خبر های ویژه

قاپی یا درب

27 فروردین 1403

تنها راه تأمين ثبات در منطقه

26 فروردین 1403

غدریبه ر مترو مسکو+ویدئو

23 فروردین 1403

نباید مقابل هنجارشکنی دینی در جامعه کوتاهی شود

22 فروردین 1403

خورشید گرفتگی در هیوستون ؛ امریکا

20 فروردین 1403

شکوفه های گیلاس زیبایی های بهار + ویدئو

20 فروردین 1403

سونات مهتاب اثر بتهوون

20 فروردین 1403

بازگشایی درهای آموزش؛ خواست دختران به عنوان عیدی از امارات اسلامی طالبان

20 فروردین 1403

مدارک لازم تکمیل شدند

17 فروردین 1403

"همه چیز همچنان در حال حرکت است": شوک و اندوه در هوالیان حکمفرماست

17 فروردین 1403

برای مایاها، خورشید گرفتگی نشانه برخوردهای آسمانی بود - و ستاره شناسان آنها سوابق پیچیده ای را برای پیش بینی آنها نگه داشتند.

17 فروردین 1403

ناسا می‌خواهد یک ساعت جدید برای ماه ارائه کند، جایی که ثانیه‌ها سریع‌تر از زمین می‌گذرند

16 فروردین 1403

سفره ی افطاری خیابان

16 فروردین 1403

برای جهش تولید توان مالی، فکری و ابتکارات مردم به میدان آورده شود

15 فروردین 1403

ایده پردازی های یک مرد

15 فروردین 1403

دانشگاه های چین به تازگی 8 رتبه از 10 رتبه برتر را در یک رتبه بندی علمی در سراسر جهان کسب کرده اند

14 فروردین 1403

آخرین خبر ها

22 فروردین 1403

نباید مقابل هنجارشکنی دینی در جامعه کوتاهی شود

همه مردم، جوانان، فعالان سیاسی – اجتماعی و فعالان رسانه‌ای بدانند که توفیق ملت در توحید کلمه است

20 فروردین 1403

خورشید گرفتگی در هیوستون ؛ امریکا

خورشید گرفتگی کامل امروز از آمریکای شمالی عبور می کند و بخش هایی از 15 ایالت ایالات متحده در مسیر کلی قرار دارند. نقشه‌ها نشان می‌دهند که طرفداران نجوم کجا و چه زمانی می‌توانند این رویداد بزرگ را با تاریک شدن آسمان در اواسط روز دوشنبه ۸ آوریل ببینند.

20 فروردین 1403

شکوفه های گیلاس زیبایی های بهار + ویدئو

فصل بهار در ژاپن تابلویی از صحنه های رویایی است. از نیمه دوم ماه مارس تا اواخر ماه مه، شکوفه‌های ساکورای نمادین ژاپن (شکوفه‌های گیلاس) بازدیدکنندگان و مردم محلی را مجذوب خود می‌کند، زیرا طول و عرض ژاپن را با سایه‌های ظریف صورتی روشن می‌کنند.

20 فروردین 1403

سونات مهتاب اثر بتهوون

هنگامی که سونات "مهتاب" برای اولین بار منتشر شد، صفحه تقدیم آن به زبان ایتالیایی بود و کنتس جولی گیکیاردی، که بتهوون عاشق او شده بود از آن زمان به نام جولیتا شناخته شده است..............این قطعه یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های بتهوون برای پیانو است و حتی در زمان خودش نیز محبوبیت زیادی داشت. بتهوون سونات مهتاب را در اوایل سی سالگی خود نوشت، پس از اینکه کار سفارشی اش را به پایان رساند.... ..مهتاب بر فراز دریاچه اورمیه پرتره ای از ماه بر فراز دریاچه ارومیه در 18 آگوست 2005 در منطقه باری آذربایجان ایران است

20 فروردین 1403

بازگشایی درهای آموزش؛ خواست دختران به عنوان عیدی از امارات اسلامی طالبان

شماری از دختران بازمانده از آموزش در آستانه عید سعید فطر بار دیگر خواهان بازگشت شان به نهادهای آموزشی هستند. ▪️آنان می‌گویند که به علت محروم شدن از آموزش تجلیل از عید نیز برای شان خوش‌آیند نیست. صنم بیست ساله که پس از بسته شدن در دانشگاه‌ها رویاهایش را با رنگ روی کاغذ نقاشی می‌کند خواهان باز شدن درهای آموزش به روی دختران است. او می‌گوید که بیش‌تر وقت‌ها برای رهایی از استرس و چالش‌های که ذهنش را آزار می‌دهد به نقاشی رو می‌آورد و گه‌گاهی امیدش را نیز بر روی کاغذ می‌کشد.

