دکتر محمد یزدان پناه شورگل

نگاهی به تجارب صنعت گردشگری در استان طرابوزان

تاریخ انتشار : ۱۸:۰۶ ۲۰-۰۹-۱۳۹۸

طبق گفته آقای سوات حاجی صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنایع طرابوزان، مقامات این شهر توانسته اند با یک برنامه ریزی حساب شده، تعداد گردشگران عرب در طرابوزان را از 5 هزار نفر در سال های نه چندان دور به بیش از 500 هزار نفر در سال 2018 برسانند. البته تعداد این گردشگران در سال 2019 به علت سردی روابط سیاسی کشورهای عربی با ترکیه بویژه تخریب روابط آنکارا - ریاض به دنبال قتل وحشیانه جمال خاشقچی در سرکنسولگری عربستان سعودی واقع در استانبول، با افول نسبی مواجه شد به طوری که شمار گردشگران عرب زبان برای امسال حدود 300 هزار نفر برآورد می‌شود.

تبریز امروز:

میدان ترابزون - Trabzon city center

 میدان شهر ترابوزان

صنعت گردشگری تبدیل به مهمترین بخش فعالیت های اقتصادی طرابوزان شده است. به طوری که اصناف، مشاغل مختلف، هتل ها، رستوران‌ها وسایل حمل و نقل عمومی و تقریباً حیات اقتصادی تمامی‌شهر به فصل گردشگری گره خورده است. فصلی که از ماه ژوئن با آمدن گردشگران عرب شروع شده و تا ماه سپتامبر ادامه می یابد. البته بخشی از گردشگران ایرانی نیز با استفاده از ماشین‌های شخصی و یا بوسیله اتوبوس از شهرهای تهران و تبریز به طرابوزان سفر می‌کنند، اما اکثریت مسافران خارجی طرابوزان از اتباع کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

 

Trabzon  شیر آب  در ترابزون
شیر آب در شهر ترابزون

طبق گفته آقای سوات حاجی صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنایع طرابوزان، مقامات این شهر توانسته اند با یک برنامه ریزی حساب شده، تعداد گردشگران عرب در طرابوزان را از 5 هزار نفر در سال های نه چندان دور به بیش از 500 هزار نفر در سال 2018 برسانند. البته تعداد این گردشگران در سال 2019 به علت سردی روابط سیاسی کشورهای عربی با ترکیه بویژه تخریب روابط آنکارا - ریاض به دنبال قتل وحشیانه جمال خاشقچی در سرکنسولگری عربستان سعودی واقع در استانبول، با افول نسبی مواجه شد به طوری که شمار گردشگران عرب زبان برای امسال حدود 300 هزار نفر برآورد می‌شود.

ترابزون - کارا دنیز
یکی از دلایل این رشد از نگاه ساکنین طرابوزان، حضور آقای «علی عیوض اوغلو» در مسند ریاست اداره کل فرهنگ و گردشگری این استان می‌باشد.. آقای عیوض اوغلو موفقیت طرابوزان در امر گسترش و افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی را در 10 بند زیر خلاصه می‌کند که عبارتند از:

ترابوزان -میدان شهر
1) طرابوزان در طول 17 سال از منظر توریست داخلی 7 برابر، از منظر توریست خارجی 20 برابر و در مجموع 5 برابر رشد داشته است.
2) در سال گذشته، هر یک از گردشگران خارجی به طور متوسط 6 شب در هتل های طرابوزان اقامت داشته اند. از این منظر، میزان پر بودن هتل های این شهر در سال 2018، 56 درصد بوده است.
3) اگر خط ساحلی دریاه سیاه حد فاصل شهرهای آرتوین تا زونگولداغ را در نظر بگیریم، طرابوزان به تنهایی به اندازه مجموع این شهرها (آرتوین، ریزه، گیره سون، اردو، سامسون، سینوپ، کاستامونو، بارتین و زونگولداغ) دارای هتل و و آژانس گردشگری است.

درزی در ترابزون

درزی  در ترابزون


4) صنعت گردشگری طرابوزان بعد از مناطق مدیترانه، اژه و اورگوپ در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.(اورگوپ به بخش هایی از استان‌های نوشهر و کایسری واقع در آناتولی مرکزی گفته می‌شود که دارای اماکن توریستی معروف همچون کاپادوکیاست. )
5) امسال (2019) تعداد شرکت های هواپیمایی خارجی که در فرودگاه طرابوزان اقدام به جابه جایی مسافر می‌کنند از 5 به 8 شرکت افزایش یافته است.
6) طی سه سال اخیر 3 میلیون و 840 هزار نفر از شهرهای استانبول، بورسا و یالووا به طرابوزان سفر کرده اند.
7) به نقطه ای رسیده ایم که رقیبمان ، خودمان هستیم. باید به جای توجه به هویت گردشگران به میزان رضایت مندی آنها نگاه کنیم.
8) نقش برداشت ها و تصورات در صنعت گردشگری حائز اهمیت زیادی است و تمام کسانی که از این صنعت ارتزاق می‌کنند، بایستی نسبت به این امر آگاه باشند. جهت رفع مشکلات احتمالی به حمایت نهادهای مردم نهاد و پیشکسوتان این حوزه نیازمند خواهیم بود.
9) نقش نهادهای اقتصادی نظیر اتاق تجارت و صنایع طرابوزان، اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه و آژانس توسعه شرق دریای سیاه در گسترش صنعت گردشگری طرابوزان غیر قابل انکار است.
10) نگاه ما به صنعت گردشگری، منطقه ای است و به دنبال اجرای پروژه‌های گردشگری جدید با شهرهای همجوار هستیم. درواقع، موفقیت این صنعت در گرو نگاه منطقه ای است. انتخاب طرابوزان به عنوان مرکز منطقه گردشگری شرق دریای سیاه از سوی وزارت گردشگری تصمیم درستی است.

ترابزون - meydan - Trabzon
از آنجا که زیرساخت های لازم جهت پذیرایی از این حجم گردشگر در طرابوزان طی یک دهه اخیر فراهم شده است، هم اکنون مسئولین این شهر به فکر تنوع سازی گردشگران خارجی هم از منظر کشورهای مبداً و هم از منظر فصل گردشگری هستند. به عبارت روشنتر، هم خواستار ورود گردشگران اروپایی و غیر اروپائی بیشتر بوده و هم به دنبال توزیع آنها برای فصول دیگر بویژه پاییز و زمستان می‌باشند. با این حال، وجود تفاوت های زیاد میان علایق گردشگران اروپایی با عربی از یک سو و اقلیم بارانی و سرد طرابوزان از ماه اکتبر تا آوریل از سوی دیگر دست میزبان را تا حدود زیادی بسته است. در شرایطی که گردشگران عرب تمایل به استفاده از مناظر طبیعی و ییلاق های خنک طرابوزان دارند، گردشگران غربی به هنر و اماکن تاریخی علاقه مند هستند. هرچند که طرابوزان علاوه بر برخورداری از طبیعت سرسبز، دارای اماکن و ابنیه تاریخی است، لکن شمار گردشگران اروپایی در این منطقه اندک است. این قبیل مسائل، نشان دهنده این واقعیت هستند که موضوع صنعت گردشگری حساسیت های ویژه ای می طلبد و نیازمند مدیریت منعطف و هوشمند جهت حفظ و ارتقای بازارهای هدف می‌باشد.

ترابزون
وابستگی زیاد طرابوزان به گردشگران عرب موجب ضربه پذیری این صنعت از تلاطمات سیاسی می‌شود. از سوی دیگر، از منظر کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه، رشد قارچ گونه هتل ها و آژانس های گردشگری الزاماً به معنی خدمت رسانی مطلوب تر به میهمانان نیست. در حالیکه طرابوزان، 36 هزار نفر ظرفیت اسکان مسافر را دارد. این رقم برای شهر سامسون با جمعیت بیشتر، تنها 5 هزار نفر برآورد می‌شود. به عنوان مثال و بنا به گفته آقای «ولکان کانتارجی» مدیر شعبه شرق دریای سیاه تورساب (اتحادیه آژانس های گردشگری ترکیه) این شهر دارای 146 آژانس گردشگری است و 13 مورد دیگر در مرحله افتتاح می‌باشد. «هر آژانس حدود 65-60 هزار لیر هزینه برمی د


نظرات کاربران


@