خبر های ویژه

داده های تجاری نشان می دهد که گرجستان و قرقیزستان مظنون به تامین کنندگان خودرو برای روسیه هستند

14 بهمن 1403

پلیس بریتانیا رانندگان مست را با استفاده از دوربین‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، شناسایی می‌کند

29 آذر 1403

بازسازی کلیسای تاریخی نوتردام

17 آذر 1403

مبارزه با نیکوتین در مدرسه

11 آذر 1403

مخالفان همچنان در حال مبارزه با نتایج انتخابات هستند، زیرا حزب فعلی رویای گرجستان در حال پیشروی است

3 آذر 1403

تغییرات بزرگ دولتی در ارمنستان

3 آذر 1403

شورای واتیکان درها را کمی بیشتر به روی زنان کاتولیک باز می کند - اما آنها بیش از 100 سال است که در را می زنند.

21 مهر 1403

روسیه نقش اقتصادی رو به رشد ایالات متحده در آسیای مرکزی را دوست ندارد، اما به نظر می رسد توان متوقف کردن آن را ندارد

16 شهریور 1403

صادرات گاز آذربایجان افزایش می یابد، اما باکو همچنان برای دستیابی به هدف اتحادیه اروپا چالش برانگیز است

2 شهریور 1403

ورود سگ ممنوع

28 مرداد 1403

ناتو در برابر چین

22 تیر 1403

بیانیه اجلاس سران خواستار گفتگو برای پایان دادن به جنگ بدون ارائه نقشه راه برای گفتگوها شده است.

30 خرداد 1403

ارمنستان سفیر خود را از بلاروس در بحبوحه افزایش تنش با روسیه فراخواند

29 خرداد 1403

یک پنجم سرزمین اوکراین

26 خرداد 1403

استفاده از انرژی خورشیدی در اروپا

1 خرداد 1403

دادگاه به جولیان آسانژ مهلت اعتراض داد اما فرصتی نیز برای ایالات متحده ایجاد کرد

7 فروردین 1403

14 بهمن 1403

داده های تجاری نشان می دهد که گرجستان و قرقیزستان مظنون به تامین کنندگان خودرو برای روسیه هستند

روسیه مشتری خودروهای دست دوم وارداتی از گرجستان و قیرقیزستان

در سال 2023، دولت گرجستان صادرات مجدد خودرو به روسیه را ممنوع کرد، اقدامی که هدف آن همسویی با تحریم های بین المللی علیه مسکو بود. اما داده‌های تجاری اخیر این ظن را تقویت می‌کند که گرجستان همچنان به عنوان یک ایستگاه اصلی در شبکه‌ای که روسیه برای واردات کالا به‌ویژه خودرو استفاده می‌کند، عمل می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان، برای دومین سال متوالی، خودروها بیشترین صادرات را از گرجستان در سال 2024 داشته اند که مجموعا بیش از 2.4 میلیارد دلار بوده و 37 درصد از حجم کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. عجیب است که مقصد اصلی همه صادرات یک کشور همسایه نبود، بلکه قرقیزستان، یک کشور آسیای مرکزی بود که بیش از هزار مایل دورتر قرار داشت. صادرات از گرجستان به قرقیزستان در سال گذشته بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به کل سال قبل 85 درصد افزایش قابل توجهی داشته است. ارتباط گرجستان و قرقیزستان مدت‌هاست که به دلیل اینکه یکی از کانال‌های اصلی تامین مورد اعتماد روسیه برای غلبه بر تحریم‌های غرب است، مورد بررسی قرار گرفته است. از زمانی که کشورهای غربی پس از تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌های روسیه را آغاز کردند، کرملین از قرقیزستان به عنوان دریچه پشتی برای به دست آوردن کالاهای تحریم شده، به ویژه قطعات با کاربرد دوگانه که به تداوم تلاش‌های جنگی روسیه کمک می‌کند، استفاده کرده است. خودروها نیز یکی از کالاهای وارداتی بزرگ هستند: تعداد خودروهایی که وارد قرقیزستان می‌شوند در سال 2023 به بیش از 180000 دستگاه رسید، در حالی که در سال 2022، سال آغاز جنگ روسیه و اوکراین، این رقم حدود 40000 بود. گرجستان از دیرباز به عنوان تامین کننده منطقه ای خودروهای دست دوم شناخته شده است. اما آخرین داده ها نشان دهنده تغییر در پویایی صادرات گرجستان است. در سال 2023، آذربایجان بزرگترین شریک تجاری این کشور بود و طبق رسانه های محلی، خودروها بیشترین صادرات را از گرجستان تشکیل می دادند و آذربایجان بیش از 430 میلیون دلار خودرو وارد کرد. این رقم در سال گذشته کاهش یافت، اگرچه آذربایجان - کشوری که همچنین به صادرات مجدد کالاهای تحریم شده از جمله خودرو به روسیه متهم شده است - همچنان سومین شریک تجاری بزرگ گرجستان در سال 2024 بود. ناظران خاطرنشان می کنند که اختلاف در ارقام داده های رسمی نشان می دهد که بسیاری از خودروهایی که ظاهراً توسط فروشندگان گرجی به خریداران قرقیز فروخته می شوند، به مقصد مورد نظر خود نمی رسند. در عوض، آنها ممکن است به روسیه منحرف شوند. «بر اساس آمار گرجستان، در 10 ماه اول 2024 ... خودروهایی به ارزش 964 میلیون دلار به عنوان صادرات مجدد از گرجستان به قرقیزستان فروخته شد. طبق آمار قرقیزستان خودروهایی به ارزش حدود 50 میلیون دلار از گرجستان وارد شده است. کالاهایی به ارزش بیش از 900 میلیون دلار کجا ناپدید شدند؟ در نوامبر گذشته، رومن گوتسیریدزه، سیاستمدار مخالف گرجستان، این سوال را مطرح کرد و افزود که او معتقد است که این خودروها به روسیه ختم می شوند. مقامات هر دو کشور ادعا می کنند که در تلاش برای مهار تجارت غیرقانونی هستند. در حالی که به نظر می رسد مقامات گرجستان چشم خود را بر عبور کالاهای تحریم شده با استفاده دوگانه از این کشور می بندند، همتایان آنها در قرقیزستان ظاهراً اقداماتی را انجام داده اند که اخیراً اقدامات ضد تحریمی را انجام داده اند. پاییز گذشته، تحت فشار ایالات متحده، مقامات قرقیزستان شروع به درخواست از تاجران کردند که تأیید کنند کالاهایی که برای آنها پول پرداخت می کنند ظرف 60 روز به قرقیزستان می رسد. دولت همچنین یک نهاد نظارتی دولتی جدید برای نظارت بر تجارت ایجاد کرد. تأثیر چنین اقداماتی در داده‌های تجاری 2024 منعکس نمی‌شود و اینکه آیا قوانین و رویه‌های جدید به طور مؤثر اجرا می‌شوند، نامشخص است.

تبریز امروز:

بد نام بردن به فروشندگان خودروهای دست دوم.
براولی بنسون 31 ژانویه 2025
گمان می رود بسیاری از خودروها در جاده های روسیه از طریق گرجستان و قرقیزستان قاچاق شده باشند. (عکس: gov.ru)
گمان می رود بسیاری از خودروها در جاده های روسیه از طریق گرجستان و قرقیزستان قاچاق شده باشند. (عکس: gov.ru)
در سال 2023، دولت گرجستان صادرات مجدد خودرو به روسیه را ممنوع کرد، اقدامی که هدف آن همسویی با تحریم های بین المللی علیه مسکو بود. اما داده‌های تجاری اخیر این ظن را تقویت می‌کند که گرجستان همچنان به عنوان یک ایستگاه اصلی در شبکه‌ای که روسیه برای واردات کالا به‌ویژه خودرو استفاده می‌کند، عمل می‌کند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان، برای دومین سال متوالی، خودروها بیشترین صادرات را از گرجستان در سال 2024 داشته اند که مجموعا بیش از 2.4 میلیارد دلار بوده و 37 درصد از حجم کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. عجیب است که مقصد اصلی همه صادرات یک کشور همسایه نبود، بلکه قرقیزستان، یک کشور آسیای مرکزی بود که بیش از هزار مایل دورتر قرار داشت. صادرات از گرجستان به قرقیزستان در سال گذشته بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به کل سال قبل 85 درصد افزایش قابل توجهی داشته است.