17 فروردین 1403
17 فروردین 1403

"همه چیز همچنان در حال حرکت است": شوک و اندوه در هوالیان حکمفرماست

سونگ دی یو 66 ساله که از شوهر 94 ساله خود مراقبت می کند، گفت که وقتی به مرکز امداد و نجات در مدرسه ابتدایی ژونگ هوا آمد، تمام وسایل خود را جا گذاشت. او درباره همسرش که از ویلچر استفاده می‌کند، می‌گوید: «فقط مایحتاج و داروهای شوهرم را به دلیل ابتلا به سرطان با خود آورده‌ام. با بیش از 300 پس لرزه و 76 ساختمان در خطر ریزش، تعداد افرادی که به دنبال سرپناه هستند ممکن است در روزهای آینده افزایش یابد. "من می توانم زلزله را در خودم احساس کنم که انگار هنوز در حال وقوع است. من احساس سرگیجه دارم و همه چیز همچنان در حال حرکت است. در حالی که ساکنان هوالیان به آرامی به زندگی عادی خود باز می‌گردند، خدمات اورژانس برای نجات ده‌ها نفری که در کوه‌های پارک ملی تاروکو در نزدیکی کوه‌ها گیر افتاده‌اند، کار می‌کنند. جاو یوان وو، رئیس اداره آتش نشانی شهرستان هوآلین که عملیات امداد و نجات را هماهنگ می کند، گفت: "هوالین یک محیط کوهستانی و آبی زیبا است." "اما همه این محیط ها یک مشکل مشترک دارند - آنها به ویژه مستعد رانش سنگ هستند، چیزی که اکنون اتفاق افتاده است. «از آنجایی که مکان‌هایی که افراد در آن گیر افتاده‌اند همگی نسبتاً دور هستند، امدادگران اولیه یا تجهیزات ارتباطی به راحتی به آنها دسترسی ندارند.» با پس لرزه های منظم هوآلین و وقوع آب و هوای بد، خطر رانش زمین باعث می شود امدادگران با زمان مسابقه دهند. رئیس آتش نشانی گفت: اگر بار اول افراد گرفتار شده را با سرعت کافی خارج نکنیم، ممکن است برای بار دوم یا سوم هنگام وقوع پس لرزه ها مجروح شوند.

17 فروردین 1403

برای مایاها، خورشید گرفتگی نشانه برخوردهای آسمانی بود - و ستاره شناسان آنها سوابق پیچیده ای را برای پیش بینی آنها نگه داشتند.

ما در جهانی آلوده به نور زندگی می کنیم، جایی که لامپ های خیابانی، تبلیغات الکترونیکی و حتی روشنایی حیاط خلوت امکان مشاهده همه اجرام آسمانی به جز درخشان ترین اجرام آسمان شب را مسدود می کنند. اما به یک منطقه رسمی محافظت شده «آسمان تاریک» سفر کنید، به آسمان خیره شوید و شگفت زده شوید. این نمای بهشتی است که مردم برای هزاران سال داشتند. جوامع پیشامدرن آسمان را تماشا می‌کردند و کیهان‌شناسی، نقشه‌هایی از آسمان ایجاد می‌کردند که اطلاعاتی را برای تقویم‌ها و چرخه‌های کشاورزی ارائه می‌کرد. آنها همچنین کیهان شناسی هایی را ایجاد کردند که در کاربرد اصلی این کلمه، باورهای مذهبی برای توضیح جهان بود. خدایان و آسمانها جدایی ناپذیر بودند. آسمان ها طبیعتی منظم و چرخه ای دارند، بنابراین به اندازه کافی تماشا و ضبط کنید تا ریتم آنها را تعیین کنید. بسیاری از جوامع قادر به پیش‌بینی دقیق ماه‌گرفتگی بودند، و برخی نیز می‌توانستند خورشید گرفتگی را پیش‌بینی کنند - مانند آنچه که در آمریکای شمالی در 8 آوریل 2024 رخ خواهد داد.

