قربانی کردن در ارتفاعات گرجستان

گرجستان درباره مراسم باستانی قربانی کردن حیوانات بحث می کند

تاریخ انتشار : ۰۲:۱۰ ۲۹-۰۳-۱۴۰۱

برخی گرجستانی ها استدلال می کنند که کشتار دسته جمعی حیوانات در جشنواره بت پرستی-مسیحی ترکیبی لومیسوبا با آداب قرن بیست و یکم سازگاری ندارد.

تبریز امروز:

No to Animal Sacrifice protest in Tbilisi

تظاهرات فعالان نه به قربانی حیوانات در تفلیس در 12 ژوئن. 


واژا غرق در گل و عرق در مسیری لغزنده از سربالایی بالا می رود. او در حالی که به سمت زیارتگاه لومیسی در بالای تپه می‌روند، با چهره‌ سرخ شده از فشار، تلاش می‌کند تا با دیگر زائران همگام شود، بنایی سنگ‌تراش شده که در آن سنت‌های مسیحی و بت پرستی به هم می‌رسند.

این فستیوال سالانه لومیسوبا است و واژا، مانند سایر زائران، پس از رسیدن به قله، چیزی برای درخواست از سنت جورج لومیسی دارد. او یک زنجیر فولادی سنگین را روی گردن خود می‌بندد، سه دایره در داخل کلیسای قرن نهم می‌سازد و یک فرزند، ترجیحاً پسر، درخواست می‌کند. هنگامی که از کوه برمی گردد، با قربانی کردن یک قوچ برای سنت جورج، یکی از حیواناتی که در این مراسم ذبح می شوند، قرار را به پایان می برند.

او در حالی که یک بطری آب را خالی کرد و روی زمین پرت کرد، گفت: «می‌دانم زمانی که مردم در اوکراین می‌میرند، درخواست چیزی فقط برای خانواده‌تان بسیار خودخواهانه است.» "من واقعاً باید درخواست صلح کنم، اما خب..."

پشت سر و جلوی او صف‌های بی‌پایانی از زائران - عمدتاً کوه‌نوردان گرجستانی متعلق به گروه‌هایی مانند توش‌ها، خُسورها و پشاوها، وجود دارد. آن‌ها از مسیر بالا می‌روند و تقریباً به‌صورت ریتمیک، گویی به صدای یک موجود خیالی می‌روند. این یک صعود فصلی در گل و نم نم باران متناوب است که قله های پوشیده از برف قفقاز از بالا اخم می کنند.

دو زن در اوایل دهه بیست سالگی با موهای سیاهی که از زیر روسری‌هایشان بیرون زده بود، پاندوریس، ساز سنتی سه سیم را به جشنواره آوردند و قبل از شروع صعود، آن‌ها را می‌نواختند. آنها از سنت جورج چه درخواستی داشتند؟ "ازدواج !" آنها پاسخ دادند و با خنده غرش کردند. آنها خیلی عقب هستند، کت هایی به دور کمرشان بسته می شود و مرتب می ایستند تا به زانوهایشان تکیه کنند. پدر پیر آنها دیگر تحمل چنین سختی‌هایی را ندارد، بنابراین با بره‌ای که برای قربانی آورده بود در دره ماند.

با رسیدن به آخرین و سخت ترین کشش، واژا روی گل لیز خورد و به جلو افتاد. روی شکمش فرود آمد و کمی به پایین سر خورد و رگباری از سنگ را فرستاد که با عصبانیت از شیب سنگی پشت سرش می پرید. در حالی که با زیرکی و بدون هیچ گونه نگرانی خاصی از او سبقت گرفت، گفت: "مراقب قدمت باش، مرد."

واژا در حالی که ایستاده بود، نفس نفس می زد و در حالی که دستش را روی چشمانش بسته بود، گفت: "خدایا کمکمان کن." به نظر نمی رسید کلیسا نزدیکتر شود.

