رمز و راز موسیقی در فیلم های ژاپنی

ماسارو ساتو، آهنگساز فیلم های ژاپنی+ ویدئو

تاریخ انتشار : ۰۹:۵۷ ۳۱-۰۲-۱۳۹۹

ماسارو ساتو متولد 29 مه 1928 آهنگساز ژاپنی است که موزیک متن فیلم هایی مشهور از اوست ؛ وی در 5 دسامبر 1999 درگذشت.، ماسارو ساتو تدوین موسیقی بسیاری از فیلم های آکیرا کوروساوا را همچون ریش قرمز ، یوجیمبو و سریز خون را برعهده داشت .

تبریز امروز:

ماسارو ساتو متولد 29 مه 1928 آهنگساز ژاپنی است که موزیک متن فیلم هایی مشهور از اوست ؛ وی در  5 دسامبر 1999 درگذشت.

ساتو در شمالی ترین جزیره اصلی ژاپن هوکایدو ، کوچکترین برادر از شش برادر متولد شد. او آموزش اکادامیک در موسیقی کلاسیک دریافت کرد ، آهنگسازان مورد علاقه اش  سیبلیوس ، استراوینسکی  و مانوئل  دفالا بودند. او همچنین از جاز ، به خصوص کوئینسی جونز لذت برد و اسکور های فیلم های دیمیتری تیمومکین ، جان ویلیامز ، هنری مانچینی و آلفرد نیومن را تحسین می کرد.

 

ساتو هنگام تحصیل در آکادمی ملی موسیقی ، تحت تأثیر فومیو هایاساکا، آهنگساز همراه آکیرا کوروساوا برای فیلم های قبلی خود قرار گرفت. او شاگرد هایاساکا شد ؛ اسکورهای هایاساکا مبتنی بر موسیقی کلاسیک ژاپنی بود ، که در حالی که در سنت بومی باقی مانده بود ، مورد استفاده قرار گرفت، او در رشته موسیقی فیلم تحصیل کرد او در استودیوی "توهو" و کار در ارکستر فیلم هفت سامورایی (1954) را بعد مرگ آهنگساز مسن در سال 1955 آغاز کرد .، او کارهای ناقص را در استودیو " توهو " برای داستان های جدید کنجی میزوگوچی " از طایفه تایرا"  و " ثبت زندگی" کوروساوا  ادامه داد. ساتو در این پروژه امتیاز کار موفقیت آمیز برای بازگشت گودزیلا را داشت .

ساتو موسیقی متن را در تمام فیلم های کوروساوا از جمله سانجورو ، یوجیمبو ، سریر خون و ریش قرمز بکار برد ، او بغیر از میزوگوچی و کوروساوا با هیدئو گوشا نیز همکاری کرد.

پیش از این ، در فیلم سریز خون ، نسخه سامورایی کوروساوا از مکبث، موسیقی ساتو بسیار جذاب بود ، که عمدتاً دارای فلوت و طبل بود و دارای آکورد های برنجی بود و بر جو دلهره آور می افزود.

کار ساتو در عرصه فیلم های موفق در طول زندگی حرفه ای خود ادامه داشت ، آهنگسازی" نیمه انسان کار ایشیرو هندا  و اچ - من و فیلم سینمایی " دنیای گمشده سینباد" (Senchichi Taniguchi)  فیلم های گودزیلا ، ترس در اعماق را نیز آهنگسازی نمود .

در طول 44 سال ارتباط با استودیوی "توهو"، او بیش از 300 موسیقی فیلم نوشت. موسیقی برای سریال های تلویزیونی ژاپنی The Water Margin نام او برای اخذ جایزه پانزدهمین جایزه آکادمی ژاپن برای بهترین موسیقی نوشته شد. اما وی همواره با سبک جاز ارام غربی فقط برای فیلم ها موسیقی نوشت.

ساتو گاهی اوقات کار با کوروساوا را ناامید کننده می دید. او یک بار گفت: "کوروساوا در مورد اسکورهایی که برای فیلم هایش نوشتم مشاوره زیادی به من داد." "ما بعضی اوقات بارها و بارها همان صحنه را تماشا می کردیم و او از من می خواست که ارکسترشن یا قرار دادن موسیقی را در صحنه تغییر دهم. هیچ کدام از دیگر کارگردانانی که من با آنها کار کردم این کار را نکردند.

 


نظرات کاربران


@