16 فروردین 1403

ناسا می‌خواهد یک ساعت جدید برای ماه ارائه کند، جایی که ثانیه‌ها سریع‌تر از زمین می‌گذرند

این کاملاً یک منطقه زمانی مانند مناطق روی زمین نیست، بلکه یک چارچوب کامل از زمان مرجع برای ماه است. از آنجایی که گرانش کمتری روی ماه وجود دارد، زمان در ماه کمی سریعتر - 58.7 میکروثانیه در هر روز - در مقایسه با زمین حرکت می کند. بنابراین، کاخ سفید روز سه‌شنبه به ناسا و دیگر آژانس‌های ایالات متحده دستور داد تا با آژانس‌های بین‌المللی برای ارائه یک سیستم مرجع زمانی جدید ماه محور همکاری کنند. کوین کوگینز، مسئول ارشد ارتباطات و ناوبری ناسا گفت: «یک ساعت اتمی در ماه با سرعت متفاوتی نسبت به ساعت روی زمین تیک می زند. منطقی است که وقتی به جسم دیگری مانند ماه یا مریخ می روید، هر کدام ضربان قلب خود را داشته باشند. کوگینز گفت، بنابراین همه چیز در ماه در زمان افزایش سرعت ماه کار می کند.

16 فروردین 1403

سفره ی افطاری خیابان

فردا روز قدس است وسفره ی افطاری در شب جمعه با نماد مسجد الاقصی از طراف آنادولو گنجلیک درنه ای همراه با تصاویر کودکان فلسطینی و خانه های ویران غزه در میدان طرابزون داده می شود

15 فروردین 1403

برای جهش تولید توان مالی، فکری و ابتکارات مردم به میدان آورده شود

مردم انتظار دارند کارها و تلاش‌های مسئولان در زندگی آنها اثر ملموس داشته باشد که باید در جهت برآوردن این انتظار به‌حق، حرکت و تلاش کرد. ایشان انتظار مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی را با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده کشور، قابل تحقق خواندند و افزودند: برخورداری از حدود ۷ درصد منابع طبیعی جهان با ۶۴ ماده مهم معدنی، آن هم در حالیکه ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد، ظرفیت و فرصت بسیار مناسبی است. برخورداری از حدود ۳۷ میلیون هکتار اراضی قابل کشت، امکان مدیریت آب برای استفاده کامل از این ظرفیت بسیار مهم کشاورزی و حضور ایران در رده‌های بالای تولید جهانی محصولاتی مانند فولاد و سیمان، از دیگر ظرفیت‌های طبیعی ایران بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند. ایشان ظرفیت‌های انسانی را از ظرفیت‌های طبیعی مهمتر خواندند و افزودند: برخورداری ملت ایران از استعداد و هوش بالاتر از متوسط جهانی، ۳۶ میلیون جوان، ۱۴ میلیون دارای تحصیلات عالیه، ۳ میلیون دانشجو، بیش از صدهزار هیأت علمی و بیش از ۱۵۰ هزار پزشک از جمله ظرفیت‌های بی‌بدیل انسانی ایران است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به موقعیت مهم جغرافیایی و تنوع بالای اقلیمی گفتند: همه این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد توقعات اقتصادی مردم و رهبری قابل دستیبابی است. ایشان در تشریح موانع بیرونی و درونی بهبود اوضاع اقتصادی گفتند: تهدیدات، تحریم‌ها و کارشکنی‌های مستمر در دستیابی ایران به امکانات لازم، مهمترین موانع خارجی است که البته می‌توان این موانع را کم و کم‌اثر کرد؛ ضمن اینکه تحریم‌ها به‌گفته کارآفرینان برجسته، می‌تواند فرصت‌آفرین هم باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: کم‌کاری، بی‌دقتی، کم‌انگیزگی، تلاش برای بدست‌آوردن محبوبیت و به‌ فکر مناصب بالاتر بودن از جمله موانع درونی است که استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترده کشور را دچار وقفه و خلل می‌کند.

