11 خرداد 1403
در فرورفتگیهای تاریک صدها غار در سرتاسر جهان، اجداد ماقبل تاریخ ما چشماندازهای سرسبز حیوانات باستانی را ترسیم کردند - گلههای گیاهخواری که بر روی دیوارههای غار مسابقه میدهند و شکارچیانی که شکارشان را تعقیب میکنند. ده ها هزار سال بعد، رنگ های پر جنب و جوش و حس عجیب حرکت هنوز ما را به حرکت در می آورد. هیچ کس نمی داند چرا اجداد ماقبل تاریخ هنر غار را نقاشی می کردند. این نقاشیها بیشتر در غارهای عمیق و مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، قرار گرفتهاند و هیچ نشانهای از فضاهای زندگی در آنها دیده نمیشود.
تبریز امروز:
نوشته ی آوری هارت
در فرورفتگیهای تاریک صدها غار در سرتاسر جهان، اجداد ماقبل تاریخ ما چشماندازهای سرسبز حیوانات باستانی را ترسیم کردند - گلههای گیاهخواری که بر روی دیوارههای غار مسابقه میدهند و شکارچیانی که شکارشان را تعقیب میکنند. ده ها هزار سال بعد، رنگ های پر جنب و جوش و حس عجیب حرکت هنوز ما را به حرکت در می آورد.
هیچ کس نمی داند چرا اجداد ماقبل تاریخ هنر غار را نقاشی می کردند. این نقاشیها بیشتر در غارهای عمیق و مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، قرار گرفتهاند و هیچ نشانهای از فضاهای زندگی در آنها دیده نمیشود.
این یکی از دلایلی است که بسیاری از کارشناسان فکر می کنند به جای تزئین، هنر غار در خدمت اهداف تشریفاتی یا مذهبی بوده و شاید برای مراسم شمنی برای برکت شکار یا اعطای حفاظت استفاده می شود.
نقاشی های غار از اجداد ماقبل تاریخ
یک مطالعه در سال 2018 قدمت قدیمی ترین هنر غارهای کشف شده را به 64000 سال پیش، پیش از انسان مدرن، نشان می دهد. نئاندرتال ها آن را در غاری در اسپانیای کنونی نقاشی کردند. چیزی که ممکن است قدیمیترین هنر غارهای بازمانده توسط انسانهای اولیه مدرن باشد، تصویری از خوکهای وحشی، حدود 44000 سال پیش در جایی که امروزه به عنوان جزیره سولاوسی اندونزی شناخته میشود، خلق شد.
در حالی که بیشتر غارهای کشف شده تاکنون در اروپا هستند، نمونه هایی از آن در همه قاره ها به جز قطب جنوب یافت شده است.
نقاشی های قبلی خود انتزاعی تر بودند، اما نمونه های بعدی حیوانات قابل شناسایی و گاهی اوقات انسان را نشان می دهند. بیشتر حیواناتی که در هنر غارنشینی به تصویر کشیده می شوند، گیاهخوارانی هستند که اجداد ما شکار می کردند: گوزن، گاومیش کوهان دار، ماموت و بزکوهی. با این حال، در برخی از غارها، به ویژه غار Chauvet در جنوب فرانسه، تصاویر شیرهای غار و خرس های غار شکارچیان گله های گیاهخوار و انسان را نشان می دهد .
هنر غار چه معنایی می تواند داشته باشد
با این حال، تصاویر ترسناک نیستند. به نظر می رسد که آنها با احترام و احترام نقاشی شده اند تا ترس و لرز. این امر باعث شد مورخ علم دیوید کوامن در کتاب هیولای خدا در سال 2003 حدس بزند که افرادی که این تصاویر را بر روی دیوارهای غار شووه نقاشی کرده اند:
... بیش از خطر، قدرت و اقتدار را تشخیص داد. آنها همچنین لطف، عظمت، اعتماد به نفس اربابی، سکوت، بی رحمی، توجه شدید، و نوعی برتری همه جانبه را در آن جانوران وحشی دیدند. و آنها برای ثبت، حفظ و حتی به نوعی پذیرفتن آنچه از طریق زغال سنگ روی سنگ می دیدند، زحمت کشیدند. اسمش را شمنیستی بگذارید، اسمش را توتمیسم بگذارید، اسمش را بت پرستی بگذارید. آن را به سادگی هنر بنامیم.
از آنجایی که به نظر میرسد این تصاویر اغلب داستانهایی را بیان میکنند، صحنههایی از شکار را به تصویر میکشند و به نظر میرسد تصاویری روایی از زندگی ماقبل تاریخ است، برخی از محققان معتقدند که نقاشیهای غار ممکن است در توسعه تفکر نمادین و پیدایش زبان نقش اساسی داشته باشند.
در مقالهای در سال 2018، یک تیم بینالمللی از محققان استدلال میکنند که نقاشیهای غار (همراه با هنر صخرهای) ممکن است نگاهی اجمالی به تغییر به یک سیستم فکری درونیشده را ارائه دهند که در نهایت به زبان بیرونی تبدیل شد.
نویسندگان این مطالعه می نویسند: «اگر معلوم شود که این درست است، ایده غالباً بیان شده مبنی بر اینکه «زبان متحجر نمی شود» کاملاً درست نیست: ممکن است تکه هایی از زبان بیرونی شده در میان اشکال هنری تولید شده توسط اجداد اولیه انسان مدرن ما پنهان شود.."
هنرمندان ماقبل تاریخ
اگرچه ممکن است ندانیم که چرا مردم پارینه سنگی روی دیوار غارها نقاشی میکردند، اکنون ممکن است بیشتر در مورد این هنرمندان بدانیم. در بسیاری از غارها، علاوه بر تصاویر حیوانات، در هنر غارسازی از شابلون هایی از دست انسان نیز استفاده شده است. اینها ممکن است نوعی امضا باشد، و در کمال تعجب بسیاری، ممکن است این آثار توسط مردان باقی نمانده باشد.
یک مطالعه در سال 2013 که در American Antiquity منتشر شد، به بررسی آثار دست در غارهای فرانسه و اسپانیا پرداخت. بر اساس نسبت طول انگشتان اشاره، انگشتر و انگشت کوچک، این مطالعه نشان داد که 75 درصد از اثر دست ها (24 از 32) مربوط به دست های زنان است. فقط سه مورد توسط مردان ساخته شد. پنج مورد دیگر توسط مردان نوجوان ساخته شده است.
این شواهد نشان می دهد که زنان در جوامع شکارچی-گردآورنده و شاید در زندگی معنوی این افراد نقش مهم تری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد ایفا می کردند.
شاید ندانیم چرا اجدادمان روی دیوار غارها نقاشی میکشیدند، اما این نقاشیها هنوز چیزهای زیادی برای یاد دادن به ما دارند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.