ارتباط گرجستان و قرقیزستان مدت‌هاست که به دلیل اینکه یکی از کانال‌های اصلی تامین مورد اعتماد روسیه برای غلبه بر تحریم‌های غرب است، مورد بررسی قرار گرفته است.

از زمانی که کشورهای غربی پس از تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌های روسیه را آغاز کردند، کرملین از قرقیزستان به عنوان دریچه پشتی برای به دست آوردن کالاهای تحریم شده، به ویژه قطعات با کاربرد دوگانه که به تداوم تلاش‌های جنگی روسیه کمک می‌کند، استفاده کرده است. خودروها نیز یکی از کالاهای وارداتی بزرگ هستند: تعداد خودروهایی که وارد قرقیزستان می‌شوند در سال 2023 به بیش از 180000 دستگاه رسید، در حالی که در سال 2022، سال آغاز جنگ روسیه و اوکراین، این رقم حدود 40000 بود.

گرجستان از دیرباز به عنوان تامین کننده منطقه ای خودروهای دست دوم شناخته شده است. اما آخرین داده ها نشان دهنده تغییر در پویایی صادرات گرجستان است. در سال 2023، آذربایجان بزرگترین شریک تجاری این کشور بود و طبق رسانه های محلی، خودروها بیشترین صادرات را از گرجستان تشکیل می دادند و آذربایجان بیش از 430 میلیون دلار خودرو وارد کرد. این رقم در سال گذشته کاهش یافت، اگرچه آذربایجان - کشوری که همچنین به صادرات مجدد کالاهای تحریم شده از جمله خودرو به روسیه متهم شده است - همچنان سومین شریک تجاری بزرگ گرجستان در سال 2024 بود.

ناظران خاطرنشان می کنند که اختلاف در ارقام داده های رسمی نشان می دهد که بسیاری از خودروهایی که ظاهراً توسط فروشندگان گرجی به خریداران قرقیز فروخته می شوند، به مقصد مورد نظر خود نمی رسند. در عوض، آنها ممکن است به روسیه منحرف شوند.

«بر اساس آمار گرجستان، در  10 ماه اول 2024 ... خودروهایی به ارزش 964 میلیون دلار به عنوان صادرات مجدد از گرجستان به قرقیزستان فروخته شد. طبق آمار قرقیزستان خودروهایی به ارزش حدود 50 میلیون دلار از گرجستان وارد شده است. کالاهایی به ارزش بیش از 900 میلیون دلار کجا ناپدید شدند؟ در نوامبر گذشته، رومن گوتسیریدزه، سیاستمدار مخالف گرجستان، این سوال را مطرح کرد و افزود که او معتقد است که این خودروها به روسیه ختم می شوند.

مقامات هر دو کشور ادعا می کنند که در تلاش برای مهار تجارت غیرقانونی هستند. در حالی که به نظر می رسد مقامات گرجستان چشم خود را بر عبور کالاهای تحریم شده با استفاده دوگانه از این کشور می بندند، همتایان آنها در قرقیزستان ظاهراً اقداماتی را انجام داده اند که اخیراً اقدامات ضد تحریمی را انجام داده اند.

پاییز گذشته، تحت فشار ایالات متحده، مقامات قرقیزستان شروع به درخواست از تاجران کردند که تأیید کنند کالاهایی که برای آنها پول پرداخت می کنند ظرف 60 روز به قرقیزستان می رسد. دولت همچنین یک نهاد نظارتی دولتی جدید برای نظارت بر تجارت ایجاد کرد.

تأثیر چنین اقداماتی در داده‌های تجاری 2024 منعکس نمی‌شود و اینکه آیا قوانین و رویه‌های جدید به طور مؤثر اجرا می‌شوند، نامشخص است.

برولی بنسون گزارشگر مقیم تفلیس و فارغ التحصیل مدرسه روزنامه نگاری کلمبیا

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت