از هیاهوی جهان فاصله گیر و راه «عارف» را در پیش دار سفری به سوی سکوت، دانایی و آرامشی بی زمان. بگذار نوای سازهای گوجین، شیائو و ارهُو روح شما را از میان کوهستانهای مهآلود و تأملهای آرام رهنمون شود.
آیین اختتامیۀ چهارمین جشنوارۀ رسانهای_پژوهشی «تبریز ما» هفته گذشته با حضور فعالان رسانه، پژوهشگران، داوران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز برگزار و از برگزیدگان بخشهای مختلف این رویداد تجلیل شد. این جشنواره با هدف ترویج نگاه پژوهشمحور در بازتاب مسائل شهری و تقویت نقش رسانه در تولید محتوای تحلیلی برگزار شد و آثار رسیده در بخشهای پژوهش، گزارش، گفتگو، یادداشت، عکس و چندرسانهای، و نیز دو بخش ویژه «تبریز در جنگ ۱۲ روزه» و «مدیریت شهری دادهمحور» مورد داوری قرار گرفت..............نکته ی عجیب عدم حضور مدیران شهرداری و شهردار تبریز در این مراسم بود که میزبان آن شورای اسلامی شهر تبریز و مدیر کل ارشاد اسلامی و روسای دانشگاه هنر و جمعی از اهل قلم بودند مقاله " مخاطرات ساخت و ساز غیرمجاز روی گسل از رشدیه تا شهرک جوانان مقاله منتشر شده ی پایگاه خبری تبریز امروز رتبه اول را برای بخش گزارش کسب کرد.
موزه بینالمللی دیدی این روزها میزبان دو اثر برجسته از فریدالله ادیبآیین، نقاش نوگرای افغانستان، است. این آثار با عنوانهای «سرخ عنابی» و «راگامالا» از مجموعه خصوصی محمدرضا بحرانی در گالری اصلی موزه به نمایش درآمدهاند و نگاه علاقهمندان هنر معاصر را به خود جلب کردهاند. نقاشی «سرخ عنابی» با ترکیب رنگهای پرشور و حرکات آزاد قلممو، انرژی درونی و فوران احساسات انسانی را بازتاب میدهد. ادیبآیین با تکنیکهای لایهگذاری و ضربههای کاردک، ریتمی پویا و حسی خلق کرده که میان شور زندگی و تلاطم درون انسان در نوسان است. نقاشی «راگامالا» جلوهای شاعرانه از پیوند موسیقی و نقاشی را ارائه میدهد. رنگها در این اثر همانند نتهای موسیقی کلاسیک هند جریان یافته و هر ضرب موسیقایی به انفجاری از رنگ تبدیل شده است، تجربهای چندحسی و معنوی برای مخاطب به ارمغان میآورد. فریدالله ادیبآیین (متولد ۱۶ آبان ۱۳۴۴، هرات، افغانستان) از پیشگامان اکسپرسیونیسم انتزاعی در منطقه است. او در آثار خود زبان موسیقی، فلسفه و تجربه حسی را با رنگ در هم میآمیزد و جهانی چندوجهی و چندلایه خلق میکند. منتقدان هنر معاصر، او را به دلیل وسعت نگاه و خلاقیت بیوقفهاش، سلطان هنر چندوجهی اکسپرسیونیسم انتزاعی مینامند.
«ژیان» که در اصل نام ایرانیِ خودروی Citroën 2CV است، یکی از ماندگارترین خودروهای مردمی قرن بیستم محسوب میشود؛ خودرویی ساده، اقتصادی و مقاوم که در شهر و روستا محبوبیت فراوانی داشت و هنوز هم در فرهنگ عمومی و طنزهای اجتماعی ایران حضور پررنگی دارد.........................از سال 1948 تا 1990، بیش از پنج میلیون دستگاه ژیان در جهان تولید شد. این خودرو نهتنها یک وسیله نقلیه، بلکه یک نماد فرهنگی، اجتماعی و حتی احساسی است. در ایران، ژیان هنوز هم یادآور سادگی، بیتکلفی و خاطرات مشترک چند نسل است—و نسخههای برقی جدید شاید بازگشتی مدرن به همین میراث باشند.
