اوراسیا ، آذربایجان و ارمنستان

آذربایجان از کامیون های ایرانی که به سمت خانکندی عوارض جاده ای می خواهد

تاریخ انتشار : ۱۹:۱۱ ۲۴-۰۶-۱۴۰۰

این حرکت به نظر می رسد بخشی از یک تلاش به طور پیوسته افزایش یافته توسط باکو برای کنترل کنترل جاده در جنوب ارمنستان است که از طریق قلمرو تحت کنترل آذربایجان عبور می کند.

تبریز امروز:

جاده ایوازلی
پلیس آذربایجان از کامیون های ایرانی که از طریق جنوب ارمنستان عبور می کند ،هزینه های ورود به آذربایجان را اخذ می کند.

سرویس امنیت ملی ارمنستان در 12 سپتامبر گزارش داد که پلیس آذربایجان در حال بررسی وسایل نقلیه با مجوز های ایران در نزدیکی روستای ایوازلی بود. رسانه های محلی نیز گزارش دادند که پلیس از وسایل نقلیه ایرانی عوارض  می گیرد.

روز بعد، یک مقام آذربایجان تایید کرد که بازرسی ها انجام شده اند . الشاد حاجیف، سخنگوی وزارت امور داخله گفت: "قلمروی که رانندگان در آن متوقف می شوند، قلمرو آذربایجان است و به این ترتیب آنها" به این ترتیب می توانند مورد بررسی قرار گیرند. " حاجیف گفت: "اگر این واقعیت که یک پست پلیس در جاده باکو -یولاخ باشد تعجب آور نیست، پس نباید تعجب آور باشد که پست های پلیس در سرزمین های آزاد آذربایجان وجود داشته باشد ."

در همان روز، کمیته گمرکات آذربایجان، بیانیه ای را تایید کرد که پرداخت های گمرکی را در جاده گوریس-کاپان جمع آوری کرد. "با توجه به قانون مالیاتی آذربایجان، وسایل نقلیه کشورهای خارجی که وارد و خارج از قلمرو جمهوری می شوند در جاده ها مالیات باید پرداخت کنند." .

جاده مورد نظر، گوریس و کاپان، دو شهر بزرگ ارمنستان جنوبی را متصل می کند. همچنین از طریق چندین تکه کوچک از قلمرو کنترل شده آذربایجان عبور می کند و باکو پس از جنگ با  ارمنستان به عنوان یک نتیجه از جنگ سال گذشته از ارمنستان، به تدریج حاکمیت خود در این قلمرو را استفاده می کند.

در اوایل سال جاری، ابتدا پست های گارد مرزی، پرچم ها را نصب کردند و تابلوهای  "به آذربایجان خوش آمدید" در بخش های مختلف نصب شدند . سپس، در اواخر ماه اگوست، حدود 48 ساعت جاده را مسدود کردند.

یکی از رانندگان ایرانی، با اشاره به همکاران کامیون های خود در جنوب ارمنستان در13 سپتامبر گفت: "آنها می گویند آذربایجانی ها از هر کامیون برای استفاده از جاده 120 دلار می خواهند." یکی دیگر از راننده ها به کانال پنجم ارمنستان گفت که آنها دو بار در جاده ها عوارض داده اند - هنگامی که آنها از طریق آن به شمال سفر می کردند و دومین بار به سمت جنوب بازگشتند.

راننده گفت: "دویست و شصت دلار پول زیادی برای ما دارد." "ما نمی توانیم این پول را پرداخت کنیم، من شخصا دیگر نمی آیم." راننده افزود که افسرانی که او را متوقف کرده بودند، لباس های خدمات گمرکی را پوشیده و به او گفتند که تلفن خود را خاموش کرده و پرداخت عوارض را فیلم نکند.

رشد این ماجرا به دنبال یک دوره افزایش تنش بین آذربایجان و ایران است. در ماه آگوست. وزارت امور خارجه آذربایجان، سفیر ایران را به باکو دعوت کرد و او را با توجه به اعتراض به جزئیات "حقایق نامطلوب کامیون های ایرانی که به خانکندی سفر کرده اند ، مطلع ساخت .

این اولین بار نیست که آذربایجان از کامیون های ایرانی که به قره باغ کوهستانی سفر می کنند، که براساس قوانبن بین المللی به عنوان قلمرو آذربایجان شناخته شده است، عوارض می طلبد، اما این مسیر از زمان جنگ اول ارمنستان و آذربایجان در دهه 1990 توسط نیروهای ارمنی کنترل شده است.

در آوریل سال 2020، پس از گزارش رسانه های اجتماعی از کامیون های ایرانی که به قره باغ کوهستانی سفر می کردند، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان، همتای ایران خود را برای ابراز نگرانی احضار رد. وزارت امور خارجه ایران پاسخ داد که گزارش ها "کاملا نادرست" بوده و "تحریک کننده ها" را سرزنش می کنند.

این بار، باکو همچنین نیروهای حافظ صلح روسیه را متهم کرده است که به عنوان بخشی از توافقنامه آتش بس تا به پایان رسیدن به جنگ سال گذشته درمنطقه مستقر شده است و در حال حاضر جاده ای را که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند، گشت زنی کرده است.

در 12 سپتامبر، وزارت دفاع آذربایجان گزارش داد که نامه ها را به وزارت دفاع روسیه و همچنین وابسته به نیروی حافظ صلح روسیه در کوهستانی فرستاده است و از آنها خواسته است که "عبور غیرقانونی وسایل نقلیه سوم کشور را به سرزمین جمهوری آذربایجان متوقف کنند جایی که صلحبانان روسیه به طور موقت مستقر هستند. "

با این حال،  به نظر می رسد ایستگاه های بازرسی  کامیون ها را کنترل کند ،آنها به خانکندی می روند. و همچنین به نظر می رسد که تنها وسایل نقلیه ایران از این مسیر می گذرند.

مقامات ایرانی هنوز به طور مستقیم به وارد شدن کامیون ها پاسخ نداده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سعید خاتیب ​​زاده، گفت: "ما در حال تلاش برای استفاده از منابع جمهوری اسلامی ایران برای توسعه منطقه ای، صلح و ثبات، با مشارکت همه همسایگان هستیم. به ویژه، روابط با ارمنستان، و همچنین همسایگان دیگر ما در دستور کار است. ".

در 14 سپتامبر، سفیر ایران در آذربایجان عباس موسوی، یک عکس از دیدار با حیکمت حاجیف، مشاور ارشد رئیس جمهور آذربایجان ایلهام علی اف را به نمایش گذاشت و گزارش داد که "روابط دوجانبه و مسائل مربوط به نگرانی های مشترک و منافع مشترک " مورد بحث قرار دادند. حاجیف می گوید  که این دو "در واقع بحث های پربار در مورد مسائل مربوط به برنامه های دوجانبه ما و راه های پیش رو به جلو را انجام دادند".

پس از بسته شدن دو روزه در ماه اگوست، که همچنین ترافیک محموله بین ارمنستان و ایران را مختل کرد، سفارت ایران در ایروان ابراز نگرانی کرد و گفت که امیدوار بود که دولت ارمنستان در "مسیرهای جایگزین" برای تجارت ایران و ارمنی کار کند. جاده جایگزین از طریق شهرهای آقوانی و تاتو در واقع در حال ساخت است .اما این یک راه حل کوتاه مدت نیست.

"کامیون های ایران با محموله های بزرگ نمی تواند از طریق جاده جایگزین در تاته و که در حال ساخت است، انتقال یابند،" معاون شهردار گوریس، کارو کوچاریان ، به خبرنامه وب سایت فاکتور گفت.که بازرسی و اخذ عوارض از 10 سپتامبر آغاز شده است و رانندگان 130 دلار برای استفاده از جاده، 60 دلار اضافی برای کامیون های بزرگتر و 500 دلار برای کامیون های سوخت پرداخت می کنند.

دولت ارمنستان تا به حال به طور عمومی به این گزارش ها پاسخ نداده است و سرویس امنیتی اطلاعات بیشتری را صادر نکرده است.

در طی یک جلسه در 13 سپتامبر پارلمان، وحی هاکوببین از اپوزیسیون "اتحاد ارمنستان" و فرماندار سابق منطقه سیونیک که جاده در آن واقع شده است، این موضوع را مطرح کرد و گفت که اقتصاد ارمنستان رنج می برد: "همانطور که می دانید، بیش از 40 درصد از جابجایی محموله ما با جهان از طریق ایران انجام می شود. "

در 14 سپتامبر  آرستیک میناسیان از اتحاد ارمنستان به کانال پنجم گفت که "امروز یا فردا" پارلمان همراه با ارگان های امنیتی کشور قصد داشت تا یک بحث بسته در مورد این موضوع را برگزار کند.

 

ترجمه از اوراسیا نت 

برگردان وحیدی آذر


نظرات کاربران


@