اوراسیا ، آذربایجان

جمهوری آذربایجان اولین فرودگاه خود را در قره باغ افتتاح کرد

تاریخ انتشار : ۰۲:۵۸ ۲۰-۰۶-۱۴۰۰

در همین حال ، فرودگاه زنگیلان به عنوان قطبی متصل به مسیر حمل و نقل زمینی آینده از طریق جنوب ارمنستان که سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می کند ، ارائه شده است ، مسیری که به "کریدور زنگزور" در آذربایجان معروف است. ولی اف گفت: "مسئله حمل و نقل زنگیلان به زنگزور وجود دارد ، اما این حتی تأثیر زیادی برای منطقه نخواهد داشت ، چه برسد به جهان ، زیرا در همان زمان قرار است محموله از طریق ایران و ترکیه حمل شود."

تبریز امروز:

کار بر روی زمین فرودگاه فضولی در ماه ژانویه آغاز شد و اکنون میزبان اولین پروازهای مسافری و باری است. اما برخی تعجب می کنند که آیا اشتیاق دولت برای فرودگاه ها بیش ا ز حد نیست؟
 فرودگاه فضولی

اولین پرواز مسافری به فرودگاه جدید فضولی آذربایجان. (عکس: خطوط هوایی آذربایجان)


خطوط جمهوری آذربایجان اولین پرواز خود را به فرودگاه تازه ساخته شده فضولی را انجام داد ، در قلمرویی که باکو کمتر از یک سال پیش در جنگ با ارمنستان بازپس گرفت.

ایرباس S340-500 خطوط هوایی آذربایجان-بزرگترین هواپیمای مسافربری در ناوگان خود-در 5 سپتامبر نیم ساعته از باکو به فرودگاه بین المللی فضولی پرواز کرد. اکثر مسافران خبرنگار بودند. این فرودگاه ویترین بازسازی پس از جنگ در حومه قره باغ و چندین پروژه حمل و نقل دیگر از جمله بزرگراه شش خطه و دو فرودگاه دیگر بوده است.

در همان روز یک بوئینگ 747-400-یکی از بزرگترین هواپیماهای باری شرکت هواپیمایی باربری دولتی ، خطوط هوایی Silk Way-نیز در فضولی فرود آمد و این اولین محموله هوایی آذربایجان پس از جنگ به قره باغ را تحویل داد.

روزنامه نگاران در سفر گزارش دادند که ساخت فرودگاه ناقص است. مقامات می گویند که تا پایان ماه سپتامبر به طور کامل آماده می شود. سلیم اکبای ، مدیر پروژه ساخت فرودگاه ، به روزنامه نگاران گفت که این فرودگاه توسط 12 شرکت ترکیه ای و با استفاده از تجهیزات ساختمانی "از ترکیه ، روسیه ، چین ، ایالات متحده ، آلمان ، فنلاند و دیگر کشورها" ساخته شده است.

ایرلاین در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که یک برج کنترل ترافیک هوایی در حال ساخت که مطابق با استانداردهای بین المللی باشد ، در نهایت به پروازهای خارج از کشور برای استفاده از فرودگاه اجازه می دهد.

رئیس جمهور الهام علی اف در 14 ژانویه بنیاد فرودگاه فضولی را بنا نهاد و گفت که این فرودگاه در درجه اول به شهر شوشا ، یکی دیگر از شهرهای بازپس گرفته شده توسط جمهوری آذربایجان در طول جنگ و که از آن زمان به عنوان پایتخت فرهنگی این کشور اعلام شد ، خدمات رسانی می کند.

کمیل علی اف ، مدیر شرکت ساختمانی آزویرت ، در افتتاحیه در فضولی به خبرنگاران گفت: "زیرساختی در اینجا وجود نداشت ، ما آن را از ابتدا ایجاد کردیم." بسیاری از مین ها باید پاکسازی شوند. "

دولت همچنین در حال ساخت فرودگاه هایی در لاچین و زنگیلان است ، دو منطقه دیگر که سال گذشته به آذربایجان بازگشتند. علی اف در 15 اوت پایه فرودگاه بین المللی لاچین را بنا نهاد.

مشخص نیست که دولت چقدر برای ساخت فرودگاه هزینه کرده است. اطلاعات اخیر منتشر شده از کمیته آمار دولتی نشان داد که دولت در مجموع 269 میلیون منات (158 میلیون دلار) برای ساخت و سازهای پس از جنگ در قره باغ در نیمه اول 2021 هزینه کرده است. از این میزان بیشترین سهم در فضولی هزینه شده است: 75 میلیون منات (44 میلیون دلار)

مقامات دولتی و کارشناسان وابسته پیشنهاد کرده اند که این فرودگاه ها اقتصاد منطقه را تقویت خواهند کرد. ووگار بایراموف ، اقتصاددان و نماینده پارلمان ، به خبرگزاری دولتی آزرتاگ گفت: "با توجه به پتانسیل اقتصادی مناطق آزاد شده ، فرودگاه می تواند صادرات محصولات تولید شده در این مناطق را تسهیل کند."

بقیه خوش بین نیستند. توغرول ولیف ، اقتصاددان ، به روزنامه محلی میکروسموپ مدیا گفت: اگر فرودگاه منطقه، فضایی به نقطه داغ گردشگران تبدیل شود ، می تواند خود را توجیه کند ، اما این وعده می دهد "یک فرایند طولانی و دشوار" خواهد بود. "زیرا در حال حاضر هیچ چیزی وجود ندارد و بازسازی همه چیز ، و ارائه به بازار جهانی پس از بازسازی ، به زمان نیاز دارد. "

در همین حال ، فرودگاه زنگیلان به عنوان قطبی متصل به مسیر حمل و نقل زمینی آینده از طریق جنوب ارمنستان که سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می کند ، ارائه شده است ، مسیری که به "کریدور زنگزور" در آذربایجان معروف است.

ولی اف گفت: "مسئله حمل و نقل زنگیلان به زنگزور وجود دارد ، اما این حتی تأثیر زیادی برای منطقه نخواهد داشت ، چه برسد به جهان ، زیرا در همان زمان قرار است محموله از طریق ایران و ترکیه حمل شود."


نظرات کاربران


@