استونمارتین، خودروساز سرشناس بریتانیایی، با استفاده هدفمند از هوش مصنوعی تلاش میکند بهرهوری عملیاتی را افزایش دهد، در حالی که همچنان بر حفظ کیفیت دستساز و اصالت طراحی که این برند را متمایز میکند تأکید دارد. استونمارتین در سالهای اخیر مسیر تازهای در تحول دیجیتال در پیش گرفته و هوش مصنوعی را نه بهعنوان یک فناوری مد روز، بلکه بهعنوان ابزاری عملی برای مدیریت داده، بهبود فرآیندها و تقویت عملیات سازمانی به کار میگیرد. استیو اوکانر، مدیر فناوری اطلاعات استونمارتین، میگوید ایجاد توازن میان فناوری و ارزشهای سنتی برای این برند حیاتی است.
اکثر شرکتها برای بهدست آوردن بازگشت سرمایه (ROI) از هوش مصنوعی با مشکل روبهرو هستند، اما ۵٪ از آنها همین حالا نیز در حال سودآوریاند. ببینیم این شرکتها چه کار متفاوتی انجام میدهند و چگونه میتوان واقعاً با هوش مصنوعی کسب درآمد کرد.
چهارمین جشنواره رسانهای–پژوهشی «تبریز ما» با پایان داوری آثار و معرفی برگزیدگان، روز سهشنبه ۲۷ آبان به کار خود پایان میدهد. امیر دهقان، دبیر چهارمین جشنوارۀ رسانهای_پژوهشی «تبربزما» در گفتگو با خبرنگاران گفت: در این دوره در مجموع ۶۲۲ اثر از پژوهشگران، روزنامهنگاران و فعالان رسانهای به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. پس از ارزیابی اولیه توسط هیئت انتخاب، ۳۹۸ اثر برای داوری نهایی انتخاب شد که شامل ۲۲ مقاله علمی–پژوهشی، ۱۷۴ اثر رسانهای و ۲۰۲ اثر در بخش عکس و چندرسانهای بود. هیأت داوران هر بخش بهصورت مستقل و در دو مرحله آثار را بررسی کرده و در نهایت، آثار برگزیده چهارمین دوره جشنواره رسانهای–پژوهشی «تبریز ما» را معرفی نمودند. دهقان افزود: آیین اختتامیۀ چهارمین جشنوارۀ رسانهای_پژوهشی «تبریزما» روز سهشنبه ۲۷ آبان ساعت ۱۵:۳۰ در سالن بعثت دانشگاه هنراسلامی تبریز برگزار میشود
خاکدان با پرداختی واقعگرا، به جهانی خیره شده و از آن روایت دارد که نمیتواند چندان واقعی و طبیعی باشد؛ بلکه جهانی است از واقعیت که در خیال مانده است، در تخیل رشد کرده و در خاطرات هنرمند، خود را بیان میکند». شخص خاکدان نیز کارهای خود را اینگونه تعبیر میکند: «کودکی، گذرا بودن زمان، ابدی نبودن اشیاء و انسانها، مکانها و اشیاء رهاشده و مهمتر از همه بازی با تاریخ
برای همه شما بارها پیش آمده است: در حالی که منتظر بارگذاری یک وبسایت هستید، جعبه ای را میبینید که یک رشته کوه کوچک در آن جایی که باید یک تصویر باشد، نشان داده شده. این آیکن نماد «تصویر گمشده» است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این منظره به طور جهانی پذیرفته شده است؟ من به عنوان یک پژوهشگر در حوزه «علوم انسانی محیطزیستی»، به نحوه ظهور نمادهای طبیعت بکر در زندگی روزمره توجه میکنم. این آیکن کوه کوچک – که گاهی با یک خورشید یا ابر در پسزمینه، و گاهی با خط ضربدر یا به شکل شکسته نشان داده میشود – به نماد استاندارد در سراسر پلتفرم های دیجیتال تبدیل شده تا چیزی گمشده یا چیزی در راه را نشان دهد. این نماد در زمینه های مختلفی ظاهر میشود و هرچه بیشتر به دنبال آن بگردید، بیشتر آن را خواهید دید. شما در مایکروسافت ورد یا پاورپوینت روی آن کلیک میکنید تا عکسی اضافه کنید. میتوانید یک پوستر طنز از این آیکن بخرید و روی دیوارتان نصب کنید. من حتی چند روز پیش نسخه ای از آن را در نمایشگر اطلاعات و سرگرمی خودروی سوبارویم به عنوان جایگزین لوگوی یک ایستگاه رادیویی دیدم. پس چرا این تصویر خاص از قلۀ کوه ها؟ و از کجا آمده است؟
سال ها پیش در پائیز قلاب در آب رودخانه نهند می انداختیم و "بوغلی بالیخ" یا همان چای بالیغی" را از آن صید می کردیم ، آب تا آجی چای می رسید ، آجی و کناره های رود از ثروت و میراث طبیعی شهر به شمار می رفت تا آنکه کمر به نابودی آن بستند! اکنون سال هاست رونق آجی با سد بیهوده شهید مدنی از بین رفته است ، و سد بالادستی آجی یعنی نهند این روزها بی رمق و بی مشتری باقی مانده است، آب پشت سد نهند اکنون مدت هاست پر نمی شود و اندک آب رسیده از سمت روستای زیبای نهند آن را آب دار نشان می دهد و در آنجا می ماند و ذخیره می شود! *** افرادی که باید پاسخ بدهند به سادگی می گویند : کاهش نزولات آسمانی باعث ماجراست ، اما کمتر کسی از انبوه ویلاسازی پشت کوه خبر می دهد ! ویلا ها در روستاها پشت سر روستای نهند هر روز اضافه تر می شوند طوری که تعاونی های مسکن به شکلی غیرقانونی طمع به زمین بازی در منطقه پیدا کرده اند . زمین برای مجتمع گردشگری ، زمین برای مجتمع های ویلایی و هر عنوان که بتواند آنها را از کنترل و نظارت قانون و اساسنامه بدور سازد . حال آبی سرزمین خوش نیست و این حال بی درمان هم نیست ، نگاه خردمندانه از صنعت تا زندگی روزمره و کشاورزی خواهد توانست این مشکل را چاره سازی کند !
موشک «نیو گلن» شرکت بلو اوریجین، که دو فضاپیمای دوقلوی مأموریت «اسکپید» (کاوشگرهای فرار و شتاب پلاسما و دینامیک) ناسا را حمل میکرد، روز پنجشنبه، ۱۳ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۵۵ به وقت شرقی از پایگاه پرتاب ۳۶ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. دو فضاپیمای دوقلوی مأموریت «اسکپید» ناسا سفر خود به سوی مریخ را آغاز کردهاند. آنها سوار بر موشک «نیو گلن» بلو اوریجین از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شدند. در دقایق آینده، موشک مراحل متعددی را پشت سر خواهد گذاشت، از جمله جدایش مرحله اول، که در آن مرحله اول از مرحله دوم جدا شده و به طور مستقل روی سکوی فرودی به نام «جکلین» که در فاصله ۶۲۰ مایلی (حدود ۱۰۰۰ کیلومتری) در اقیانوس اطلس قرار دارد، فرود خواهد آمد. مدت کوتاهی پس از این جدایش، دو موتور BE-3U مرحله دوم که از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع تغذیه میکنند، روشن شده و این مرحله را هر چه بیشتر به اعماق فضا پیش میبرند. پس از آن، محفظه محافظ (فرینگ) جدا شده و دو فضاپیمای اسکپید در یک مدار میانی زمین مستقر خواهند شد.
پدر و مادر زندگی خود را برای رشد فرزند خود می گذارند -پایه های هر موفقیت از خانواده آغاز می شود
در قرن بیستویکم، فرهنگ عامهی ژاپن — از انیمه و مانگا تا موسیقی پاپ — نفوذی جهانی یافته است. روزنامهنگار داگلاس مکگری در مقالهای معروف نوشت که ژاپن با «سرمایه فرهنگی» خود جهان را مجذوب کرده، اما سُومو را استثنا دانست و دلیل آن را نگرش بسته و محافظهکارانهی رهبران این ورزش عنوان کرد.
رؤیت هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه امکان پذیر نبوده است. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و روز یکشنبه ۱۴ فروردین اولین روز ماه رمضان خواهد بود.
در روزهای اخیر در ایران از مجسمهای تازه رونمایی شده که امپراتور رومی را در حالت تسلیم در برابر شاه ایرانی نشان میدهد. این مجسمه که در میدان انقلاب تهران نصب شده، با عنوان «زانو زده در برابر ایران»، امپراتوری را به تصویر میکشد که در برابر شاپور یکم (حاکم حدود سالهای ۲۴۲ تا ۲۷۰ میلادی) تعظیم میکند. اما این تصویر از کجا آمده است؟ و چرا چنین مجسمهای امروز ساخته و نصب شده است؟..................افسانههایی درباره سرنوشت او شکل گرفت. در یکی از این روایتها، والریان و اسیران رومی مجبور شدند پلی بر رود کارون در شوشتر بسازند. بقایای آن پل، که به بند قیصر معروف است، هنوز هم باقی است.
اکثر شرکتها برای بهدست آوردن بازگشت سرمایه (ROI) از هوش مصنوعی با مشکل روبهرو هستند، اما ۵٪ از آنها همین حالا نیز در حال سودآوریاند. ببینیم این شرکتها چه کار متفاوتی انجام میدهند و چگونه میتوان واقعاً با هوش مصنوعی کسب درآمد کرد.
بیشتر مردم میدانند که ورزش، خواب کافی و تغذیه سالم برای سلامت جسمی و روانی مهم هستند. اکنون گروهی از پزشکان و هنرمندان تلاش دارند تا مشارکت در فعالیتهای هنری نیز به عنوان رفتاری مؤثر بر سلامت، در سطح جهانی شناخته شود. این موضوع محور جشنواره "هفته هنرهای شفابخش" (Healing Arts Week) در نیویورک بود که توسط آزمایشگاه هنر و سلامت جمیل (Jameel Arts & Health Lab) و با همکاری سازمان جهانی بهداشت (WHO) برگزار شد. برای نشان دادن پیوند میان هنر و سلامت، مجله معتبر The Lancet برای نخستین بار در تاریخ ۲۰۲ ساله خود یک مقاله تصویری (Photo Essay) منتشر کرد که نشان میدهد هنر چگونه میتواند سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را ارتقا دهد.
خاکدان با پرداختی واقعگرا، به جهانی خیره شده و از آن روایت دارد که نمیتواند چندان واقعی و طبیعی باشد؛ بلکه جهانی است از واقعیت که در خیال مانده است، در تخیل رشد کرده و در خاطرات هنرمند، خود را بیان میکند». شخص خاکدان نیز کارهای خود را اینگونه تعبیر میکند: «کودکی، گذرا بودن زمان، ابدی نبودن اشیاء و انسانها، مکانها و اشیاء رهاشده و مهمتر از همه بازی با تاریخ
در این اثر، مردی با لباس سنتی عثمانی بر روی قالیچهای رنگارنگ دراز کشیده و مشغول مطالعه کتابی بزرگ است. پسزمینه با کاشیهای آبی فیروزهای، کتیبههای عربی و طاقچهای گچبریشده تزئین شده است. این نقاشی مانند بسیاری از آثار عثمان حمدیبیگ، تصویری از تأمل، دانش و فرهنگ اسلامی – عثمانی ارائه میدهد و برخلاف نقاشیهای شرقگرای اروپایی همدورهاش، از نگاه درونی و آگاه به فرهنگ شرقی ترسیم شده است.
در ایالات متحده آمریکا مراسمی ویژه به هنر کِلاغایی آذربایجان اختصاص یافت به مناسبت سیوچهارمین سالگرد بازیابی استقلال جمهوری آذربایجان، مراسمی درباره هنر کِلاغایی در مرکز هنرهای «کاتزن» در دانشگاه آمریکایی شهر واشنگتن (پایتخت ایالات متحده) برگزار شد. به گزارش دفتر خبرگزاری «ریپورت» در آمریکا، این رویداد به ابتکار سفارت جمهوری آذربایجان در ایالات متحده، وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، و موزه ملی فرش آذربایجان برگزار گردید. در چارچوب این مراسم، ۱۰ نمونه کِلاغایی تاریخی و معاصر از مجموعه موزه ملی فرش آذربایجان به نمایش گذاشته شد. همچنین، تختههای چاپ سنتی با نقشونگارهای قدیمی، مواد اولیه ابریشمی خام، و نخهای مورد استفاده در تهیه این روسریهای سنتی نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.