18 خرداد 1403
باستان شناسان یکی از بزرگترین مجموعه های هنر باستانی جهان را کشف کرده اند که غول ها و هیولاها را در حال راه رفتن روی زمین نشان می دهد. در منطقهای دورافتاده از آمریکای جنوبی، یک تیم تحقیقاتی به رهبری بریتانیا بیش از هزار حکاکی ماقبل تاریخ - از جمله بزرگترین نمونههای هنر سنگی ماقبل تاریخ در جهان - کشف کردهاند.
تبریز امروز:
باستان شناسان یکی از بزرگترین مجموعه های هنر باستانی جهان را کشف کردند
دیوید کیز
خبرنگار باستان شناسی
باستان شناسان یکی از بزرگترین مجموعه های هنر باستانی جهان را کشف کرده اند که غول ها و هیولاها را در حال راه رفتن روی زمین نشان می دهد.
در منطقهای دورافتاده از آمریکای جنوبی، یک تیم تحقیقاتی به رهبری بریتانیا بیش از هزار حکاکی ماقبل تاریخ - از جمله بزرگترین نمونههای هنر سنگی ماقبل تاریخ در جهان - کشف کردهاند. با این حال، باستان شناسان بر این باورند که نمونه های کشف شده تاکنون تنها "نوک یک کوه یخ هنری باستانی وسیع" هستند - و بسیاری از موارد دیگر هنوز در انتظار کشف هستند.
گمان می رود که منطقه هزار مایل مربعی ممکن است حاوی حدود 10هزار حکاکی باستانی باشد. بزرگترین مورد کشف شده تا کنون حکاکی 43 متری از یک مار غول پیکر است. برخی دیگر هزارپاهای غول پیکر، حیوانات بزرگتر از زندگی معمولی- و پیکره های انسان مانند 10 متری را به تصویر می کشند.
حکاکیهایی که در امتداد مرز کلمبیا/ونزوئلا کشف شدهاند، همه چیز را از خسها و کرکسها گرفته تا میمونها و تمساحها، از سگ و جگوار گرفته تا لاکپشت و قورباغه را به تصویر میکشند.
همچنین تعداد زیادی حکاکی هندسی (عمدتاً دایرههای متحدالمرکز، الگوهای شبکهای و مثلثهای پر نقطه) وجود دارد که نشاندهنده اشیایی است که هنوز شناسایی نشدهاند.
این یکی از بزرگترین تمرکزهای هنر صخره ای در جهان است - از نظر حجم با سایرین مانند منطقه دوردون فرانسه، آلپ شمال ایتالیا، استرالیای غربی و آفریقای جنوبی رقابت می کند.
باستان شناسان در حال کاوش در دره اورینوکو تاکنون هفت مار بزرگ حکاکی شده را شناسایی کرده اند که طول آنها بین 16 تا 43 متر است. طول نمونه در این عکس 26 متر است (فیلیپ رییس)
اما تا حد زیادی غیرمعمول ترین جنبه حکاکی ها، طبیعت منحصر به فرد یادبود برخی از آنها است. حدود 60 مورد از 1000 کشف شده تاکنون دارای ابعادی بیش از 10 متر هستند. علاوه بر مار 43 متری، آنها شامل دو پیکر شبیه به انسان 10 متری (که می توانند ارواح، یا خدایان یا احتمالاً شمن باشند)، یک صدپا به طول 11 متر و احتمالاً یک چهارپایان هستند. حشره غول پیکر با قد یک متر (به احتمال زیاد یک پروانه).
یکی از رهبران این پروژه، دکتر فیلیپ ریریس از دپارتمان باستان شناسی دانشگاه بورنموث، گفت: «تحقیق میدانی ما در کلمبیا و ونزوئلا، برای اولین بار، یک فرهنگ باستانی تا حد زیادی ناشناخته و ثبت نشده را در این بخش دورافتاده آمریکای جنوبی آشکار می کند. و انسان شناسی او افزود: "ما امیدواریم که این به دنیای مدرن اجازه دهد تا از دستاوردهای هنری و دیگر دستاوردهای از دست رفته مردمی که قرن ها قبل از استعمار اروپا در آنجا زندگی می کردند، قدردانی کند."
مارهای غول پیکر (هفت مار با طول بین 16 تا 43 متر) بسیار مهم هستند زیرا ممکن است بخشی از یک سنت جهانی بسیار گسترده تر "مگا مار" باشند.
تحقیقات آکادمیک منتشر شده توسط دانشمندان متعدد در طول سالها نشان میدهد که برخلاف بسیاری از دیگر سیستمهای اعتقادی مرتبط با حیوانات، پرستش مار، که توسط انسانشناسان به عنوان افیون پرستی شناخته میشود، زمانی یک پدیده بزرگ در سراسر جهان بود. در نظامهای دینی و اساطیر تقریباً در هر بخش از جهان - از اروپای ماقبل تاریخ و مصر باستان گرفته تا استرالیای بومی و آمریکای باستان - به چشم میخورد (و در برخی موارد هنوز هم ویژگیهایی دارد).
اساطیر یونانی کلاسیک سرشار از هیولاهای مارهای ماوراء طبیعی و دیگر موجودات مرتبط با مارها بود، مانند اساطیر خاورمیانه باستان، اروپا، مکزیک، آفریقا، چین، ژاپن و هند.
جسارت ماقبل تاریخ: بیش از هزار سال پیش، در سه چهارم مسیر بالای صخره ای به ارتفاع 200 متر، هنرمندان بومی آمریکا جان خود را برای خلق این حکاکی مار به طول 43 متر به خطر انداختند. بلافاصله در زیر مار، آنها همچنین یک صدپا غول پیکر (فیلیپ رییس) را حکاکی کردند.
مارها اغلب با خلقت بشریت یا قبایل خاصی مرتبط بودند. با جاودانگی؛ و با درمان بیماری بسته به فرهنگ، آنها را می توان به عنوان خیرخواه یا شرور (یا به عنوان توانایی هر دو بودن) در نظر گرفت - و گاهی اوقات حتی به عنوان نمادهای سلطنتی دیده می شد.
توزیع جهانی غیرمعمول اسطورهشناسی مارها و شمایلنگاری مذهبی نشان میدهد که این پدیده بسیار باستانی است - و هوما
دهها هزار سال است که در سرتاسر جهان احساس میکنند که مجبورند به طور خاص مارها را آرام کنند و به آنها احترام بگذارند. این تقریباً به طور قطع به این دلیل است که مارها نسبت به هر حیوان دیگری (به غیر از حشرات ناقل بیماری) خطر بزرگتری برای انسان ایجاد کرده اند (و هنوز هم هستند).
هنوز هم امروزه، حدود 20000 نفر در سال بر اثر گزش مارهای سمی می میرند (در مقایسه با 100 نفر در سال در اثر حمله شیر و 500 نفر در سال در اثر برخورد با کروکودیل). علاوه بر این، حدود 400000 نفر دیگر هر سال توسط مارها گزیده و مسموم می شوند، حتی اگر نمی میرند.
حکاکیهای صخرهای مارهای غولپیکر تازه کشفشده بخشی از سنت یا مجموعهای از سنتهای جهانی گستردهتر «مگا مار» است. برخی از تصاویر مارها، که بر روی سطوح بیابان ها خراشیده شده اند یا به عنوان کارهای خاکی ساخته شده اند، بسیار بزرگ هستند - از جمله این کار خاکی مار 900 ساله به طول 411 متر در اوهایو )
در زمانهای قدیم، زمانی که انسانها بسیار نزدیکتر به محیط طبیعی زندگی میکردند (و به طور مداوم در آن محیط شکار میکردند و جمع میشدند)، مارها تقریباً بهطور متناسب، تهدیدی حتی بزرگتر برای بشریت بودند - تهدیدی که باید مماشات میشد و در نتیجه مورد پرستش و احترام قرار میگرفت. و آرام گرفت.
همانند نمونههای تازه کشفشده کلمبیایی و ونزوئلا، دیگر فرهنگهای باستانی اغلب خدایان یا ارواح مار را بهعنوان موجودات غولپیکر واقعاً یادگاری به تصویر میکشند. در کالیفرنیا، اوهایو، پرو و جاهای دیگر، تصاویری از مارهای غول پیکر وجود دارد که در سراسر مناظر محلی می پیچند. بزرگترین آن، یک کار خاکی 411 متری با قدمت 900 ساله که نمایانگر یک مار غول پیکر است، هنوز در بالای تپه ای در جنوب اوهایو دیده می شود.
نقاشی یک باستان شناس از حکاکی مار غول پیکر دیگری. بیش از هزار سال پیش بر روی صخرهای در دره اورینوکو حکاکی شده بود، حکاکی - یک مار ایستاده - با نقوش دیگری از جمله دو انسان (نسبتا) کوچک (فیلیپ رییس) همراه بود.
حکاکیهای کلمبیایی که به تازگی کشف شدهاند توسط بومیان آمریکا باستان ساخته شدهاند - احتمالاً بین سالهای 700 تا 1000 پس از میلاد. آنها از جمله دشوارترین نمونه های هنر پیش از تاریخ در فضای باز در جهان هستند. این به این دلیل است که هنرمندان ماقبل تاریخ که آنها را حکاکی می کردند، اغلب در بالای صخره های نزدیک به عمودی کار می کردند. کار چالش برانگیز، دشوار و خطرناکی بود.
به عنوان مثال، مار غول پیکر 43 متری، در سه چهارم مسیر بالای صخره ای به ارتفاع 200 متر قرار دارد. برخی شواهد نشان میدهند که در زمانهای قدیم، مار به عنوان یک پیشگو عمل میکرد - به مار اجازه میداد از طریق شمن یا واسطههای دیگر با مردم محلی «صحبت» کند (مثلاً اوایلها در سایر نقاط جهان از جمله یونان باستان و باستان کار میکردند. مصر).
هزاران حکاکی که تاکنون توسط تیم باستان شناسی کشف شده است در 157 خوشه در امتداد 110 مایلی رودخانه اورینوکو قرار دارند. اولین کاشفان اروپایی که به این منطقه نفوذ کردند، گنج یاب های آلمانی و انگلیسی قرن شانزدهمی بودند که به دنبال طلای افسانه ای الدورادو بودند. آن ماجراجویان (از جمله سر والتر رالی انگلیسی) هرگز این شهر افسانه ای یا طلا را پیدا نکردند. اما اکنون، کاشفان مدرن موفق به کشف یک گنجینه باستان شناسی شده اند - آثار هنری غول پیکری که به تغییر درک جهان آکادمیک از یک فرهنگ باستانی قابل توجه که مدت ها گم شده کمک می کند.
رییس گفت: "ما امیدواریم که کار تحقیقاتی ما به تضمین حفاظت از میراث هنری خارقالعاده دره اورینوکو کمک کند و جوامع محلی بومی و میراث ترکیبی در این فرآیند مشارکت کنند."
مقاله پیشگامانه ای که به طور کامل به توصیف هنر صخره ای تازه ثبت شده و مهم جهانی اورینوکو اختصاص دارد، روز سه شنبه منتشر می شود که توسط سه باستان شناس اصلی پروژه اورینوکو نوشته شده است: فیلیپ رییس از دانشگاه بورنموث، خوزه رامون اولیور از دانشگاه کالج لندن و ناتالیا لوزادا. مندیتا از دانشگاه آند در بوگوتا، کلمبیا. این مجله که توسط مجله علمی باستان شناسی مستقر در انگلستان منتشر شده است، به صورت آنلاین رایگان در دسترس خواهد بود.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.