27 آبان 1402
چهره ای طلایی با چشمان فیروزه ای پتینه شده از تاریکی به بیرون خیره شده است. در اطراف آن سه سر برنزی دیگر قرار گرفتهاند - برخی از آنها بالای سر صاف و برخی دیگر گرد هستند - که همگی توسط مجسمهای غولپیکر برنزی به ارتفاع تقریباً 9 فوت دیده میشوند. همه چشمهای سوراخدار و زاویهدار یکسانی دارند.
تبریز امروز:
ماسک برنزی در موزه کاخ هنگ کنگ به نمایش گذاشته شده است.
نومی کاسانلی / سی ان ان
چهره ای طلایی با چشمان فیروزه ای پتینه شده از تاریکی به بیرون خیره شده است. در اطراف آن سه سر برنزی دیگر قرار گرفتهاند - برخی از آنها بالای سر صاف و برخی دیگر گرد هستند - که همگی توسط مجسمهای غولپیکر برنزی به ارتفاع تقریباً 9 فوت دیده میشوند. همه چشمهای سوراخدار و زاویهدار یکسانی دارند.
چیزی در مورد «چهرههای سانکسینگدوی» - همانطور که این مجموعه مجسمهها در حال انتشار است - وجود دارد که هم آشنا و هم غریبه به نظر میرسد. در حال حاضر در موزه کاخ هنگ کنگ به نمایش گذاشته شده اند، ممکن است در چشمان آموزش ندیده، مایاها یا آزتک ها به نظر برسند، اما این مجسمه های بیش از 3000 ساله در هیچ نقطه ای نزدیک به تمدن های باستانی میان آمریکا کشف نشده اند. آنها در دشت چنگدو چین، در یک سایت حفاری باستان شناسی به نام سانکسینگدوی(که به عنوان "تله سه ستاره" ترجمه می شود) کشف شدند.
سانکسینگدوی که تصور می شد بزرگترین و قدیمی ترین مکان به جا مانده از پادشاهی شو باشد، تمدنی در جنوب غربی چین که زمانی تنها در افسانه ها و افسانه ها به آن اشاره می شد، تا دهه 1920 کشف نشد، زمانی که یک کشاورز در حین حفر خندق آبیاری با اشیا برخورد کرد. از آن زمان مشخص شد که این مکان حاوی ویرانههای یک شهر باستانی است که از اقامتگاهها، گودالهای قربانی و مقبرههای محصور در دیوارهای خاکی بلند تشکیل شده است. باستان شناسان موزه Sanxingdui می گویند که این شهر حدود 4800 تا 2800 سال پیش تاسیس شده است تا اینکه در حدود 800 سال قبل از میلاد به دلایل نامعلوم متروکه شد.
یک ماسک طلا در میان هزاران اثر باستانی کشف شده در Sanxingdui در منطقه امروزی در استان سیچوان چین است.
نومی کاسانلی / سی ان ان
دولت چین مدتهاست که Sanxingdui را بهعنوان مدرکی از تاریخ طولانی و بیوقفه این کشور تبلیغ کرده است – با اکتشافات موجود در کتابهای درسی تاریخ برای بیش از یک دهه. و در حالی که هزاران بازدیدکننده از قبل به نمایشگاه پیشگامانه در هنگ کنگ هجوم آورده اند، برخی از تحلیلگران پیشنهاد می کنند که از این اقلام برای حمایت از دیدگاه دولت چین از هویت ملی نیز استفاده می شود.
شو مرموز و با استعداد
اعتقاد بر این است که پادشاهی شو، که در حوضه سیچوان در طول عصر برنز ظهور کرد، مستقل از جوامع دره رودخانه زرد که به طور سنتی مهد تمدن چینی در نظر گرفته می شد، توسعه یافته است. ساکنان آن اشیاء برنزی، یشم، طلا و سرامیکی را خلق کردند که جانوران، پادشاهان، خدایان و شمنهای خارقالعاده را با چشمهای برآمده و گوشهای بزرگ نشان میدادند.
چگونه یک صومعه قرن یازدهمی آثار باستانی را از ایالات متحده بازپس گرفت - و در این فرآیند گنجینه ای از گنجینه ها را کشف کرد
در حال حاضر حدود 120 مورد از این اشیا در هنگ کنگ به نمایش گذاشته شده است و این اولین بار است که بسیاری از این اشیا، که بیشتر آنها بین سال های 2019 تا 2022 حفاری شده اند، در خارج از استان سیچوان به نمایش گذاشته می شوند.
گنجینه ای از ظروف نفیس برنز، طلا و یشم، شامل حداقل 10 ظروف برنزی که برای اولین بار در تاریخ تمدن بشری کشف شده است، در این مکان حفاری شده است.
بسیاری از آثار باستانی از Sanxingdui در یک سری گودال های قربانی دفن شده اند.
قابل توجه است که این مجسمهها پیش از ارتش تراکوتا، مجموعهای از مجسمههای سفالی که ارتش اولین امپراتور چین، «کین شی هوانگ» را به تصویر میکشد، حداقل 1000 سال است. وانگ شنگیو، دستیار متصدی موزه قصر به سی ان ان گفت این اشیاء بسیار پیشرفته تر، تخیلی تر و هنری تر از آنهایی هستند که در آن زمان در هر جای دیگری در چین تولید می شدند.
وانگ در افتتاحیه نمایشگاه به سی ان ان گفت: «می توانید بگویید که بسیار مجسمه ای و بسیار هنری است. شکسته نشده، خیلی بیشتر کشیده می شود. می توانید تصور کنید که چقدر باشکوه بود. بر اساس تکههایی که (باستانشناسان) پیدا شدهاند، از بالای بینی او و تا سر حد بالا، ارتفاع آن بیش از 1.5 متر (4.9 فوت) بوده است. انتهای دم خوک روی شانه اوست.»
اطلاعات کمی در مورد پادشاهی شو وجود دارد به جز آنچه در سایت 3.6 کیلومتر مربعی (1.4 مایل مربعی) در خارج از آن کشف شده است.
چنگدو. هیچ مدرکی دال بر زبان مکتوب شو وجود ندارد و ادبیات تاریخی حاوی اطلاعات اندکی درباره فرهنگ آن به جز تعداد انگشت شماری از افسانه ها و افسانه ها است، از جمله اشاره ای به پادشاه شو به نام Can Cong که گفته می شود چشمانش بیرون زده است - شاید توضیح دهد که چرا چنین است. بسیاری از 13000 یادگاری که از این سایت به دست آمده اند دارای چشم های برآمده هستند.
"شکل زانو زده با سر پیچ خورده"، برنز، در موزه کاخ هنگ کنگ در هنگ کنگ، چین در 26 سپتامبر 2023.
نومی کاسانلی / سی ان ان
پس از فتح ایالت شو توسط سلسله کین در سال 316 قبل از میلاد، فرهنگ شو تحت فرهنگ "جریان اصلی" که بعداً در دشت مرکزی چین ظهور کرد، "دفن" شد، مقامات چینی در سال 2013 در یونسکو ارسال کردند که به دنبال داشتن Sanxingdui و دو باستانشناسی مجاور بود. سایت هایی که به عنوان میراث جهانی شناخته شده اند. آنها در حال حاضر در "فهرست آزمایشی یونسکو" هستند.
از سال 1986، هشت گودال حفاری شده در Sanxingdui نقابهای غولپیکر خدایان با چشمهای پیازی، حشرهمانند و گوشهای بیرون زده، موجودات افسانهای با دهانهای باز و مجسمه برنزی «درخت زندگی» با ارتفاع تقریباً 4 متر (13 فوت) به دست آمد. با تزئیناتی مانند درخت کریسمس تزئین شده است. همه اقلام متلاشی شده، سوخته و دفن شده یافت شدند و کارشناسان معتقد بودند که این گودال ها برای قربانی های آیینی استفاده می شده است. برخی از آنها اکنون با زحمت توسط باستان شناسان بازسازی شده اند. وانگ شنگیو، دستیار متصدی موزه که به برگزاری نمایشگاه کمک کرد، گفت: بازسازی درخت 10 سال طول کشید.
آن درخت در هنگ کنگ به نمایش گذاشته نمی شود، زیرا برای ارسال به خارج از آن بسیار گرانبها تلقی می شود، اما بخشی از یکی از شش درخت دیگر کشف شده و زیور آلات در موزه به نمایش گذاشته شده است، و همچنین یک طرح هولوگرافی سه بعدی از آنچه کارشناسان فکر می کنند. به نظر می رسید - لایه ها و شاخه های آن با پرندگان، گل ها، میوه ها، اژدها، زنگ ها و همچنین تزئینات یشم و ورق طلا تزئین شده است. تصور می شود این مجموعه بخشی از فضای تئاتر بوده است.
موجودی افسانه ای که در برنز به تصویر کشیده شده است.
نومی کاسانلی / سی ان ان
"اسطوره تاریخی" یک تمدن پیوسته
این نمایشگاه این اقلام را در چارچوب تمدن های باستانی دیگر قرار می دهد و شو را در میان بسیاری از جوامعی که در "تاریخ 5000 ساله" کشور وجود داشته اند، قرار می دهد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی برگزارکنندگان، مقامات موزه و دولت هنگ کنگ در افتتاحیه بر «تداوم، خلاقیت، وحدت، فراگیر بودن و تأکید بر صلح و هماهنگی» تاریخ چین تاکید کردند.
هنری تانگ، رئیس هیئت حاکمه منطقه فرهنگی West Kowloon (محلی که موزه کاخ در آن قرار دارد) و نامزد سابق برای نقش رهبری ارشد هنگ کنگ، در بیانیه ای گفت که منطقه و موزه به دنبال "ترویج فرهنگی و هنری هستند. تبادلات بین چین و جهان، "داستان چین را به خوبی تعریف می کند" و اعتماد به نفس فرهنگی مردم را تقویت می کند.
اما به گفته ایان جانسون، کارشناس ارشد مطالعات چین در اندیشکده ایالات متحده، شورای روابط خارجی، این روایت که پادشاهی شو ذاتاً چینی بود، بحث برانگیز است.
مجسمه ای که در موزه کاخ هنگ کنگ به نمایش گذاشته شده است.
نومی کاسانلی / سی ان ان
او از طریق ایمیل به سی ان ان گفت: «در چند دهه گذشته، (حزب کمونیست چین) تلاش کرده است تا یک افسانه تاریخی را پیش ببرد که همه مردمی که تا به حال در داخل مرزهای کنونی جمهوری خلق زندگی کرده اند «چینی» هستند.
ایده اصلی این است که PRC (جمهوری خلق چین) افرادی را در بر می گیرد که به طور طبیعی به یکدیگر تعلق دارند و بنابراین، از دیدگاه امروز، یک ملت را تشکیل می دهند. از این رو هرگونه تلاش برای استقلال یا استقلال تابو است - این در تضاد با تاریخ است.
جمهوری خلق چین در سال 1949 تأسیس شد و دولت آن اغلب از تاریخ پیوسته چین به عنوان مدرکی استفاده کرده است که نشان می دهد گروه های قومی مانند تبتی ها و اویغورها همیشه به چین تعلق داشته اند.
ابزارهایی که در Sanxingdui یافت شدند.
جانسون گفت که از این ایده که تمدنهای کنار رودخانه زرد شباهتهای زیادی با تمدنهای حوضه سیچوان دارند، حمایت کمی وجود دارد.
او گفت: «آنها اشتراکاتی دارند اما یکسان نیستند - همانطور که آشوریان باستان، فنیقی ها و یونانی ها یکسان نبودند، حتی اگر در مواردی مشترک باشند. اعتبار دولتی.»
«لوتی»: چگونه سگی که از چین دزدیده شد، شور و هیجان بریتانیا را برانگیخت
وقتی از موزه کاخ هنگ کنگ خواسته شد که نظر بدهد، گفت که این نمایشگاه "بر اساس تحقیقات آکادمیک و باستان شناسی تنظیم شده است" و این مأموریت خود را برای تعمیق "درک مخاطبان از زندگی و فرهنگ های مختلف" تقویت می کند.
مناطق و گروه های قومی و همچنین تبادلات بین آنها در چین باستان، که به شکوه تمدن چین و الگوی توسعه "تنوع در وحدت" کمک کرده است.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.