خبر های ویژه

فلامینگوهای آفریقای شرقی تهدید می شوند

27 مهر 1403

گل مانتیسالکا دوریای عینالی

14 مهر 1403

باز هم نخاله در کوهستان

9 مهر 1403

قرار گرفتن در موقعیت برتر

28 شهریور 1403

آنها قبل از کشتن و کشته شدن فسیل شدند

19 شهریور 1403

یک نوزاد فسیلی به دانشمندان کمک کرد تا چگونگی رشد پستانداران پس از انقراض دایناسورها را توضیح دهند

19 شهریور 1403

درختی که اثر ملی است

14 شهریور 1403

درختان برای فضا، نور و منابع رقابت می‌کنند و این درگیری‌ها می‌توانند زخم‌های جنگی را بر جای بگذارند

28 مرداد 1403

عصاره زندگی فقط در مورد بازی است - فقط به قلمرو حیوانات نگاه کنید

22 مرداد 1403

شیرهای دریایی با نشانه‌هایی از مسمومیت توسط جلبک‌های مضر در سواحل کالیفرنیا به گل نشسته‌اند

12 مرداد 1403

برچسب زدن فک های دریایی با حسگرها به دانشمندان کمک می کند تا جریان های اقیانوسی و آب و هوای متغیر را ردیابی کنند

5 مرداد 1403

آیلی گئجه لر ؛ عینالی شوشاخ تیکانی

29 تیر 1403

ملخ همرنگ عینالی

27 تیر 1403

کاساوا: گذشته خطرناک و آینده امیدوارکننده یک محصول سمی اما مغذی

18 تیر 1403

جمعیت گیبون هاینان در میان فشارهای حفاظتی چین به 42 افزایش یافت

3 تیر 1403

چگونه حذف گرگ می‌تواند سیستم‌های اکولوژیکی کلیدی را «باز کند»

1 تیر 1403

27 مهر 1403

فلامینگوهای آفریقای شرقی تهدید می شوند

فلامینگوها در خطر - برگردان به فارسی مهندس میترا فرهنگ فر

جمعیت خیره کننده فلامینگوهای شرق آفریقا مدتهاست که بازدیدکنندگان را با پرهای صورتی پر جنب و جوش و گردهمایی های دیدنی خود در دریاچه های سودای منطقه مجذوب کرده است. اما از آنجایی که تغییرات آب و هوایی این اکوسیستم‌های ظریف را دگرگون می‌کند............

تبریز امروز:

فلامینگو ها بر فراز روخانه های افریقا

فلامینگوها جمعیت خیره کننده فلامینگوهای شرق آفریقا مدتهاست که بازدیدکنندگان را با پرهای صورتی پر جنب و جوش و گردهمایی های دیدنی خود در دریاچه های سودای منطقه مجذوب کرده است. اما از آنجایی که تغییرات آب و هوایی این اکوسیستم‌های ظریف را دگرگون می‌کند، دانشمندان هشدار می‌دهند که این پرندگان نمادین با آینده‌ای مبهم روبرو هستند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش سطح بارندگی و تغییر شرایط دریاچه‌ها، زمینه‌های تغذیه و تکثیر فلامینگوها را تهدید می‌کند و جمعیت‌ها را به وضعیتی مخاطره‌آمیز وادار می‌کند که بقای آنها در تعادل است.

پاشیدن پر جنب و جوش دریاچه های درخشان نقطه صورتی، تضادی پر جنب و جوش در برابر آب های عمیق آبی شده اند.

گله های بزرگ و پر زرق و برق فلامینگوهای کوچکتر در امتداد سواحل و مناطق کم عمق جمع می شوند و پرهای پر جنب و جوش آنها پرتوهای خورشید را می گیرند. این یک منظره خیره کننده با هزاران پرنده صورتی زیبا است که در حال معاشرت، تغذیه و لذت بردن از دریاچه های زیبای آفریقا هستند. صحنه هایی از این دست اغلب در مستندهای طبیعت دیده می شوند و مترادف با دریاچه های شرق آفریقا هستند. با این حال، همه چیز به آرامی در حال تغییر است و لزوماً برای فلامینگوهای کوچک که این دریاچه های نمکی را خانه می نامند، چیز خوبی نیست.

