نقاش تاثیرگذار پس از جنگ

ضربان تند نقاشی نیکولاس استال + ویدئو

تاریخ انتشار : ۱۹:۱۸ ۲۵-۰۷-۱۳۹۸

وی در آکادمی بروکسل در رشته هنر تحصیل کرد. در دهه 1930 ، او در اروپا به سفر پرداخت ، در پاریس (1934) و در مراکش (1936) زندگی کرد (جایی که برای اولین بار با همراه خود جینین گیلو ملاقات کرد ، او یک نقاش بود و بعضی از نقاشی هایش از سال 1941-1942 ارائه شدند. وی در سال 1936 نخستین نمایشگاه خود را از آیکون ها و آبرنگ های سبک بیزانس در گالری دیتریش و سی ، بروکسل برگزار کرد.

تبریز امروز:

نیکلاس استال  متولد  5 ژانویه 1914  در سن پطرزبورگ نقاش فرانسوی با اصالت روس بود که به دلیل استفاده از یک ضربه ضخیم  و نقاشی های انتزاعی چشم انداز معروف بود ؛ او همچنین کار هنری خود را با کلاژ و تصویرگری و منسوجات  ادامه می داد. نیکلاس استال در  16 مارس 1955 درگذشت .

 نیکولای ولادیمیرویچ استال فون هولشتاین در سن پترزبورگ ، در خانواده ستوان روس ، بارون ولادیمیر استال فون هولشتاین  و آخرین فرمانده قلعه پیتر و پل  و همسر دوم وی ، لوبوف ولادیمیرووا بردننیكو بزرگ شد ، مادرش اولگا ساخانسكایا بود. خانواده استال  به دلیل انقلاب روسیه در سال 1919 مجبور به مهاجرت به لهستان شدند. پدر و نامادری او در لهستان درگذشت و نیکلاس استال در سال 1922به همراه خواهر بزرگترش مارینا به بروکسل فرستاده شد تا با یک خانواده روسی زندگی کند 

وی در آکادمی بروکسل Académie Royale des Beaux-Arts ) در رشته هنر تحصیل کرد. در دهه 1930 ، او به اروپا سفر کرد ، در پاریس (1934) و در مراکش (1936) زندگی کرد (جایی که برای اولین بار با همراه خود جینین گیلو ملاقات کرد ، او یک نقاش بود و در بعضی از نقاشی هایش استال از سال 1941-1942 دیده شد. وی در سال 1936 نخستین نمایشگاه خود را از آیکون ها و آبرنگ های  سبک بیزانس در گالری دیتریش و سی ، بروکسل برگزار کرد. 

 

در طول جنگ
در سال 1941 ، او به نیس نقل مکان کرد و با ژان آرپ ، سونیا دلاونای و رابرت دلاونای آشنا شد و این هنرمندان الهام بخش نخستین نقاشی انتزاعی او یا "ترکیبات" شدند . در سال 1942 دختر جینین و نیکلاس به نام " آنه " به دنیا آمد. خانواده آنها پسر نه ساله جین آنتوان را نیز شامل می شد. در سال 1943 (در زمان اشغال نازی ها) ، استال با جینین به پاریس بازگشت ، اما سالهای جنگ بسیار دشوار بود. در طول جنگ ، نقاشی های وی در چندین نمایشگاه گروهی گنجانده شده و در سال 1944 اولین نمایشگاه یک نفره خود را در گالری l'Esquisse برگزار کرد. در آوریل 1945 ، وی یک نمایشگاه یک نفره در گالری ژان بوکر داشت و در ماه مه 1945 نقاشی های وی در اولین سالن مای قرار گرفت. کارهای استال در آن سال در سالن d'Automne  نیز به نمایش درامدند  در پاریس در سال 1944 با ژرژ براک آشنا شد و با او دوست شد و تا سال 1945 در نمایشگاه های وی حاضر بود. و نمایشگاه های وی شهرت بزرگی را برای او به ارمغان آورد. با این حال اوقات به دشواری رسید و موفقیت خیلی دور از دسترس قرار می گرفت  زیرا جینین در فوریه سال 1946 در اثر بیماری ناشی از سوء تغذیه درگذشت. 

 نیکلاس استال -پارک د پرنس

نقاشی نیکلاس استال که به قیمت 20 میلیون دلار در حراج کریستی عرضه می شود

دوران موفقیت

استال در بهار سال 1946 با فرانسیس چاپوتونس ملاقات کرد و آنها در ماه مه ازدواج کردند. در اکتبر سال 1946 به لطف دوستی با هنرمند آندره لانسکووی که در سال 1944 با او آشنا شده بود استال با لوئیز کاره قرارداد بست که همه نقاشی هایی  او را خریداری کند. در ژانویه سال 1947 ، خانواده استئل به لطف مشهور شدن و افزایش فروش نقاشی ها ، به محله و خانه بهتری نقل مکان کردند. در سال 1947 ، وی با تئودور شامپپ نماینده خصوصی هنر آمریکایی ، دوست همسایه شد. استودیوی جدید استال در پاریس بسیار نزدیک به ژرژ براک بود و این دو نقاش با هم بسیار دوست شدند. در آوریل 1947 ، دختر دومش لورنس به دنیا آمد.در آوریل سال 1948 پسرش جروم متولد شد ،  در همان سال در پاریس نیز دوستی طولانی با هنرمند آلمانی جانی فردیدلا اندرآغاز کرد. نقاشی های او شروع به جلب توجه در سراسر جهان نمود. در سال 1950 وی در گالری ژاک دوبورک در پاریس یک نمایشگاه یک نفره برگزار کرد و نقاشی های استال به نیویورک معرفی شد، با یک نمایشگاه خصوصی در آپارتمان فوق العاده شرقی خود. وی چندین نقاشی را به کلکسیونرهای مهم از جمله دانکن فیلیپس از مجموعه فیلیپس فروخت. وی موفقیت های چشمگیری در ایالات متحده و انگلیس در اوایل دهه 50 داشت. در سال 1950 لئو كاستلی نمایشگاهی گروهی را در گالری سیدنی جانیس در نیویورك برگزار كرد . در سال 1952 ، وی نمایشگاه های یک نفره را در لندن ، مونته ویدئو و پاریس برگزار کرد. در مارس 1953 ، او اولین نمایشگاه رسمی یک نفره خود را در M. Knoedler & Co. در شهر نیویورک برگزار کرد. این نمایش هم موفقیت تجاری و هم از نظر اهمیت بسیار مهم بود. در سال 1953 وی در گالری فیلیپس در واشنگتن دی سی نمایشگاه داشت (که امروزه به عنوان مجموعه فیلیپس در واشنگتن شناخته می شود) . در سال 1953 استال و  فرانسیس به ایالات متحده سفر کردند و از MoMA ، بنیاد بارنز در مریون ، پنسیلوانیا و سایر مؤسسات مهم دیگر بازدید کردند. 

روشنایی جنوب

پس از بازگشت به پاریس ، استال با پائول روزنبرگ ، دلال هنری نیویورک ملاقات کرد و به استیل پیشنهاد ویژه ای داد.استال با پل روزنبرگ قراردادی را امضا كرد روزنبرگ فرانسوی بود و به دلیل اینكه وی یك فروشنده مهم هنری نیویورك بود و بسیاری از نقاشان كوبیستی و نیكلاس دو استال را تحسین می كرد . در اواخر سال 1953 تقاضا برای نقاشی های استال به حدی بود که پل روزنبرگ قیمت های او را بالا برد و مرتباً درخواست نقاشی های بیشتری می کرد. تقاضا برای نمایشگاه برنامه ریزی شده او در بهار 1954 چنان زیاد بود که روزنبرگ درخواست پانزده نقاشی اضافی را نیز داشت. بار دیگر این نمایشگاه هم از نظر تجاری و هم از نظر نقد موفق بود. در آوریل 1954 فرزند چهارم استال ، گوستاو متولد شد. در آن بهار ، وی در موزه ژاک دوبورگ نمایش موفقی در پاریس داشت. نقاشی های جدید او نشانگر حرکت هنری وی ​​از انتزاع و بازگشت به چهره ها ، زندگی و منظره است.

در پاییز سال 1954 ، وی به همراه خانواده خود به آنتیب نقل مکان کرد.

مرگ زودهنگام
در سال 1953 ، وضعیت استال باعث شد وی به دنبال انزوا در جنوب فرانسه (سرانجام در آنتیب) باشد. وی از خستگی ، بی خوابی و افسردگی رنج می برد. در پی دیدار ناامید کننده با یک منتقد هنری که او را تحقیر می کرد در 16 مارس 1955 خودکشی کرد. وی از تراس استودیوی  خود ، در آنتیب ، به مرگ خود اقدام کرد. او 41 سال داشت. 

نیکلاس  استال در گورستان مونتروژ دفن گردید.

میراث
کار نقاشی استال تقریباً 15 سال از سال 1940 طول کشید و بیش از هزار نقاشی تولید کرد. کارهای او تأثیر گوستاو کوربت ، پل سزان ، هنری ماتیس ، پابلو پیکاسو (مخصوصاً پیکاسو در دوره های آبی و رز او) ، ژرژ براک ، فرناند لگر و چائم سوتین و همچنین استادان هلندی رامبراند ، ورمیر هرکولس سگرز را نشان می دهد. 

در طول دهه 1940 و شروع به نمایش به ویژه مناظر و پرتره ، استال بیشتر و بیشتر به سمت انتزاع حرکت کرد. سبک و سیاق کاملاً متمایز و انتزاعی خود را تحول داد، که با جنبش تقریباً معاصر اکسپرسیونیسم انتزاعی آمریکایی و تاجیسم فرانسوی مقایسه می شود ، اما او مستقل از آنها پیشرفت کرد. به طور معمول ، نقاشی های وی حاوی صفحات بلوک مانند رنگ بودند ، گویی در حال مبارزه با یکدیگر در سراسر سطح تصویر هستند. در حقیقت ، به گفته خود استال ، او به سمت "انتزاع" خود روی آورد زیرا که وی "بدست آوردن یک شی به صورت شباهت را به دلیل ناخوشایندی که هنگام مواجهه با آن بی دست و پا پیدا می کرد ، پذیرا نمی گردید.

آثار استال به سرعت در دنیای هنر پس از جنگ به رسمیت شناخته شد و او به یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان دهه 50 بدل شد. با این حال ، او در نقاشی های بعدی خود از انتزاع دور شد و بدنبال سبک ترانه ای "فرانسوی" تر شد و در پایان عمر به نمایندگی بازگردد (مناظر دریایی ، فوتبالیست ها ، نوازندگان موسیقی جاز ، مرغ دریایی). بازگشت او به تصاویر در اوایل دهه 1950 می تواند به عنوان یک مقدمه تأثیرگذار برای جنبش ترسیمی جنبش آمریکایی خلیج فارس شناخته شود ، زیرا بسیاری از نقاشان انتزاعی چنین اقدامی انجام دادند. در اواسط دهه 50 به تصاویر بازگشت. سبک نقاشی او با یک ضربات ضخیم نشان داده شده است که اثری از برس و چاقوی پالت ، و با تقسیم بوم به مناطق بیشماری از رنگ (مخصوصاً بلوز ، قرمز و سفید) نشان می دهد. مشهورترین نقاشی های انتهای سواحل و مناظر وی تحت سلطه آسمان و جلوه های نور است.

بخش اعظم اثر اواخر استال - به ویژه روغن رقیق او در مناظر انتزاعی بوم از اواسط دهه 1950 - نقاشی میدانی رنگ و انتزاع ترانه از دهه 1960 و 1970 را پیش بینی می کند. رنگ جسورانه و پر رنگ و روشن نیکلاس استال در آخرین نقاشی هایش پیش بینی کننده جهت بیشتر نقاشی های معاصر است که پس از وی از جمله پاپ آرت دهه 1960 پیش آمد.

ژان لوک گدار ، فیلمساز فرانسوی New در نگاه نو اظهار داشته است که استال نقاش مورد علاقه وی است و استفاده از رنگهای اولیه در فیلم وی پیررو لو فو به شدت تحت تأثیر کار استال بوده است . 

 

کاوه وحیدی آذر - سیبل تاشچی (داشچی) Sibel Tasci


نظرات کاربران


@