده است و این کشور در حال حاضر فاقد پایه فناوری اطلاعات است. دوشنبه همچنین سابقهای در زمینه نوآوری ندارد.
یک گزارش اخیر که روندهای نوآوری جهانی را ردیابی میکند، World Intellectual Property Indicators 2024، نشان داد که در سال ۲۰۲۳ (آخرین سال تحت پوشش گزارش) حتی یک درخواست ثبت اختراع نیز در تاجیکستان ثبت نشده است.
سیستم آموزشی تاجیکستان نیز کاستیهای قابل توجهی دارد. بر اساس یک گزارش اخیر بانک جهانی، «سهم قابل توجهی از شرکتها در تاجیکستان نیروی کار ناکافیآموزشدیده را به عنوان یک محدودیت مهم برای پاسخگویی به تقاضای بازارهای محلی و منطقهای شناسایی کردهاند. کمبود مهارتها عمدتاً به دلیل محیطهای یادگیری منسوخ در دانشگاهها، از جمله برنامههای درسی، مهارتهای کارکنان، تجهیزات و فناوریها است.»
مشکلات سیستماتیک هستند و از دبستان تا آموزش عالی گسترده شدهاند. یک ارزیابی جداگانه بانک جهانی نشان میدهد که تنها ۵۵ درصد از دانشآموزان کلاس دوم و فقط ۴۱ درصد از دانشآموزان کلاس چهارم تاجیکستان به حداقل استانداردهای خواندن دست مییابند.
این ارزیابی بانک جهانی میگوید: «نتایج ضعیف یادگیری از همان سالهای اولیه تحصیل آشکار است.»
با توجه به این چالشها، ادعای تاجیکستان برای تبدیل شدن به یک قطب جهانی در توسعه هوش مصنوعی و میکروچیپ به نظر میرسد بیشتر شبیه به یک رویا باشد تا یک برنامه واقعبینانه. برای دستیابی به چنین هدفی، تاجیکستان نیازمند اصلاحات اساسی در سیستمهای آموزشی، زیرساختهای فناوری اطلاعات و مبارزه با فساد است.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.