فدای خون

لومیسوبا، که ریشه در تاریخ باستانی و پیش از مسیحیت گرجستان دارد، در سال‌های اخیر به دلیل قربانی کردن دسته جمعی حیوانات به موضوع بحث و مناقشه تبدیل شده است.

قربانی پس از فرود آمدن نمازگزاران به دره آغاز می شود. گله های احشام را در پشت باز کامیون های باری بار می کنند و به گردنه ای در دامنه کوه لومیسی می برند. برخی از مردان گوسفند را دور شانه های خود می اندازند و با پای پیاده به سمت محل آغشته به قرن ها خون قربانی می روند.

این ماجرا هفت هفته پس از عید پاک - 15 ژوئن امسال - اتفاق می افتد و چاقوها به طور خستگی ناپذیر تمام عصر کار می کردند. گوسفندها، بره‌ها و گوساله‌ها یکی پس از دیگری ساکت می‌شدند و خون در چمنزارها جاری می‌شد و سرهای بریده حیوانات روی زمین می‌غلتید. مردان به طور آیینی، پشم گوسفند را با شمع در پیشانی و پشت شاخ قبل از چاقو گذاشتن می‌خواندند.

پس از آن، خوش‌گذرانی‌ها به سمت یک جشن بزرگ با پیک‌نیک‌هایی که در میان چاهک پخش می‌شد، پیش رفتند.

برای بسیاری از گرجی ها، این یک سنت است که نیاز به به روز رسانی دارد.

نینی توریاشویلی، یک فعال وگان از گروه" نه به قربانی کردن حیوانات"، به اوراسیا نت گفت: «این یک حمام خون سالانه با کشتار بی‌معنا و تشریفاتی حیوانات است که متعلق به قرن بیست و یکم نیست.

این جنبش به مدت هفت سال پیش از تعطیلات، اعتراضات سالانه برگزار می کند. امسال، آنها در 12 ژوئن در مرکز تفلیس نمایش ساختگی کشتار بره را برای جلب توجه به این سنت اجرا کردند.

حتی بسیاری از گرجی‌های همه‌چیزخوار و مذهبی مخالف کشتار هستند، که تصور می‌شود از زمان‌های باستانی که خدایان مهیب مختلف بر کوه‌های گرجستان حکومت می‌کردند، مانند ایاخساری غول‌باز و کوپالای چماق‌دار، مخالف هستند. برخی از مورخان بر این باورند که یکی از این خدایان، لومیسا، خدای ماه، در پی پذیرش اکراهی مسیحیت در ارتفاعات، به سنت جورج تبدیل شد.

در حال حاضر، اعمال مذهبی در کوهستان ترکیبی از بت پرستی و مسیحی است. اینجا در ارتفاعات Mtiuleti در شمال شرقی گرجستان، بزرگان جامعه معروف به خویسببری هنوز مراسم مذهبی را انجام می دهند که آنها را در تقابل با روحانیون مسیحی ارتدکس قرار می دهد.

ایوان جاواخیشویلی، مورخ پیشگام، این نظریه را مطرح کرد که عمل بستن زنجیر عظیم در داخل کلیسای لومیسی  ریشه در آیین باستانی ارائه قربانی انسان به خدای ماه دارد. افسانه های محلی ادعا می کنند که این سنت توسط یک شاهزاده خانم قرون وسطایی آغاز شد که زنجیر را به سمت حرم برد تا گناهان خود را جبران کند.

واژا بعد از اینکه بالاخره به قله رسید، به یک ردیف چهار نفره پیوست که با هم زنجیر عظیمی را به گردن خود بسته بودند و با احتیاط به صورت دایره ای و تک سوره راه می رفتند. با دویدن روی دود، از حرم شلوغ بیرون آمد تا نفسی بکشد. داشت گرم می شد. آسمان ابری بر فراز تپه حاکم بود و مه در دره های زیر پیچید.

تنش با کلیسا

بسیاری از کشیشان ارتدوکس نیز با قربانی کردن حیوانات لومیسوبا مخالفند. یک کشیش بومی آن منطقه در یک ویدیوی فیس بوک در سال 2021 تجربه خود را از مشاهده آن برای اولین بار در سن 11 سالگی بازگو کرد. کشیش، پدر صبا چیکایدزه، به یاد می آورد: "پدرم مرا مجبور کرد به آنجا بروم و من منظره وحشتناکی دیدم." .

در میان برکه های خون و هیجان اولیه جمعیت، گوساله سیاهی را دید که پیرزنی آورده بود تا به نام پسر متوفی خود قربانی کند. گوساله مستقیم در چشمان من نگاه کرد. طولی نکشید که سرش را بریدند و دور انداختند. برای کسری از ثانیه، گوساله بدون سر، با خون به هر طرف روی پاهایش ایستاد. کشیش به یاد آورد که وقتی او بلند شد، بیهوش شدم.

چیکایدزه که یک عمر با کابوس رها شده بود، از آن زمان به لومیسوبا نرفته است و می گوید که تلاش می کند تا قصابی را از آنچه که به گفته او جشن مسیحی فروتنی و کفاره است، خلاص کند. او گفت: «هیچ قربانی خونی توسط مسیحیت موجه نیست. "آخرین قربانی خون عیسی بود، تجسم خدا بر روی زمین."

با این حال، کلیسا به طور کامل مخالف ذبح حیوانات در تعطیلات مذهبی نیست. پاتریارک ایلیا دوم، پاپ عالی کلیسای ارتدکس گرجستان، حکم داد در هر جشن عید پاک در کلیسای جامع Svetitskhoveli در شهر Mtskheta، جایی که او مراسم عید پاک را انجام می دهد، یک گاو نر جوان، هفت میش و هفت قوچ را ذبح کند. مؤمنان استدلال می کردند که این فرمان برای کمک به اطعام نمازگزارانی که از سراسر گرجستان در عید پاک به کلیسای جامع هجوم می آورند، کمک می کند، اما فعالان حقوق حیوانات استدلال می کردند که این عمل کشتار حیوانات را تشریف می آورد.

Georgia debates its ancient animal sacrifice ritual | Eurasianetتوریاشویلی در اعتراض 12 ژوئن در مقابل پارلمان گرجستان.
در تظاهرات 12 ژوئن در تفلیس، اعضای نه به قربانی حیوانات، صدای ضبط شده ای از سخنان پدرسالار در مورد سلاخی حیوانات در عید پاک پخش کردند و سعی کردند به سمت محل اقامت او حرکت کنند، اما پلیس مانع از آنها شد. افسران که به وضوح ناراحت بودند و به خاطر آنچه که به عنوان بی احترامی به رهبر کلیسا می دانستند به یکدیگر شکایت کردند، دو فعال را بازداشت کردند و آنها را به سرپیچی از دستورات پلیس متهم کردند.

توریاشویلی گفت: «دو دوست ما به سادگی در حال عبور از جاده بودند که آنها را بازداشت کردند. پلیس به وضوح اجازه می دهد که اعتقادات مذهبی آنها مانع از کار واقعی آنها در حفظ نظم شود.»

عبادت کنندگان در لومیسوبا نیز سوالات زیادی در مورد قربانی کردن حیوانات دوست ندارند. رفتار دوستانه واژا در لحظه ای که او در یک پرس و جو در مورد این مراسم، نشانه ای از قضاوت را درک کرد، از بین رفت.

واژا در حالی که لاشه قوچ خود را از قصابی در فضای باز موقت بیرون می آورد، با حالتی متقاطع گفت: «اگر چیزی را که می بینید دوست ندارید، نباید به اینجا بیایید و وانمود کنید که به سنت های ما احترام می گذارید. «به تفلیس برگرد و صورتت را در رستوران‌ها پر کن. فقط فراموش نکنید که گوشت شما از کجا می آید."

گیورگی لومسادز- تفلیس 


نظرات کاربران


@