گزارشی از نیویورک تایمز در مورد بخش آثار تمئن ایرانی در موزه لوور - برگردان به فارسی توفیق وحیدی آذر

مجموعه های ایرانی در لوور ارزش سفر و دیدن را دارند

تاریخ انتشار : ۰۲:۱۳ ۱۱-۱۲-۱۳۹۹

من فقط یک بار در سال 1982 در سفر به مرزهای غربی ایران در طول جنگ ایران و عراق از شهر شوش ایران باستان دیدن کردم. عراقی ها به منطقه وسیعی از استان خوزستان ، جایی که شوش است ، حمله کرده بودند و ایرانی ها می خواستند ویرانی را به جهان خارج نشان دهند............... با این وجود حتی قبل از حملات عراقی ها چیزهای کمی برای دیدن ما در شوش وجود داشت. در طول قرن ها ، مهاجمان مجموعه کاخ را تسخیر ، غارت و تخریب کردند. از سال 1885 ، باستان شناسان فرانسوی حفاری های گسترده ای را در آنجا انجام دادند. بیشتر آثاری که آنها کشف کردند - در کل ده ها هزار مورد - به موزه لوور انتقال یافت . جولین کنی ، متصدی مجموعه های فارسی در لوور ، گفت: "فرانسه یک توافق دیپلماتیک بسیار زیرکانه انجام داد که دارای انحصار بود." "برای دهه ها فقط فرانسوی ها می توانستند حفاری کنند و همه چیز را که حفاری می کردند اجازه داشتند به فرانسه ببرند."

تبریز امروز:

At the Louvre, a limestone column whose top is decorated with two kneeling bulls. Thirty-six of these columns once supported the roof of the 128,000-square-foot audience hall in the Darius palace at Susa.

در موزه لوور ، ستونی از سنگ آهک که قسمت بالای آن با دو گاو زانو زده تزئین شده است. یکی از سی و شش ستونی است که از سقف سالن  128000 فوت مربعی در کاخ داریوش در شوش پشتیبانی می کرد.

توسط الین شیولینو
پاریس - من فقط یک بار در سال 1982 در سفر به مرزهای غربی ایران در طول جنگ ایران و عراق از شهر شوش ایران باستان دیدن کردم. عراقی ها به منطقه وسیعی از استان خوزستان ، جایی که شوش است ، حمله کرده بودند و ایرانی ها می خواستند ویرانی را به جهان خارج نشان دهند.

در عهد عتیق ، شوش بیشتر به عنوان مکانی شناخته می شود که استر برای نجات یهودیان از کشته شدن توسط هامان گرفت. همچنین محل مجموعه کاخ 250 هکتاری است که توسط داریوش بزرگ در قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شده است. حملات عراقی ها به خرابه های سالن تماشاگران کاخ آسیب جدی زده بود.

پاریس - موزه لوور - عکس از توفیق وحیدی آذر

وقتی داریوش حاکم امپراتوری پارس شد ، شوش را پایتخت دائمی خود قرار داد. این شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان به یک مرکز تجاری ، بوروکراتیک و سیاسی تبدیل شد که به اندازه تخت جمشید ، مکانی عمدتاً تشریفاتی با همان اندازه که داریوش نیز آن را بنا کرد ، دارای اهمیت بود.
با این وجود حتی قبل از حملات عراقی ها چیزهای کمی برای دیدن ما در شوش وجود داشت. در طول قرن ها ، مهاجمان مجموعه کاخ را تسخیر ، غارت و تخریب کردند.

 از سال 1885 ، باستان شناسان فرانسوی حفاری های گسترده ای را در آنجا انجام دادند. بیشتر آثاری که آنها کشف کردند - در کل ده ها هزار مورد - به موزه  لوور انتقال یافت .

جولین کنی ، متصدی مجموعه های فارسی در لوور ، گفت: "فرانسه یک توافق دیپلماتیک بسیار زیرکانه انجام داد که دارای انحصار بود." "برای دهه ها فقط فرانسوی ها می توانستند حفاری کنند و همه چیز را که حفاری می کردند اجازه داشتند به فرانسه ببرند."

A frieze with archers, among the artifacts from the Darius palace in the Near Eastern Antiquities collection at the Louvre.

یک مجموعه از کمانداران ، در میان آثار کاخ داریوش در مجموعه آثار باستانی خاور نزدیک در لوور.

تنها پس از روی کار آمدن رضاشاه در ایران در سال 1925 بود که توافق نامه جدیدی مورد مذاکره قرار گرفت و از سال 1928 به بعد ، کشفیات توسط دو کشور مشترک بود. انقلاب سال 1979 ایران به چنین پروژه های مشترکی پایان داد.

این روزها ، موزه لوور بقایای شوش را از ارزشمندترین دارایی های خود می داند. اما برخلاف آثار موفق موزه ، از جمله مونالیزا (پربازدیدترین اثر هنری موزه ، که برای آن تابلوهایی از ورودی هرم اصلی تا خود نقاشی قرار داده است) و مجموعه اسلامی (که 30 هزار فوت مربع مخصوص به خود دارد).  ، اتاق های کاخ داریوش کم بازدید و یافتن آنها دشوار است.

برای رفتن به آنجا ، از پله برقی در ورودی ریشیلو در زیر هرم استفاده می کنند ، به پیچیدن به سمت راست و  ورود به قسمت باستانی خاور نزدیک  ، یک مجموعه غیرقابل تصور که 9000 سال از ماقبل تاریخ تا اوایل دوره اسلامی طول می کشد و منطقه ای از شمال آفریقا را  به آسیای میانه و شبه جزیره عربستان پوشش می دهد.

A handle of a fourth-century-B.C. vase, shaped like a winged ibex.


دسته ای از قرن چهارم پیش از میلاد. گلدان ، به شکل یک قوچ  بالدار. اعتبار ... جولین مینیوت برای نیویورک تایمز
سپس مستقیم می روید تا به یک پله برسید. از پله ها بالا می روید ، از اتاق 231 ادامه می دهید ، در اتاق 305 به سمت چپ می چرخید و تا مقصد خود را ادامه می دهید: چندین اتاق ، با 308 شروع می شود. اگر مسیر مستقیم تری وجود دارد ، من آن را پیدا نکردم.

ارزش سفر دارد. آقای كونی گفت ، داستان شوش حتی در میان برخی از بازدیدكنندگان ایرانی كه اغلب آن را با داستان تخت جمشید اشتباه می گیرند ، كم شناخته شده است. در اواخر سال 2018 ، موزه لوور یک نمایشگر 3 بعدی تعاملی به زبان های فرانسوی ، انگلیسی و اسپانیایی نصب کرد که در آن بازدید کنندگان می توانند از شوش بازدید کنند و از دروازه بزرگ به حیاط بزرگ شروع کنند و به مخاطبان ستون کاخ ادامه دهند. اتاق تالار و تاج و تخت.

قطعه اصلی اتاق اصلی پارسی در لوور قسمت فوقانی ستونی است که تقریباً 70 فوت قد داشت و در قسمت بالای آن با دو گاو زانو زده تزئین شده بود. سی و شش ستون در گذشته از سقف سالن مخاطب 128000 فوت مربعی یا آپادانا در شوش پشتیبانی می کرد. ستون از چندین قطعه ای که در سایت پیدا شده بود ، به هم متصل شد.

شوش مرکز آجر سازی هنری بود. فرهای بزرگ و تزئینی از آجرهای لعاب دار پلی کروم ، برخی از آنها به صورت نقش برجسته های ساخته شده در دیوارها ، دیوارها را پوشانده و مانند پازل های عظیم هزاران قطعه به هم متصل شده اند. یکی از قاب ها را  نشان می دهد که کمانداران ریش دار و کاملاً پوشیده هنگام حمل راه کمان ، سپر و نیزه دارند. دیگران شیرهای عضلانی را به تصویر می کشند ، که گزنفون به شوخی می گوید هنگامی که دندان هایشان را خالی می کنند دهان آنها کاملاً باز می شود. 

موجودات افسانه ای با سر ، بدن و بازوهای شیر ، پای عقب عقاب و شاخ قوچ ؛ و گاو نر بالدار که از لعاب های خیره کننده فیروزه ای ، سبز ، قهوه ای ، سفید و زرد استفاده می کنند.

یکی از غیرمعمول ترین اشیا مجموعه لوور ، دسته ای از قرن چهارم پیش از میلاد است. گلدان به شکل یک قوچ بالدار که از نقره و طلا ساخته شده است ، آنقدر ظریف که به نظر می رسد پرواز می کند. همچنین علامت های حسابداری سفالی (نشان دهنده مقدار کالا) و سفال وجود دارد. مهر و موم استوانه ای حک شده جواهرات طلا با سنگهای نیمه قیمتی؛ مجسمه های سفال و مجسمه های فلزی و عاج. تکه هایی از کاشی های کف سیاه و سفید از یک ماده ترکیبی ناشناخته نشان می دهد که آنها مانند سنگ مرمر ساخته شده اند.

اگر اتاق های کاخ داریوش را ترک کنید و قدم های خود را دوباره بکشید ، با گنج دیگری روبرو خواهید شد که در شوش کشف شده است: یک تخته سنگ  سیاه به ارتفاع هفت فوت به شکل انگشت اشاره ، در زیر نورافکن ها به تنهایی ایستاده است. قانون حامورابی ، سیستم قانون بابل در بین النهرین باستان ، به خط میخی حک شده است. این تخته قدمت از حدود سال 1750 قبل از میلاد ، غارت شد و در اواسط قرن 12 قبل از میلاد به شوش برده شد.

A seven-foot-tall black stone stele, shaped like an index finger and inscribed with the Code of Hammurabi.

 


یک تخته سنگ سیاه و سفید به طول هفت فوت ، به شکل انگشت اشاره و دارای رمز حمورابی  است.

این قانون شامل 282 قانون است ، از جمله قوانین حاکم بر تجارت ، برده داری ، سرقت ، نرخ بهره ، فرض برائت و اصل "چشم در برابر چشم ، دندان در برابر دندان" ، با مجازات های درجه بندی شده توسط وضعیت اجتماعی متخلف تعیین می شود.

برخلاف بسیاری از موزه های لوور ، بخش عتیقه جات خاور نزدیک با شکوه بسیار عاری از جمعیت است. با این وجود ، کد همورابی به برنامه درسی مدارس ابتدایی فرانسه اضافه شده است و در هر روز ممکن است چندین کلاس دانش آموز در پایگاه آن نشسته باشند ، زیرا متصدیان موزه داستان آن را تعریف می کنند.

آقای كنی گفت: "شما از من سوال می كنید كه چرا من به ایران علاقه مند هستم ، به این دلیل كه این مركز جهان بود." "امپراتوری  - مرکز جهان در آن دوره. شما وارد این اتاق ها می شوید و با یک پرش در تاریخ به ایران می رسید.

 

 

نظرات کاربران


@