احساس چنگ شدنِ صورت (لرز خفیف، اسپاسم، سوزنسوزن شدن یا جمع شدن عضلات صورت) در روزهای آلودگی شدید هوا یک علامت شناختهشدهٔ اثر ذرات معلق و گازهای محرک بر سیستم عصبی و تنفسی است................. به تنهایی کشنده نیست، اما یک هشدار مهم است. این علامت یعنی: بدنت به مرحلهٔ واکنش عصبی–تنفسی رسیده و باید از محیط آلوده دور شوی.
نوشتههای یونانیان و رومیان باستان نشان میدهد که آنها نگران اثرات منفی ما بر محیط زیست بودند. این نوشتهها نشان میدهند مکانهایی که زمانی سرسبز و حاصلخیز بودند، بعدها ویران و بایر شدند. اگرچه یونانیان و رومیان آسیبزدن به محیط زیست را کمتر از ما به تغییرات آبوهوایی مرتبط میدانستند، اما با این حال میدانستند که تخریب محیط زیست میتواند آبوهوا را تغییر دهد. و میدانستند که این امر در نهایت میتواند به خود افراد و به جامعهٔ آنها آسیب برساند.
فردا شنبه و پس فردا یکشنبه اول و دوم آذرماه، مدارس شهرستان تبریز (شامل نواحی پنجگانه، خسروشاه، باسمنج و سردرود) و مدارس شهرستانهای اسکو و بناب در تمامی مقاطع تحصیلی در نوبتهای صبح و بعد از ظهر، به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه شاد آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. همچنین فعالیت مراکز سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز در مناطق یادشده تعطیل خواهد بود................حمل و نقل عمومی سطح شهر تبریز از جمله مترو و اتوبوسرانی فردا و پس فردا به صورت رایگان خدمترسانی خواهند کرد
"پیمان نامه حقوق کودک، جامعترین معاهدهای است که تاکنون در تاریخ به تصویب رسیده است. امروز، در سی و ششمین سالگرد امضای آن، این پیمان بر یک حقیقت ساده تأکید میکند: وقتی از کوچکترین اعضای خانواده بشری محافظت میکنیم، دنیایی بهتر میسازیم. اما در حال حاضر، حقوق کودکان مورد حمله قرار گرفته است. فقر و شرایط اضطراری در حال دزدیدن تحصیلات از آنان هستند. آشوب تغییرات آبوهوایی در حال به خطر انداختن آینده آنان است. و خطرات جدیدی در دنیای آنلاین در کمین هستند.
در سالهای اخیر، بسیاری از شهرها کمپینهای کاشت درخت را برای جبران انتشار دیاکسید کربن و بهبود ریزاقلیمهای شهری آغاز کردهاند. در سال ۲۰۰۷، شهر نیویورک برنامهای به نام میلیون درخت نیویورک راهاندازی کرد؛ برنامهای که طراحی شده بود تا یک میلیون درخت جدید در کنار خیابانها، پارکها و همچنین در املاک خصوصی و عمومی تا سال ۲۰۱۷ کاشته شود. آنها دو سال زودتر از موعد به هدف خود رسیدند. این برنامهها بهدلایل مشخصی محبوباند: درختان نهتنها ظاهر شهر را بهبود میدهند، بلکه اثر جزیره حرارتی شهری – یعنی گرایش شهرهای متراکم به گرمتر بودن نسبت به مناطق پیرامونی – را نیز کاهش میدهند. مطالعات نشان دادهاند که درختان آلایندههای هوا را کم میکنند و حتی تنها دیدن درختان و وجود فضاهای سبز در شهرها میتواند استرس را کاهش دهد.
از هیاهوی جهان فاصله گیر و راه «عارف» را در پیش دار سفری به سوی سکوت، دانایی و آرامشی بی زمان. بگذار نوای سازهای گوجین، شیائو و ارهُو روح شما را از میان کوهستانهای مهآلود و تأملهای آرام رهنمون شود.