اکوسیستم دریاچه سودا سرشار از مواد مغذی است و معمولاً زیستگاه عالی برای فلامینگوهای کوچکتر است. بر خلاف بسیاری از اکوسیستم های آب شیرین دیگر، دریاچه های قلیایی و نمکی منحصر به فرد زیستگاه حیاتی را فراهم می کنند. جوامع تخصصی جلبکی و میکروبی که پایه و اساس این محیط های آبی مولد را تشکیل می دهند در این شرایط رشد می کنند. موجودات مختلف، از بی مهرگان کوچک گرفته تا ماهی، در اینجا تکامل یافته اند و در هیچ جای دیگری وجود ندارند. با این حال، تعداد کمی بیش از فلامینگوهای کوچک نمادین به این مناظر وابسته هستند، زیرا بیش از سه چهارم جمعیت جهان (با جمعیت کل 2 تا 3 میلیون پرنده) در دریاچه‌های سودا در سراسر آفریقای شرقی زندگی می‌کنند.

فلامینگوهای کوچک بر فراز دریاچه ناکورو، کنیا پرواز می کنند

فلامینگوهای کوچک بر فراز دریاچه ناکورو، کنیا پرواز می کنند
سفر جغرافیایی آفریقا
فیلتر فلامینگوهای کوچکتر از پلانکتون ها و سیانوباکتری ها در گله های متراکم که به آنها معروف هستند تغذیه می کند. این پر زرق و برق ها به زیستگاه های تخصصی دریاچه سودا بستگی دارد که عمدتاً در اتیوپی، کنیا و تانزانیا یافت می شوند، مانند دریاچه بوگوریا و دریاچه ناکورو (هر دو در کنیا) که تا همین اواخر از بیش از 1 میلیون پرنده حمایت می کردند. دریاچه ناترون تانزانیا تنها مکان منظم برای تکثیر فلامینگوهای کمتر است.

آیدان برنز، کاندیدای دکترا در کالج کینگ در لندن توضیح می‌دهد که شیمی شدید آب در دریاچه‌های سودا به دلیل فرآیندهای طبیعی زمین‌شناسی، اقلیمی و جغرافیایی است. سطوح بالای مواد مغذی، شوری و pH انباشته می‌شوند زیرا دریاچه‌ها اغلب در حوضه‌های بسته و بدون خروج سطحی قرار دارند و سطح آب با تعادل بین بارندگی و تبخیر تعیین می‌شود. املاح و مواد مغذی از سنگ ها، چشمه های آب گرم زیرزمینی و حوضه های آبریز دریاچه ها در بدنه های آبی انباشته می شوند.

فلامینگوها بر فراز دریاچه ناترون پرواز می کنند
فلامینگوها بر فراز دریاچه ناترون پرواز می کنند
تحقیقات جدید انجام شده توسط برنز و تیم او نشان می‌دهد که این پرندگان نمادین که قبلاً طبق فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر IUCN در فهرست تقریباً در معرض خطر قرار گرفته‌اند، به یک چهارراه حفاظتی رسیده‌اند. دانشمندان هشدار می دهند که افزایش سطح دریاچه های مرتبط با تغییرات آب و هوایی می تواند برخی از جمعیت ها را از نقطه بدون بازگشت عبور دهد.

این مطالعه از داده‌های ماهواره‌ای بیش از دو دهه (1999-2022) استفاده کرد تا مشخص کند که این زیستگاه‌های حیاتی به گونه‌ای تغییر می‌کنند که می‌تواند این دژهای فلامینگو را تهدید کند. با تجزیه و تحلیل 22 دریاچه کلیدی، آنها دریافتند که بارندگی در این مناطق در حال افزایش است. به همین دلیل، تنها حدود نیمی از دریاچه هایی که در سال 2000 برای تغذیه ایده آل بودند، دو سال بعد همچنان برای فلامینگوها مناسب بودند.

در حالی که افزایش بارندگی ممکن است در قاره‌های کم‌آب مشکلی به نظر نرسد زیرا سطح این دریاچه‌ها را افزایش می‌دهد، پیامدهای منفی نیز دارد. آب اضافی آب موجود را رقیق می کند و مواد معدنی و فیتوپلانکتون را کاهش می دهد. تغییرات کاربری زمین مانند جنگل زدایی نیز می تواند منجر به آب بیشتر در این دریاچه ها شود. در حالی که سطح آب همیشه در نوسان بوده و حتی در گذشته بالاتر بوده است، دلایل جدیدی برای نگرانی وجود دارد.

فلامینگوها در دریاچه باگوریا

فلامینگوها در دریاچه باگوریا
سفر جغرافیایی آفریقا
برن توضیح می‌دهد: «نگرانی نرخ تغییر در این دریاچه‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی انسانی و تشدید استفاده از زمین، و همچنین رشد جمعیت انسانی و افزایش فشار بر دریاچه‌هایی است که ممکن است پرندگان قبلاً به آن‌ها نقل مکان کرده باشند». او می گوید توانایی آنها برای انطباق با این تغییرات محدود است. این کاهش در دسترس بودن غذا، فلامینگوها را به مکان‌های مختلف تغذیه سوق می‌دهد و به طور بالقوه آنها را به مناطق بدون وضعیت محافظتی منتقل می‌کند و آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.

فلامین معروف کنیا 

برو شهرها بیشترین ضربه را دارند. به گفته برن، «تعداد سرشماری بین‌المللی پرندگان آبی نشان می‌دهد که تعداد فلامینگوها در دریاچه‌های مهم تاریخی بوگوریا و ناکورو در واکنش به کاهش در دسترس بودن غذا در حال کاهش است». برای تعیین دقیق کاهش و جابجایی جمعیت در محدوده خانه‌شان، شمارش منظم و گسترده‌تر مورد نیاز است.»

دریاچه ناکورو که از لحاظ تاریخی از بیش از یک میلیون پرنده تغذیه می‌کند، شاهد کاهش 50 درصدی فیتوپلانکتون‌ها با افزایش 91 درصدی اندازه دریاچه بود. در گذشته نه چندان دور، خانه نزدیک به یک میلیون پرنده بوده است. دریاچه ناترون همچنین با گسترش زیست توده جلبکی به طور نامطمئنی هم مرز بود.

با این حال، اخبار همه چیز بد نیست. 6 دریاچه از 22 دریاچه مورد بررسی در این مطالعه، در سال 2022 در مقایسه با 22 سال قبل، برای فلامینگوها مناسب‌تر بودند. با این حال، برخی از این دریاچه ها محافظت نمی شوند.

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های بارش تقویت‌شده برای اکوسیستم‌های حساس سودا نگران‌کننده است، محققان هشدار می‌دهند که برای حفاظت از گونه‌های تخصصی مانند فلامینگوهای کوچکتر و زیستگاه‌های آن‌ها نیاز به اقدام دارند. شکست می تواند دیدنی ترین باله طبیعی طبیعت را به صفحه ای خالی در تاریخ جغرافیایی کاهش دهد.

مرجع

بیرن، ا.، تبس، ای.جی.، نجوروج، پی.، فریمن، آر.، هارپر، دی.، و نوریس، ک. (2024). کاهش بهره وری دریاچه های نوشابه آفریقای شرقی و فلامینگوی نمادین کوچک را تهدید می کند. زیست شناسی کنونی، 34 (8)، 1786-1793.e4.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت