26 مرداد 1402
جنگ ویرانگر روسیه علیه اوکراین آسیب های قدیمی انقیاد را در میان همسایگان تاریخی مسکو احیا می کند و بحث های جدیدی را در مورد استعمار زدایی، هویت ملی و سنت های محلی که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دیده نشده است، به راه می اندازد. حملات وحشیانه روسیه و اشغال سرزمینی در اوکراین موجی از شوک را در تمام کشورهای "پس از شوروی" وارد کرده است و باعث کاهش شدید تایید روسیه به عنوان یک رهبر منطقه ای شده است. همانطور که نظرسنجی های اخیر گالوپ نشان می دهد، در قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و مولداوی درصد مخالفان مسکو اکنون از درصد موافقان بیشتر است. در حالی که دولتهایی که در پیوندهای قدیمی با مسکو لنگر انداختهاند، از تنظیم مجدد روابط با روسیه خودداری میکنند، بازیگران مدنی برای افشای امپریالیسم روسیه هجوم آوردهاند و قالبهای جدیدی را برای بحث درباره میراث استعماری و دفاع از سنتهای ملی ایجاد کردهاند.
تبریز امروز:
باربارا فون او-فریتاگ 16 اوت 2023
برچسبی بر روی پوستر روسی زبان در ایروان، ارمنستان، چسبانده شده است، بخشی از یک ابتکار خیابانی به نام «خودت را استعمار زدایی کن.....». این کمپین توسط فعالانCourtesy School of Complex Past) در پایتخت ارمنستان انجام می شود.
جنگ ویرانگر روسیه علیه اوکراین آسیب های قدیمی انقیاد را در میان همسایگان تاریخی مسکو احیا می کند و بحث های جدیدی را در مورد استعمار زدایی، هویت ملی و سنت های محلی که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دیده نشده است، به راه می اندازد.
حملات وحشیانه روسیه و اشغال سرزمینی در اوکراین موجی از شوک را در تمام کشورهای "پس از شوروی" وارد کرده است و باعث کاهش شدید تایید روسیه به عنوان یک رهبر منطقه ای شده است. همانطور که نظرسنجی های اخیر گالوپ نشان می دهد، در قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و مولداوی درصد مخالفان مسکو اکنون از درصد موافقان بیشتر است.
در حالی که دولتهایی که در پیوندهای قدیمی با مسکو لنگر انداختهاند، از تنظیم مجدد روابط با روسیه خودداری میکنند، بازیگران مدنی برای افشای امپریالیسم روسیه هجوم آوردهاند و قالبهای جدیدی را برای بحث درباره میراث استعماری و دفاع از سنتهای ملی ایجاد کردهاند.
این روند که شامل مورخان، روزنامه نگاران، معلمان و هنرمندان می شود، در قزاقستان قوی ترین است، جایی که سرکوب وحشیانه اعتراضات خیابانی با حمایت روسیه در ژانویه 2022 ("ژانویه خونین") و ورود گسترده روس هایی که از بسیج نظامی گریخته اند، خشم و کینه قدیمی را برانگیخته است..
عاصم ژاپیشوا، فعال قزاق که یک پلت فرم رسانه اجتماعی و کانال یوتیوب به زبان قزاقستانی راه اندازی کرده است، می گوید: «استعمار زدایی به یک جنبش مدنی تبدیل شده است. «مناظره جدید و قدرتمند است. دولتها نمیدانند چگونه با آن برخورد کنند.»
موضوع استعمارزدایی که در سراسر منطقه رو به رشد است، شکلهای متنوع و متعددی به خود میگیرد و بسیاری از فعالان با الهام از نمونه شجاعانه اوکراینیها که از هویت ملی خود دفاع میکنند، الهام گرفتهاند. در میان این افراد 600 جوان هستند که Ukraїner، یکی از بزرگترین پروژه های رسانه ای داوطلبانه اوکراین را اداره می کنند و به مخاطبان داخلی و بین المللی (به 12 زبان) در مورد مقاومت اوکراین، همچنین مردم، مکان ها، هنرها و سنت های آن می گویند.
ماریتا گولوبرودسکا، که زیرمجموعه چک اوکراین را در پراگ اداره میکند، میگوید: «ما از همه صحبتهای برادرانه خسته شدهایم. ما می خواهیم به عنوان یک کشور جداگانه با تاریخ و فرهنگ خاص خود دیده شویم.
با همین هدف، فعالان در بلاروس از رویکردهای بسیار متفاوتی برای مقابله با رژیم دیکتاتور الکساندر لوکاشنکو استفاده می کنند. لیزا وتراوا، محبوب ترین وبلاگ نویس کشور، زبان بلاروسی و ارزش های دموکراتیک را به بیش از 50000 دنبال کننده اینستاگرام و بیش از 90000 مشترک تیک توک ترویج می کند، در حالی که پروژه هایی را در مورد هویت ملی بلاروس و خودمختاری برای سازمان غیردولتی هدنا اجرا می کند. از سوی دیگر، هنرمند روفینا بازلووا با احیای تکنیکهای قدیمی گلدوزی برای اعتراض سیاسی محبوب شده است. پس از مجموعهای موفق از تصاویر دوختهشده از قیام مسالمتآمیز ۲۰۲۰ در بلاروس و یک کمیک کاملاً گلدوزی شده، او اکنون در حال خلق پرترههایی از ۱۵۰۰ زندانی سیاسی کشور با تزئینات سنتی قومی است.
بوتاکوز کاسیمبکوا، محقق قزاقستانی از دانشگاه بازل، می گوید که در حال حاضر، آسیای مرکزی پیشتاز استعمار زدایی است.
او می گوید: «اوکراین همه ما را گرد هم آورده است. "این یک لحظه تاریخی است."
قزاقستان شاهد موج جدیدی از مدارس، رسانه ها و بسترهای آموزشی است که زبان و تاریخ محلی را ترویج می کنند. در آستانه، پایتخت، یک پلتفرم تحقیقاتی که توسط تمیرتاس ایسکاف، فعال شهری راه اندازی شده است، «تحصیل زدایی» از فضای عمومی را برای افزایش هویت محلی هدف قرار می دهد.
کاسیمبکوا خاطرنشان می کند: "قزاق ها اکنون کاملاً درک می کنند که استعمار زدایی در دهه 1990 ناقص بود." استعمارزدایی نیاز به دموکراتیزه شدن دارد.
کاسیمبکوا که خود را یک «مورخ-فعال» توصیف میکند، با افتخار خاطرنشان میکند که حتی گروههای مخالف روسی در تبعید هم اکنون او را به عنوان مشاور دعوت میکنند.
المیرا نوگویباوا، کارشناس قرقیز، رئیس پلت فرم تحقیقاتی Esimde، که مدتهاست بر روی نقاط خالی حافظه و تاریخ قرقیزستان تمرکز کرده است، می گوید: «جنگ آسیب های قدیمی ما را بازگرداند. اگر روی گذشته خود کار نکنیم، نمیتوانیم جلو برویم.»
نوگویباوا میگوید: پژوهش، بحثهای عمومی و نمایشگاههای هنری اکنون ابزاری برای پر کردن «خانههای خالی حافظه ما» بودند.
تاریخ ملی، زبان و آموزش نیز در ارمنستان به کلمات رایج تبدیل شده است، جایی که روسیه به طور سنتی پس از نسل کشی 1915 توسط امپراتوری عثمانی به عنوان یک دلال قدرت پذیرفته شده بود.
تیگران امیریان، محقق می گوید: «ما اکنون با یک تهدید استعماری نو روبرو هستیم.
کیوریتور و منتقد ادبی که آزمایشگاه روایات فرهنگی و اجتماعی در ایروان را اداره می کند. او با انتخاب روند مسائل استعمارزدایی، سال گذشته یک مدرسه جاه طلبانه از حافظه پیچیده راه اندازی کرد. این مدرسه با ارائه سمینارهایی در مورد موضوعات حساس مانند امپریالیسم فرهنگی، شوروی شدن زبان، استعمارزدایی از فضاها و درگیری های تاریخی، نمایشگاه های استعماری و مداخلات عمومی را نیز سازماندهی می کند. فعالان مدرسه که از انبوه پوسترهای روسی زبان در ایروان توسط مهاجران اخیر روسی نصب شده بودند، خشمگین شدند، بر روی آنها برچسب هایی چسباندند که روی آنها نوشته شده بود «این دیوار را استعمار زدایی کنید».
مدرسه امیریان همچنین قصد دارد «گفتگوهای استعماری» را با دیگر همسایگان پس از شوروی آغاز کند. او می گوید: «درگیری های ما بخشی از استعمار شوروی است. ما آسیب های مشترک داریم، اما حافظه مشترک نداریم.»
این مدرسه قبلاً یک کارگاه آموزشی با کارشناسان گرجی و حتی اولین سمینار با فعالان گروه های اقلیت قومی از روسیه برگزار کرده است.
امیریان با پوزخند می گوید: «در سه روز یک شبکه استعماری زیبا ساختیم.»
فعالیتهای فرامرزی همچنین در مرکز تلاشهای اوکراین برای زنده نگه داشتن تجربیات جامعهسازی در بلاروس همسایه است.
ایوان املیان، مربی اوکراینی در زمینه توسعه نهادی جوامع، که اکنون در بلاروس کار می کند، می گوید: «سرکوب و جنگ همین درس را به ما آموخته است.
اوملیان با ایجاد آژانس همسایه خوب خود در سال 2020، از آنچه از جوامع محلی بلاروس باقی مانده و ابتکاراتی که در جریان جنبش اعتراضی راه اندازی شده بود، حمایت می کند. او میگوید حتی اگر زمانها سخت باشد، «جوامع تنها راه برای ساختن ساختارهای اجتماعی پایدار هستند». در واقع آنها بهترین فضا برای استعمار زدایی هستند.»
بسیاری از فعالان با تمرکز حتی بیشتر به درون، به اهمیت خود استعمارزدایی باز می گردند.
نوگویباوا، کارشناس قرقیزستانی، می گوید: «ما باید با مکان شخصی، شخص و حافظه خود شروع کنیم.
برای مریم نعیم، فعال، هنرمند و کارشناس مطالعات فرهنگی افغان-اوکراینی، که با پیامهایش در مورد استعمار و سرکوب فرهنگی روسیه دهها هزار طرفدار را جذب میکند، شعر محوری بود. کاوش عمیق در آثار تاراس شوچنکو، شاعر ملی اوکراین، او را قادر ساخت تا راهی شخصی برای استعمارزدایی بیابد.
او می گوید: «هر کس راهی دارد. "از من شروع می شود. با تک تک ما.»
باربارا فون او فریتاگ روزنامه نگار، دانشمند علوم سیاسی و عضو هیئت مدیره مرکز جامعه مدنی پراگ، مستقر در برلین
اوراسیانت
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.