آیین اختتامیۀ چهارمین جشنوارۀ رسانهای_پژوهشی «تبریز ما» هفته گذشته با حضور فعالان رسانه، پژوهشگران، داوران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز برگزار و از برگزیدگان بخشهای مختلف این رویداد تجلیل شد. این جشنواره با هدف ترویج نگاه پژوهشمحور در بازتاب مسائل شهری و تقویت نقش رسانه در تولید محتوای تحلیلی برگزار شد و آثار رسیده در بخشهای پژوهش، گزارش، گفتگو، یادداشت، عکس و چندرسانهای، و نیز دو بخش ویژه «تبریز در جنگ ۱۲ روزه» و «مدیریت شهری دادهمحور» مورد داوری قرار گرفت..............نکته ی عجیب عدم حضور مدیران شهرداری و شهردار تبریز در این مراسم بود که میزبان آن شورای اسلامی شهر تبریز و مدیر کل ارشاد اسلامی و روسای دانشگاه هنر و جمعی از اهل قلم بودند مقاله " مخاطرات ساخت و ساز غیرمجاز روی گسل از رشدیه تا شهرک جوانان مقاله منتشر شده ی پایگاه خبری تبریز امروز رتبه اول را برای بخش گزارش کسب کرد.
موزه بینالمللی دیدی این روزها میزبان دو اثر برجسته از فریدالله ادیبآیین، نقاش نوگرای افغانستان، است. این آثار با عنوانهای «سرخ عنابی» و «راگامالا» از مجموعه خصوصی محمدرضا بحرانی در گالری اصلی موزه به نمایش درآمدهاند و نگاه علاقهمندان هنر معاصر را به خود جلب کردهاند. نقاشی «سرخ عنابی» با ترکیب رنگهای پرشور و حرکات آزاد قلممو، انرژی درونی و فوران احساسات انسانی را بازتاب میدهد. ادیبآیین با تکنیکهای لایهگذاری و ضربههای کاردک، ریتمی پویا و حسی خلق کرده که میان شور زندگی و تلاطم درون انسان در نوسان است. نقاشی «راگامالا» جلوهای شاعرانه از پیوند موسیقی و نقاشی را ارائه میدهد. رنگها در این اثر همانند نتهای موسیقی کلاسیک هند جریان یافته و هر ضرب موسیقایی به انفجاری از رنگ تبدیل شده است، تجربهای چندحسی و معنوی برای مخاطب به ارمغان میآورد. فریدالله ادیبآیین (متولد ۱۶ آبان ۱۳۴۴، هرات، افغانستان) از پیشگامان اکسپرسیونیسم انتزاعی در منطقه است. او در آثار خود زبان موسیقی، فلسفه و تجربه حسی را با رنگ در هم میآمیزد و جهانی چندوجهی و چندلایه خلق میکند. منتقدان هنر معاصر، او را به دلیل وسعت نگاه و خلاقیت بیوقفهاش، سلطان هنر چندوجهی اکسپرسیونیسم انتزاعی مینامند.
«ژیان» که در اصل نام ایرانیِ خودروی Citroën 2CV است، یکی از ماندگارترین خودروهای مردمی قرن بیستم محسوب میشود؛ خودرویی ساده، اقتصادی و مقاوم که در شهر و روستا محبوبیت فراوانی داشت و هنوز هم در فرهنگ عمومی و طنزهای اجتماعی ایران حضور پررنگی دارد.........................از سال 1948 تا 1990، بیش از پنج میلیون دستگاه ژیان در جهان تولید شد. این خودرو نهتنها یک وسیله نقلیه، بلکه یک نماد فرهنگی، اجتماعی و حتی احساسی است. در ایران، ژیان هنوز هم یادآور سادگی، بیتکلفی و خاطرات مشترک چند نسل است—و نسخههای برقی جدید شاید بازگشتی مدرن به همین میراث باشند.
استونمارتین، خودروساز سرشناس بریتانیایی، با استفاده هدفمند از هوش مصنوعی تلاش میکند بهرهوری عملیاتی را افزایش دهد، در حالی که همچنان بر حفظ کیفیت دستساز و اصالت طراحی که این برند را متمایز میکند تأکید دارد. استونمارتین در سالهای اخیر مسیر تازهای در تحول دیجیتال در پیش گرفته و هوش مصنوعی را نه بهعنوان یک فناوری مد روز، بلکه بهعنوان ابزاری عملی برای مدیریت داده، بهبود فرآیندها و تقویت عملیات سازمانی به کار میگیرد. استیو اوکانر، مدیر فناوری اطلاعات استونمارتین، میگوید ایجاد توازن میان فناوری و ارزشهای سنتی برای این برند حیاتی است.
اکثر شرکتها برای بهدست آوردن بازگشت سرمایه (ROI) از هوش مصنوعی با مشکل روبهرو هستند، اما ۵٪ از آنها همین حالا نیز در حال سودآوریاند. ببینیم این شرکتها چه کار متفاوتی انجام میدهند و چگونه میتوان واقعاً با هوش مصنوعی کسب درآمد کرد.
چهارمین جشنواره رسانهای–پژوهشی «تبریز ما» با پایان داوری آثار و معرفی برگزیدگان، روز سهشنبه ۲۷ آبان به کار خود پایان میدهد. امیر دهقان، دبیر چهارمین جشنوارۀ رسانهای_پژوهشی «تبربزما» در گفتگو با خبرنگاران گفت: در این دوره در مجموع ۶۲۲ اثر از پژوهشگران، روزنامهنگاران و فعالان رسانهای به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. پس از ارزیابی اولیه توسط هیئت انتخاب، ۳۹۸ اثر برای داوری نهایی انتخاب شد که شامل ۲۲ مقاله علمی–پژوهشی، ۱۷۴ اثر رسانهای و ۲۰۲ اثر در بخش عکس و چندرسانهای بود. هیأت داوران هر بخش بهصورت مستقل و در دو مرحله آثار را بررسی کرده و در نهایت، آثار برگزیده چهارمین دوره جشنواره رسانهای–پژوهشی «تبریز ما» را معرفی نمودند. دهقان افزود: آیین اختتامیۀ چهارمین جشنوارۀ رسانهای_پژوهشی «تبریزما» روز سهشنبه ۲۷ آبان ساعت ۱۵:۳۰ در سالن بعثت دانشگاه هنراسلامی تبریز برگزار میشود
در قرن بیستویکم، فرهنگ عامهی ژاپن — از انیمه و مانگا تا موسیقی پاپ — نفوذی جهانی یافته است. روزنامهنگار داگلاس مکگری در مقالهای معروف نوشت که ژاپن با «سرمایه فرهنگی» خود جهان را مجذوب کرده، اما سُومو را استثنا دانست و دلیل آن را نگرش بسته و محافظهکارانهی رهبران این ورزش عنوان کرد.
رؤیت هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه امکان پذیر نبوده است. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و روز یکشنبه ۱۴ فروردین اولین روز ماه رمضان خواهد بود.
روزگار ميرزانصرالله به عزلت و انزوا ميگذشت تا اينکه محمدشاه قاجار به او منصب رياست علماي آذربايجان داد و به عنوان «صدرالممالک» دست يافت. آن رياست و اين عنوان باعث شدند همانها که او را نجس ميدانستند به او روي آوردند و به دستبوسي شتافتند. ميرزانصرالله سابق که حالا «صدرالممالک» شده بود، روزي در جمع مذهبيون و روحانيين از آنها پرسيد مطهِرات چه چيزهائي هستند؟ جواب دادند چيزهائي که از نظر فقهي باعث پاک شدن ميشوند و مطهِرات نام دارند عبارتند از آب، خاک، آفتاب و... ميرزا به آنها گفت يک مورد را نگفتهايد. بعد از آنکه هيچيک از حاضران نتوانست آن يک مورد جاافتاده را بگويد، خود ميرزا گفت آن يک مورد «گودرت» است. حاضران با تعجب پرسيدند منظورتان چيست؟ ميرزا با همان لهجه آذري گفت: من قبل از آنکه صدرالممالک شوم نجس بودم و حالا که با صدرالممالک شدن به گودرت رسيدهام علاوه بر اينکه خودم از نظر شما نجس نيستم، منبعي براي پاک شدن هم هستم. پس گودرت (قودرت) از مطهِرات است. اين واقعه، که در طول تاريخ همواره و در همه جا رخ داده و ميدهد، به اهميت فوقالعاده «عقل» اشاره دارد. عقل اگر بر زندگي انسان حاکم باشد او را از افراط و تفريط، جهالت و قضاوتهاي نابجا دور نگه ميدارد و در مسير اعتدال، منطق و درست انديشيدن به پيش ميبرد. وقتي عقل زمامدار نباشد، صحت و سقم اظهارنظرها، موضعگيريها و عملکردها به قدرتمند بودن، ثروتمند بودن، شهرت داشتن و صاحب نفوذ بودن وابسته ميشود. چه بسا افرادي که داراي فکر و نظر درستي هستند ولي به دليل محروم بودن از قدرت و ثروت و شهرت، کسي به فکر و نظر درست آنها اعتنا نميکند و چه بسا افرادي که به دليل برخورداري از قدرت، ثروت، شهرت و نفوذ ميتوانند فکر و نظر نادرست خود را به ديگران تحميل کنند و براي همگان مشکلات زيادي به وجود بياورند و جامعه را به تباهي بکشانند.
استونمارتین، خودروساز سرشناس بریتانیایی، با استفاده هدفمند از هوش مصنوعی تلاش میکند بهرهوری عملیاتی را افزایش دهد، در حالی که همچنان بر حفظ کیفیت دستساز و اصالت طراحی که این برند را متمایز میکند تأکید دارد. استونمارتین در سالهای اخیر مسیر تازهای در تحول دیجیتال در پیش گرفته و هوش مصنوعی را نه بهعنوان یک فناوری مد روز، بلکه بهعنوان ابزاری عملی برای مدیریت داده، بهبود فرآیندها و تقویت عملیات سازمانی به کار میگیرد. استیو اوکانر، مدیر فناوری اطلاعات استونمارتین، میگوید ایجاد توازن میان فناوری و ارزشهای سنتی برای این برند حیاتی است.
داروی ژنریک فشار خون به نام پرازوسین (Prazosin)، تولید شرکت «تِوا» (Teva Pharmaceuticals)، از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فراخوان شده است؛ زیرا در آن مقدار بالایی از مواد شیمیایی سرطانزا به نام نیتروزآمینها (Nitrosamines) یافت شده است. این فراخوان که شرکت تِوا در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۵ اعلام کرد، بیش از ۵۸۰ هزار عدد کپسول پرازوسین را دربر میگیرد. این دارو هر سال برای حدود ۵۱۰ هزار بیمار تجویز میشود و برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و فشار خون بالا مورد استفاده قرار میگیرد. من بهعنوان یک داروساز و فارماکولوژیست، درباره آلودگی داروها به نیتروزآمینها در داروهای پرمصرف فشار خون، دیابت و سوزش معده مطالعه کردهام و همچنین مسائل مربوط به تولید داروهای ژنریک را بررسی کردهام. پرازوسین بیش از ۲۵ سال است که بهصورت ژنریک در دسترس است و مانند بسیاری از داروهای ژنریک قدیمی، اکنون توسط تولیدکنندگان متعددی ساخته میشود. این رقابت شدید قیمتی ممکن است توضیح دهد چرا داروهای ژنریک قدیمیتر بیشتر در معرض مشکلات تولیدی و خطرات سلامت قرار دارند.
خاکدان با پرداختی واقعگرا، به جهانی خیره شده و از آن روایت دارد که نمیتواند چندان واقعی و طبیعی باشد؛ بلکه جهانی است از واقعیت که در خیال مانده است، در تخیل رشد کرده و در خاطرات هنرمند، خود را بیان میکند». شخص خاکدان نیز کارهای خود را اینگونه تعبیر میکند: «کودکی، گذرا بودن زمان، ابدی نبودن اشیاء و انسانها، مکانها و اشیاء رهاشده و مهمتر از همه بازی با تاریخ
در این اثر، مردی با لباس سنتی عثمانی بر روی قالیچهای رنگارنگ دراز کشیده و مشغول مطالعه کتابی بزرگ است. پسزمینه با کاشیهای آبی فیروزهای، کتیبههای عربی و طاقچهای گچبریشده تزئین شده است. این نقاشی مانند بسیاری از آثار عثمان حمدیبیگ، تصویری از تأمل، دانش و فرهنگ اسلامی – عثمانی ارائه میدهد و برخلاف نقاشیهای شرقگرای اروپایی همدورهاش، از نگاه درونی و آگاه به فرهنگ شرقی ترسیم شده است.
در ایالات متحده آمریکا مراسمی ویژه به هنر کِلاغایی آذربایجان اختصاص یافت به مناسبت سیوچهارمین سالگرد بازیابی استقلال جمهوری آذربایجان، مراسمی درباره هنر کِلاغایی در مرکز هنرهای «کاتزن» در دانشگاه آمریکایی شهر واشنگتن (پایتخت ایالات متحده) برگزار شد. به گزارش دفتر خبرگزاری «ریپورت» در آمریکا، این رویداد به ابتکار سفارت جمهوری آذربایجان در ایالات متحده، وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، و موزه ملی فرش آذربایجان برگزار گردید. در چارچوب این مراسم، ۱۰ نمونه کِلاغایی تاریخی و معاصر از مجموعه موزه ملی فرش آذربایجان به نمایش گذاشته شد. همچنین، تختههای چاپ سنتی با نقشونگارهای قدیمی، مواد اولیه ابریشمی خام، و نخهای مورد استفاده در تهیه این روسریهای سنتی نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.