15 فروردین 1403

بین الملل

14 فروردین 1403

دانشگاه های چین به تازگی 8 رتبه از 10 رتبه برتر را در یک رتبه بندی علمی در سراسر جهان کسب کرده اند

این تحول برای درک برتری علمی به چه معناست؟ من سیستم تحقیقات جهانی و سهم آن در رفاه اجتماعی را مطالعه می کنم. پیشرفت سریع چین در علم و فناوری، که با سرمایه گذاری در تحقیقات و قدرت دانشگاهی انجام شده، ایالات متحده و سایر کشورها را نگران کرده است. نگرانی ها در مورد اینکه ایالات متحده ممکن است مزیت رقابتی خود را در برابر یک رقیب قاطع از دست بدهد، با پیامدهای بالقوه برای امنیت ملی، موقعیت اقتصادی و نفوذ جهانی افزایش یافته است. این رتبه بندی های جدید احتمالا زنگ خطر بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

ایران

5 مرداد 1401

رفتار پدرانه با همه،سلوک مردمی، مقابله با شبهات و تبیین مبانی انقلاب بویژه عدالت

ایشان «رفتار پدرانه با همه» را از دیگر الزامات رفتار و منش امام‌جمعه دانستند و افزودند: در نماز جمعه قشرها و سلایق مختلف حضور دارند، رفتار امام‌جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جشن میلیونی غدیر در تهران و حضور قشرها و ظواهر مختلف، آن را پدیده‌ای عجیب خواندند و خاطرنشان کردند: در این جشن همه جور آدمی حضور داشتند و همه نیز با وجود تفاوت‌های ظاهری طرفدار دین هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: من در یکی از سفرهای استانی در جمع علمای آن استان به حضور افراد مختلف در مراسم استقبال اشاره کردم و گفتم در میان مردم، افرادی گریه می‌کردند که شاید شما در برخورد با آنها احتمال دهید که حتی اعتقادی به دین ندارند در حالی که همه آنها معتقد به دین هستند.

تبریز

3 فروردین 1403

فروش انشعاب به هزاران ویلای دارای استخر خصوصی ، آب را کم می کند

برای تامین برخی از پرداخت های رفاهی و اضافه کاری خود و پرسنل با اخذ یک میلیارد ریال اقدام به انشعاب آب شرب تبریز به ویلاهای ثروتمندان در حومه شهر اقدام می کنند که نمونه آن کشیدن آب شرب شرق تبریز به ویلاهای اطراف بوده است.در نشست اخیر کمیسیون عمران شهری باسمنج که نگارنده هم حضور داشت.اعلام شد که آب شرب باسمنج تا کیلومترها لوله گذاری به ویلاهای اطراف کشیده و با اخذ هزینه واگذاری انشعاب تا یک میلیارد ریال در تابستان سال گذشته اولین بار برخی مناطق شهری با قطعی آب مواجه شدند.در این کميسيون اعلام شد برخی از استخرهای آقایان پولداران فاقد مسئولیت اجتماعی و غیر مسئول هر کدام به اندازه مصرف آب یک محله آب بری آشامیدنی دارد.

علم و تکنولوژی

11 فروردین 1403

ماموریت ناسا به یک قمر پوشیده از یخ حاوی پیامی بین دنیاهای آبی خواهد بود

سنتی از فضاپیمای ناسا وجود دارد که پیام‌های الهام‌بخش را به کیهان منتقل می‌کند، و فضاپیمای کلیپر این سنت را با پرتاب در اکتبر 2024 به اروپا، قمر مشتری که شواهد قوی از وجود اقیانوس در زیر پوسته یخی خود را نشان می‌دهد، ادامه خواهد داد. یک صفحه مثلثی، یک دهانه در طاق فضاپیما را می‌بندد که از وسایل الکترونیکی فضاپیمای کلیپر در برابر تشعشعات مشتری محافظت می‌کند. صفحه پیام خاصی را به کیهان خواهد برد.

آموزش و زندگی

27 اسفند 1402

افراد بالای 65 سال باید در بهار امسال واکسن تزریق کنند

اکنون، با نزدیک شدن به بهار 2024، مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری یادآوری می کند که حتی اگر وضعیت اضطراری بهداشت عمومی به پایان رسیده است، خطرات مرتبط با کووید-19 وجود ندارد. اما خطراتی در برخی گروه ها بیشتر از گروه های دیگر است. بنابراین، آژانس توصیه می‌کند که بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر یک واکسن اضافی برای کووید-۱۹ دریافت کنند که برای محافظت در برابر نوع غالب اخیر به‌روزرسانی شده و در برابر سویه غالب فعلی مؤثر است.

کودک و نوجوان

6 اسفند 1402

سن – یاغیش

داملاسیندان هر یانا عطیر ساچیر یاغیشین جانلانیرسان جانیمدا خاطیرلانیر باخیشین

5 بهمن 1402

سفر

8 فروردین 1403

ارمنستان: دولت با معضل تعیین حدود مرزها دست و پنجه نرم می کند

دولت ارمنستان بر سر طرح انتقال چهار روستایی که از دهه 1990 تحت کنترل ایروان بوده است، از همه طرف تحت فشار است. برای رهبران آذربایجان، بازگشت به اندازه کافی سریع اتفاق نمی افتد، در حالی که بسیاری از ارمنی ها در تعجب هستند که آیا اصلاً باید اتفاق بیفتد. دولت نخست وزیر نیکول پاشینیان در اواسط ماه مارس اعلام کرد که آماده است به طور یکجانبه روستاها را بازگرداند. حامیان پاشینیان می گویند که تحویل یکجانبه ژستی است که برای سرعت بخشیدن به نهایی شدن پیمان تحدید حدود مرز بین ارمنستان و آذربایجان طراحی شده است. برخی دیگر نیز آن را اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از بهانه جویی باکو برای اقدام نظامی بیشتر می دانند. روزنامه ارمنی هراپارک در 25 مارس گزارش داد که پاشینیان به اعضای حزب قرارداد مدنی خود گفته است که واگذاری روستاها در آینده نزدیک انجام خواهد شد. اما لیلیت مینیاسیان، نماینده قرارداد مدنی، به رادیو آزادی گفت که هیچ جدول زمانی مشخصی برای این انتقال تعیین نشده است. چهار روستای متروکه مورد بحث در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 در منطقه آذربایجان قرار داشتند و در همسایگی با منطقه شمالی تاووش ارمنستان قرار دارند. طرح انتقال روستاها توسط دولت واکنش شدیدی را در ارمنستان، به ویژه در میان ساکنان منطقه تاووش، که نگران افزایش تهدیدات امنیتی هستند، برانگیخته است. این واگذاری پتانسیل این را دارد که توانایی ارمنیان را برای تردد در بزرگراهی که ارمنستان را به گرجستان متصل می کند، مختل کند. در حال حاضر، بخش دیگری از بزرگراه ایروان-تفلیس از کنار مواضع نظامی در نزدیکی روستای باغانیس می گذرد، اما رانندگان می توانند از مسیر انحرافی برای جلوگیری از آن نقطه تنگ استفاده کنند. علاوه بر این، خطوط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به ارمنستان در نزدیکی روستاهایی قرار دارد که به زودی بازگردانده می شوند. سیاستمداران اپوزیسیون در ایروان در برابر طرح واگذاری دولت مقاومت می کنند و می گویند که هرگونه اقدامی از این دست امنیت ملی ارمنستان را تضعیف می کند و آسیب پذیری این کشور را در برابر احتمال حمله مجدد آذربایجان افزایش می دهد. پاشینیان پاسخ می دهد که امتناع از توافق با باکو در مورد بازگرداندن قلمرو، خطر بیشتری برای تجدید درگیری دارد. نخست وزیر معتقد است که حل و فصل سریع مناقشات مربوط به توافقنامه تعیین حدود مرز بهترین شانس را برای جلوگیری از خشونت بیشتر می دهد. در اوایل ماه مارس، پاشینیان اذعان کرد که طبق توافق نامه ای که در سال 1991 در آلماتی قزاقستان امضا شد، چهار روستای مورد بحث همیشه بخشی از آذربایجان بوده اند. روستاهای باغانیس آیریم، آسکیپاره پایین، خیریملی و گیزلحاجیلی در دهه 1990 توسط نیروهای ارمنی اشغال شدند، در طول اولین جنگ قره باغ، که در سال 1994 پس از امضای اعلامیه آلماتی به پایان رسید.

5 فروردین 1403

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت