25 شهریور 1402
مای ترونگ تو متولد 1906 ویتنام نقاش هنر مدرن در اوایل قرن بیستم بود. او یکی از هنرمندانی بود که از اولین کلاس کالج هنرهای زیبای هندوچین (1925-1930) فارغ التحصیل شد . بیشتر عمر خود را به عنوان یک هنرمند در زندگی و کار کرد. نام او در نقاشی پیوند تنگاتنگی با نقاشی های ابریشمی او با موضوعات زنان، کودکان و زندگی روزمره زیر چشم انداز رنگارنگ فرهنگ آسیایی دارد.
تبریز امروز:
مای ترونگ تو متولد 1906 ویتنام نقاش فرانسوی-ویتنامی هنر مدرن در اوایل قرن بیستم بود. او یکی از هنرمندانی بود که از اولین کلاس کالج هنرهای زیبای هندوچین (1925-1930) فارغ التحصیل شد . بیشتر عمر خود را به عنوان یک هنرمند در فرانسه زندگی و کار کرد. نام او در نقاشی پیوند تنگاتنگی با نقاشی های ابریشمی او با موضوعات زنان، کودکان و زندگی روزمره زیر چشم انداز رنگارنگ فرهنگ آسیایی دارد. مای ترانگ چو یکی از چهار شاهکار اروپایی نقاشی ویتنامی (Pho - Thu - Pomegranate - Dam) است.
مای ترونگ تو در سال 1906 در روستای ئونها ، منطقه آن دونگ ، استان کین آن اکنون کمون تان تین در منطقه آن دانگ ، های فونگ An در خانواده ای از ماندارین ها به دنیا آمد.
پدربزرگ او مای ترونگ کو، فرماندار منطقه توان جیائو بود.
در سال 1925، او وارد اولین دوره کالج هنرهای زیبای هندوچین شد و در همان کلاس نگوین فان چاان، لو وان دی، لو فو، نگوین کائو لوین ... این تنها مدرسه هنرهای زیبا برای کل هندوچین است. توسط ویکتور تاردیو اداره می شود. مدیر، تاردیو، یک هنرمند و یک معلم خوب، یک روشنفکر مترقی فرانسوی است.
مای ترونگ تو در طول سالهای تحصیل، ابتدا به دنبال نقاشی رنگ روغن که صحنههایی از زندگی روستایی در ویتنام آن زمان را به تصویر میکشید، پرداخت. بعداً به نقاشی ابریشم روی آورد، ماده ای که بعدها نام او را بر سر زبان ها انداخت. . نقاشیهای مای ترانگ تو با رنگهای روشن متمایز میشوند.
در سال 1930، پس از فارغ التحصیلی از کالج هنرهای زیبای هندوچین، مای ترونگ تو به تدریس طراحی در مدرسه ملی هو منصوب شد. در اینجا استعداد او در نقاشی ابریشم شکوفا شد. مجموعهای از آثار ابریشمی او متولد شدند، شخصیتهای آثار او دختران رنگی ملایم، صحنههای جذاب روی رودخانه و سقفهای خمیده معابد و مقبرهها هستند. شش سال زندگی و کار در پایتخت هیو، تصاویر و خاطرات عمیقی را برای او تداعی کرد و به او جایگاهی محکم در نقاشی مدرن ویتنامی داد.
مونالیزای ویتنامی
در دهه 1930، همراه با تعدادی از هنرمندان دیگر، مای ترونگ تو در نمایشگاه نقاشی در بسیاری از کشورهای جهان مانند ایتالیا (رم 1932، میلان 1934، ناپل 1934)، در بلژیک (بروکسل 1936)، در ایالات متحده شرکت کرد. (سانفرانسیسکو 1937) و در فرانسه که بعدها در آنجا ساکن شد. پس از شرکت در نمایشگاه ترفند پاریس در سال 1936، مای ترونگ تو تصمیم گرفت در شهری که به عنوان پایتخت نور شناخته می شود، اقامت کند، زندگی کند و فعالیت های هنری انجام دهد، جایی که نقاشان چیره دست جهان در آن زمان گرد هم می آمدند. در طول چندین دهه زندگی و کار در پایتخت فرانسه، او عمدتاً از خاطرهها از موضوعات دختران جوان، کودکان ویتنامی، مناظر ویتنامی، سقفهای کاهگلی و معابد...
در سال 1974،مای ترونگ تو پس از 38 سال دوری از خانه به همراه بسیاری از نویسندگان و هنرمندان دیگر از جمله مجسمهساز دیم فونگ تای (شاگردش) به دعوت دولت جمهوری دموکراتیک ویتنام از ویتنام دیدن کرد. .
در سال 1980 در سن 75 سالگی به طور ناگهانی بر اثر بیماری قلبی درگذشت و جسد او در دامنه کوهی نه چندان دور از پایتخت فرانسه به خاک سپرده شد.
علیرغم مشارکت برجسته او در نقاشی مدرن اولیه ویتنامی در اوایل قرن بیستم، آثار مای ترونگ تو عمدتاً در خارج از کشور شناخته شده است تا در ویتنام. در زادگاهش، حرفه خلاق مای ترونگ تو کمتر از بسیاری از هنرمندان مشهور هم سن و سالش شناخته شده است، احتمالاً به این دلیل که بیشتر زندگی او در طول سالهای زندگی و هنری اش به آرامی گذشت. عمدتا در آپارتمان ها در حومه پایتخت فرانسه پاریس. 1974 اولین و آخرین باری بود که مای ترونگ تو پس از نزدیک به 40 سال دوری از وطن این فرصت را داشت که از سرزمین مادری خود دیدن کند. او 6 سال بعد (1980) درگذشت. بعداً، در مصاحبه Thuy Khue برای RFI (فرانسه)، هنرمند Le Pho - همکلاسی مای ترونگ تو گفت: کسی که بهترین ها را در کلاس ما می کشد هنرمند مای ترونگ تو است.
مای ترونگ تو هنرمندی به حساب میآید که سهم قابل توجهی در غنای رنگ در نقاشیهای ابریشم ویتنامی زمان خود داشته است. موضوعات مورد علاقه او زنان، کودکان و زندگی روزمره با منظره ای سرشار از رنگ های عامیانه و هویت فرهنگی سنتی ویتنام است. او رنگهای درخشان و تخیلی امپرسیونیسم را روی تکه ابریشم قرار داد، اما از افتادن در عقلگرایی زیباییشناختی این سبک اجتناب کرد. نمایشگاه آثار او در بسیاری از نمایشگاه ها در سراسر جهان به شناخته شدن نقاشی مدرن ویتنامی در غرب، مرکز شکل گیری گرایش های هنری در تاریخ بشر کمک کرده است. .
در اوایل اکتبر 2010، در مرکز کنوانسیون و نمایشگاه در هنگ کنگ، نمایندگان خانه حراج ساتبی حراجی از نقاشی های مدرن و معاصر آسیای جنوب شرقی، از جمله آثار هنری را ترتیب دادند. آثار بسیاری از هنرمندان ویتنامی در این میان 5 نقاشی از هنرمند مای ترونگ تو وجود دارد.
حتی با وجود اینکه او بیش از نیمی از عمر خود را دور از ویتنام زندگی کرده است، مای ترنگ تو تمام تلاش خود را برای توسعه هنر و فرهنگ در سرزمین مادری خود انجام داده است. مای ترونگ تو علاوه بر کمک های خود به نقاشی ویتنامی، کمک های ارزشمند زیادی به سینمای ویتنامی نیز انجام داد. او در کنار علاقه مادام العمر به نقاشی، به عرصه سینما نیز توجه داشت. در سال 1946، او مستندی را با عنوان «سرزندگی 25000 ویتنامی خارج از کشور در فرانسه» در شرکت تولید خود، تان ویت، به خانه فرستاد. سپس این فیلم به طور گسترده در سینماهای هانوی نمایش داده شد. علاوه بر این، برخی از مستندهای ارزشمند او مانند «رئیس جمهور هو در فرانسه» یا «کنفرانس فونتنبلو 1946» در ارائه اسناد تاریخی برای مستندسازان بعدی در ویتنام بسیار مفید بود.
یکی از آثار او، پرتره خانم فوونگ، با قیمت 3.1 میلیون دلار، تبدیل به تابلویی شد که با قیمت 3.1 میلیون دلار به بالاترین قیمت عمومی در هنرهای زیبای ویتنامی تبدیل شد.
کاوه وحیدی آذر
منابع وب
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.