خبر های ویژه

لی لی زرد کوه سرخاب عینالی

27 اردیبهشت 1403

دیوارهای باغ گلستان تبریز را دوباره اجرا کردند ، اما  این دیوارها آن دیوار نمی شود!

24 اردیبهشت 1403

چوپان های لیقوان در عینالی، پشتوانه های پنیر لیقوان تبریز

24 اردیبهشت 1403

پایان یولی ، راه تاریخی در حال فروپاشی است

20 اردیبهشت 1403

چوپان در خاللی دره به دنبال گوسفندان می رود!

15 اردیبهشت 1403

شمعدانی های کوهستان سرخاب عینالی با کنسرتو ویلن یوهان سباستیان باخ

6 اردیبهشت 1403

چکاوک کاکلی در غروب عینالی

3 اردیبهشت 1403

چه کسی درختارو برید؟

29 فروردین 1403

خانا باغ های حکم آباد

29 فروردین 1403

ایزابلین عینالی

5 فروردین 1403

عینالی را با عنوان پارک ملی سرخاب برای شهرتبریز حفظ کنیم

25 اسفند 1402

پایان یولی ، نگاره ای با قلم پای یاران رفته

21 اسفند 1402

کمی مانده به بهار ، اولین گل عینالی در اسفندماه

6 اسفند 1402

بویمادرن - بومادران از گل های کوهستان عینالی

4 اسفند 1402

یک رستوران در دوه چی بازارچاسی

4 اسفند 1402

برف در جاده اسالم - خلخال

12 بهمن 1402

15 دی 1402

پایان یولو ، پایان کورپوسو سایت موزه ای در حال فراموشی در منظر شهر تبریز

توفیق وحیدی آذر

بعد از باغات سرسبز باغمیشه که گاه معدود دیوار های گلی و خانه های خشتی گذشته های دور همچنان در محل مانده اند و سپس با عبور از پایان گولی ( استخر ) ، تازه به پای کوه نرسیده بودیم ، از پیچ و خم راه ها و با گذشتن از روی پل رضا خانی کم کم مسیر را به سمت ونیار ادامه می دادیم! راه مشهور به پایان یولی بود و پل دوم نیز در این یول حاضر بود ؛ پلی که که یول را از سیل و بارش نجات می داد! نمی توان گفت چه کسانی از این راه عبور کرده اند و در روستاهای فراموش شده مسکن گزیده و یا در آسیاب های محل گندم آرد کرده اند ! و نان را با چه زحمتی آفریده اند! پل اول اکنون سالم در زیر خاک هاست ، پل دوم بیرون از خاک و در مسیر قدیم پایان یولی و ونیار همچنان باقی است، یول هم همچنان بقای خود را دارد و چه یاران رفته ای که با قلم پا آن را صیقل داده و هموار کرده اند. مسئولیت حفظ راه برعهده اداره راه و شهرسازی شاید باشد و مسئولیت حفظ یول و پل و ثبت آن برعهده اداره میراث فرهنگی ! اداره راه و شهرسازی می تواند راه و پل را به عنوان موزه زنده و یا سایت موزه حفظ نماید و مانع از زمین خواری و تعدی به حریم مسیل گردد ، میراث فرهنگی در راستای مسئولیت خود قادر به ثبت و ترمیم دیواره های سنگی راه و پل خواهد بود ! این تقاضا برای حفظ راه و پل یک خواسته برمبنای قانون وبرحسب وظایف سازمان ها می تواند مطرح گردد.

تبریز امروز:

 

بعد از باغات سرسبز  باغمیشه که گاه معدود دیوار های گلی و خانه های خشتی گذشته های دور همچنان در محل مانده اند و سپس با عبور از پایان گولی ( استخر ) ، تازه به پای کوه نرسیده بودیم ، از پیچ و خم راه ها و با گذشتن از روی پل رضا خانی کم کم  مسیر را به سمت ونیار ادامه می دادیم!

راه مشهور به پایان یولی بود و  پل دوم نیز در این یول حاضر بود ؛ پلی که که یول را از سیل و بارش نجات می داد!

نمی توان گفت چه کسانی از این راه عبور کرده اند و در روستاهای فراموش شده مسکن گزیده و یا در آسیاب های محل گندم آرد کرده اند ! و نان را با چه زحمتی آفریده اند!

پل اول اکنون سالم در زیر خاک هاست ، پل دوم بیرون از خاک و در مسیر قدیم پایان یولی و ونیار همچنان باقی است، یول هم همچنان بقای خود را دارد و چه یاران رفته ای که با قلم پا آن را صیقل  داده و هموار کرده اند.

مسئولیت  حفظ راه برعهده اداره راه و شهرسازی شاید باشد و مسئولیت حفظ یول و پل  و ثبت آن برعهده اداره میراث فرهنگی !

اداره راه و شهرسازی می تواند راه و پل را به عنوان موزه زنده و یا سایت موزه حفظ نماید و مانع از زمین خواری و تعدی به حریم مسیل گردد ، میراث فرهنگی در راستای مسئولیت خود قادر به ثبت و ترمیم دیواره های سنگی راه و پل خواهد بود !

این تقاضا برای حفظ راه و پل یک خواسته برمبنای قانون وبرحسب وظایف سازمان ها می تواند مطرح گردد.

***

 پل پایان 

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت