عکس پیشرو و حرکت در زیست بوم

آنسل آدامز؛ حس های برترعکس های سیاه و سفید

تاریخ انتشار : ۰۱:۴۸ ۱۸-۰۹-۱۳۹۸

عکسی از آنسل آدامز به صورت الکترونیکی در فضاپیمای ویجر یک و دو قرار گرفت که بتواند روح حیات و زندگی را در کره زمین به شکلی راز آلود در سایر کرات مجسم سازد.

تبریز امروز:

آشنایی با آنسل آدامز را می توان شناخت عکاس پیشرو محیط زیست دانست که عظمت سرزمینش را معرفی می کرد ، عکاسی او با عشق به طبیعت سرزمین مادریش آغاز شد !
 عشق او به طبیعت توسط مادری خود کالیفرنیا برانگیخته شد
آنسل آدامز در سال 1902 متولد شد ، در میان تپه های گنبد گیت - تنگه بین سانفرانسیسکو و شهرستان مارین - در خانه ای بزرگ شد  که قبل از ساخته شدن پل معروف. ناحیه اطراف سان فرانسیسکو در آن زمان هنوز وحشی بود ، و او به مسیری طولانی ادامه می داد که کمک می کرد تا از جنبه های نگران کننده دوران کودکی خود ، مانند تحصیلات بد و نگرانی های مالی والدینش ، فرار کند.

آدامز به خودش باوراند که چگونه موسیقی بخواند و پیانو بنوازد و به نظر می رسید سرنوشت او در موسیقی حرفه ای باشد . اما در حالی که وی خود را به تسلط به این ساز اختصاص داده بود ، از سال 1916 به بعد نیز هر تابستان شروع به بازدید از پارک ملی یوسمیتی کرد.

"شکوه یوسمیت افتخارآمیز بود ،" او بعداً نوشت. همه جا نور بود. دوران جدیدی برای من آغاز شد. »او با یک دوربین Kodak Box Brownie ، آن نور را به تصاویر تبدیل کرد.

Ansel Adams (1902-1984), The Golden Gate before the Bridge, San Francisco, California, 1932. Gelatin silver print. Imagesheet 15¼ x 19⅛ in. (38.8 x 48.7 cm). Mount 21⅞ x 27⅞ in (55.5 x 70.7 cm). Estimate $8,000-12,000. Offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The Ansel Adams

 دروازه طلایی قبل از پل ، سان فرانسیسکو ، کالیفرنیا ، 1932. چاپ نقره ژلاتین 8000-12،000 دلار ؛ عکسهایی از مرکز عکسهای خلاق در 10 دسامبر 2019 

 


با توجه به دلبستگی او به یوسمیتیت ، آدامز بیشتر با باشگاه سیرا ، سازمانی در پشت پارک ملی ارتباط یافت . از طریق باشگاه سیرا بود که با همسر آینده اش، ویرجینیا ملاقات کرد.

سالها تلاش کرد تا تعادل خود را در پیانو در سان فرانسیسکو و عشق او به یوسمیتیت و ویرجینیا متعادل کند. اما همسر او و پارک ملی سرانجام برنده شدند.

او در سال 1927 به او نوشت: "موسیقی شگفت انگیز است ، اما دنیای موسیقی بسیار ضعیف است - کارهای بسیار ناچیز ، بسیار زیاد و پرتحرک و ارزش های تحریف شده". "من می دانم که با حسادت به پشت سر روزهای طلایی در یوسمیتی نگاه می کنم. فکر می کنم به زندگی واقعی ام  از هر زمان دیگری از زندگی ام نزدیک تر شدم ، زیرا من به چیزهای ابتدایی نزدیکترم .

کم کم تکنیک "تجسم" در کارهای آنسل پیشرفت خود را نشان داد، اکنون آدامز با استفاده از یک دوربین Korona View ، به طور فزاینده ای ایده هایش را پیاده می کرد ، اما هنوز در فیلم احساسات عمیق خود را درباره یوسمیتی بازگو نکرد - - برای ایجاد شگفتی او همه چیز را  درون جعبه کوچک جادویی ریخت. ۀت زمان سال 1927 بود.

او می خواست "عظمت" سنگ Half Dome را تصرف کند ، اما تنها یک صفحه از آن باقی مانده بود. بنابراین او کار متفاوتی انجام داد: مصور کردن تصویری که او می خواست ، "یک شکل درشت ، با سایه های عمیق و یک قله تیز سفید دور در برابر یک آسمان تاریک" ، او فهمید که یک فیلتر زرد ، تصویر خواسته او را به دست نمی آورد. . در عوض ، او از یک فیلتر قرمز با نوردهی طولانی استفاده کرد.

سرانجام ، آنسل گفت ، "اولین تجسم آگاهانه من" دست یافتنی شد ، که به او اجازه می داد تا تصویربرداری کند - نه به شکلی که موضوع در واقعیت ظاهر می شود ، بلکه این که چگونه برای من احساس می شود.

آنسل سپس عکاسی خالص یا مستقیم را تمرین کرد،
استراتژی "تجسم" آدامز نشان از دور شدن از پیماتورالیسم ، یک سبک عکاسی بسیار دستکاری شده تر بود، که بر کارهای اولیه او تأثیر گذاشته بود . تمایل او به تمرکز واضح تر و لحن و کنتراست عمیق تر که او آن را "شعری تند و چشمگیر از واقعیت" خواند، باعث شد که وی به یک چهره برتر در عکاسی خالص - یا مستقیم - تبدیل شود.

دو برخورد باعث افزایش تعهد وی شد. در سال 1930 ، وی با عکاس پاول استرند ، پیشگام زیبایی شناسی ناب آشنا شد. و سپس در سال 1933 با آلفرد استیگلیتز ، قدرتمندترین چهره در عكاس مدرنیسم آمریكا آشنا شد. پس از نگاه كردن به سبد آدامز ، استيگليتز اظهار داشت كه آنها "بعضي از بهترين عكس هایي هستند که من تاكنون ديده ام" .

Ansel Adams (1902-1984). Georgia O’Keeffe and Orville Cox, Canyon de Chelly National Monument, Arizona, 1937. Gelatin silver print. Imagesheet 10 x 13¼ in (25.4 x 33.6 cm). Mount 16 x 20 in (40.6 x 50.7 cm). Estimate $12,000-18,000. Offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The

National Canyon de Chelly ، آریزونا ، 1937. چاپ نقره ژلاتین. (25.4 33 33.6 سانتی متر). قیمت تخمین: 12،000-18،000 دلار.

 

 

 او یک نبوغ فنی در کارش داشت ، که توسط پولاروید و Hasselblad از وی اخذ شده بود
احتمالاً هیچ عکاس دیگری از دوران خود او چیزی بیش از آدامز درمورد عکاسی نمی دانست. وی ده راهنمای فنی در مورد این رشته نوشت و حتی به شخصیتهای بزرگی همچون استرند و ادوارد وستون ، دوست و همکار عکاس وسترن سواست توصیه کرد.

او همچنین در مورد پولاروید و هاسلبلد مشاوره داشت. بدون چنین تسلط فنی او نمی توانست با  فوریت نسبت به شرایط به سرعت در حال تغییر  واکنش نشان دهد.

یکی از مشهورترین آثار او ، مونریز ، هرناندز ، نیومکزیکو ، 1941 ، برای گرفتن اثر لحظه ای از نور غروب خورشید در پیش زمینه ، به دستور العمل و روشی بی عیب و نقص احتیاج داشت ، و ایجاد یک لحن متعادل و تمرکز با قله های دوردست ، ابرهای فرار و تاریکی. آسمان.

Ansel Adams (1902-1984), Moonrise, Hernandez, New Mexico, 1941. Gelatin silver print. Imagesheet 15½ x 19¼ in (39.3 x 48.9 cm). Mount 21⅞ x 27⅞ in (55.5 x 70.7 cm). Estimate $30,000-50,000. Offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The Ansel Adams Publishing Rights Trust

 مونریز ، هرناندز ، نیومکزیکو ، 1941. چاپ نقره ژلاتین. تصویر  (39.3 x 48.9 سانتی متر) قیمت تخمینی: 30،000-50،000 دلار

 

 

آنسل آدامز  در حلقه درونی از عکاسان آمریکایی قرار داشت
آدامز در مکاتبات متعدد خود ، غالباً جزئیات صریح و بی نظیری از دایره عکاسانی که با او روبرو شده بود ، ارائه می داد.

منتقدان عکاسی Beaumont و Nancy Newhall غالباً آدامز را در سفرهای او همراهی می کردند ، و او با محبت از این زوج به عنوان "نگاه های او" یاد می کرد. پرتره های دوستان و مکاتبات آدامز ، از جمله جورجیا OKeeffe ، Newhalls و ادوارد و کاریز وستون ، در نمایشگاه آنسل آدامز و غرب آمریکا فروخته می شوند

Ansel Adams (1902-1984), Frozen Lake and Cliffs, Sierra Nevada, California, 1932. Gelatin silver print. Imagesheet 9½ x 12⅜ in. (24.1 x 31.3 cm). Mount 15⅞ x 19⅝ in (40.3 x 50.4 cm).  Estimate $10,000-15,000. Offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The Ansel Adams

 دریاچه یخ زده و صخره ، سیرا نوادا ، کالیفرنیا ، 1932. چاپ نقره ژلاتین. قیمت تخمینی: 10،000-15،000 دلار

 

 

در سال 1941 ، آدامز مأمور شد تا نقاشی های دیواری از پارک های ملی و بناهای تاریخی را برای تزئین سالن های دفتر مرکزی جدید وزارت کشور ایجاد كند. تحسین برانگیزترین کار این کمیسیون ، The Tetons and Snake River ، پارک ملی گراند تتون ، وایومینگ ، 1942 است که دقیقاً قبل از پایان این پروژه به دلیل محدودیت های مالی ناشی از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم متوقف ماند.

این تصویر مفهوم غرب رازآلود را چنان محاصره کرده است که در بین تصاویر بصورت الکترونیکی در پرونده های فوتوگرافی که بر روی فضاپیمای Voyager I و 2 حمل شده اند ، گنجانده شده است. محتویات ناسا و کارل ساگان به عنوان ابزاری برای بیان زندگی روی زمین به خارج از زمین در محیط زمین و تجربه انسانی انتخاب شدند.

Ansel Adams (1902-1984). The Tetons and the Snake River, Grand Teton National Park, Wyoming, 1942. Gelatin silver print. Imagesheet 10½ x 13⅜ in. (26.7 x 33.8 cm). Mount 14 x 18 in (35.6 x 45.7 cm). Estimate $20,000-30,000. Offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The Ansel

آنسل آدامز (1902-1984). تتونها و رودخانه  ماری ، پارک ملی گراند تتون ، وایومینگ ، 1942. چاپ نقره ژلاتین. قیمت تخمینی: 20،000-30،000 دلار.

 

با توجه به مقیاس منظره ای که وی در آن قرار داشت ، جای تعجب نیست که آدامز با تصاویر در مقیاس بزرگ از دهه 1940 به بعد آزمایش کند. این "نقاشی های دیواری" از نظر اندازه متفاوت هستند ، اما می توانند به عرض 1.5 متر امتداد داشته باشند. بعداً در زندگی ، آدامز بارها و بارها به تصاویر قبلی بازگشت و آنها را بزرگتر کرد.

Ansel Adams (1902-1984). Clearing Winter Storm, Yosemite Valley, 1938. Gelatin silver print. Imagesheet 15½ x 19⅛ in. (39.4 x 48.6 cm). Mount 21⅞ x 27⅞ in (55.5 x 70.7 cm). Estimate $30,000-50,000. Offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The Ansel Adams Publishing Rights

آنسل آدامز (1902-1984). نشان دادن  طوفان زمستانی ، دره یوسمیتی ، 1938. چاپ نقره ژلاتین قیمت تخمینی: 30،000-50،000 دلار

 

نشان دادن طوفان زمستان ، پارک ملی یوسمیتیت ، کالیفرنیا ، در سال 1938 گرفته شد ، اما چاپ 139 سانتی متر در اوایل دهه 1970 ایجاد شد. آدامز نوشت که بهینه کردن نقاشی دیواری "از نظر عظمت و نیروی چشمگیر" لازم بود.

این چاپ تقریبا یکی از  200 موردی بود که بین سالهای 1969 و 1975 توسط یک سازمان مستقر در کالیفرنیا انجام شد ، همکاری که در آن آدامز مشغول مشاوره در مورد رنگ دیوارها ، قابها ، روشهای درمانی و انتخاب چاپ بود. در این زمان آدامز شروع به پذیرش قرارداد های شرکتی کرد و بسیاری از چاپ های دیواری وی در بازار امروز در همین زمینه ایجاد شد.

آدامز در استفاده از رنگ ، غالباً برای انجام تکالیف تجاری  استفاده می کرد، اما گاهی برای آزمایش های هنری ، به استفاده از رنگ مشغول بود. بین سالهای 1946 و 1948 ، به ویژه ، هنگامی که یك انجمن علمی گوگنهایم مجدداً به او اجازه داد كه در پارکهای ملی اكتشاف كند ، با فیلم Kodachrome به طرز چشمگیری عکس می گرفت.

در نتیجه ، بدون شک کار او تغییر کرد: پویایی کلوزآپ از کلیسا ، غروب آفتاب ، عقب ، رانچوس د تائوس ، نیومکزیکو ، . در سال 1948 ، اهمیت بیشتر مناطق گسترده و مسطح رنگ را در این تصاویر نشان داد.

شاید بارزترین تصاویر رنگی وی ، Coloramas به طول 60 فوت باشد که بعداً در ایستگاه گراند مرکزی ظاهر شد. اما او هرگز کاملاً از فیلم رنگی خوشحال نبود.

وی گفت: "من برای داشتن احساس رنگی به مراتب بیشتر از آنچه که تاکنون با عکس رنگی به دست آورده ام ، از طریق یک تصویر سیاه و سفید به خوبی برنامه ریزی شده ممکن است ."

Ansel Adams (1902-1984), Self-Portrait, Monument Valley, Utah, 1958. Imagesheet 13¼ x 9½ in. (33.5 x 24.2 cm). Mount 17 15⁄16 x 13⅞  in (45.3 x 35.2  cm). Estimate $6,000-8,000. This lot is offered in Ansel Adams and the American West Photographs from the Center for Creative Photography on 10 December 2019 at Christie’s in New York. Artwork © The Ansel Adams Publishing Rightsخود پرتره ، Monument Valley، یوتا ، 1958 قیمت تخمینی : 6،000-8،000 دلار.

 

 

 اوج کار یک زندگی
در سال 1975 ، آدامز با تأسیس مرکز عکاسی خلاق (CCP) ، یکی از بهترین موزه های هنری دانشگاهی جهان و مرکز تحقیقات تاریخ عکاسی را پیاده کرد. مرکز عکاسی خلاق واقع در پردیس دانشگاه آریزونا در توسان ، هم اکنون در بیش از 110،000 اثر توسط 2،200 عکاس را در خود جمع کرده  است.

علاوه بر  عکس های آنسل آدامز ، برخی از بزرگترین اسامی در قرن بیستم عکاسی آمریکای شمالی در این موزه به نمایش گذاشته شده اند ، از جمله وین بولاک ، هری کالاهان ، آرون سیسکیند و فردریک سامر.

آدامز پیش بینی می کرد که این موسسه نه تنها جایی برای نمایشگاه باشد بلکه همچنین به مطالعه ، تحقیق و تبادل نظر بپردازد ، مدیر آن آن برکننریت بارت توضیح داد. مأموریت آن "ارتقای قدردانی از تأثیر ماندگار عکاسی بر جامعه ما" است.

مرکز عکاسی خلاق به دلیل مجموعه دائمی خود ، آثار هنری عکاسان مدرن و معاصر را به دست می آورد. درآمد حاصل از فروش عکس های چاپ شده به موزه کمک می کند .  در 10 دسامبر در حراج كریستی در نیویورك حراج عکس های آنسل آدامز برگزار خواهد شد .

آنسل آدامز در سال 1984 رخت از جهان بر بست ، اما هنر وی جاودانگی اش را حفظ کرد.

 

 

برگردان از توفیق وحیدی آذر

منبع کریستی

 


نظرات کاربران


@