اثری با سیاه قلم از ویلیام کنتریج

یادمان - تراژدی سیاه و سفید در به یاد داشتن آپارتاید

تاریخ انتشار : ۱۷:۱۰ ۳۰-۰۳-۱۳۹۸

یادمان ویلیام کنتریج یک فیلم کوتاه متحرک فانتزی است که در مورد نمایش مجسمه ای است که به یاد نیروی کار آفریقای جنوبی اختصاص داده شده است. این بنای یادمان تاریخی خود به زندگی می پردازد و همچنان تحت رژیم سفید پوستان رنج می برد. این مراسم و یادآوری بی عدالتی گذشته که با نمایش مجسمه آغاز شد در هدف خود برای سکوت یا عادی سازی این بی عدالتی ها ناکام می ماند، چرا که مجسمه بعد دیگر بصری را از بین می برد و نفس آن گوش ما را پر می کند.

تبریز امروز:

یادمان ویلیام کنتریج  William Kentridge یک فیلم کوتاه متحرک فانتزی است که در مورد نمایش مجسمه ای است که به یاد نیروی کار آفریقای جنوبی اختصاص داده شده است. این بنای یادمان تاریخی خود به زندگی می پردازد و همچنان تحت رژیم سفید پوستان رنج می برد. این مراسم و یادآوری بی عدالتی گذشته که با نمایش مجسمه آغاز شد در هدف خود برای سکوت یا عادی سازی این بی عدالتی ها ناکام می ماند، چرا که مجسمه بعد دیگر بصری را از بین می برد و نفس آن گوش ما را پر می کند.

کار هنری چند رشته ای ویلیام کنتریج شامل نقاشی، انیمیشن، کتاب، چاپ، کلاژ، اجرا و نصب است. برای ساخت فیلم های خود کنتریج یک فرایند منحصر به فرد و کارآفرین را توسعه داد که در آن هنگام تغییرات را با استفاده از دوربین فیلم متوقف ، متحرکت، پاک کرده و تغییر می دهد. نتیجه یک سری فیلم و نقاشی است که با توانایی آن در نگاه کردن به مسائل اجتماعی غم انگیز به گونه ای دراماتیک و غافلگیرانه ستایش شده است. ویلیام کنتریج  برای اولین بار در دهه 1990 با طراحی های خود برای سری پروجکشن، که به تاریخ آفریقای آپارتاید آفریقای جنوبی نظارت می کرد، به شهرت رسید. پس از پیکربندی اپیزودیک، فیلم ها دارای دو کاراکتر، سوهو اکتسین تجار و فلیکس تیتل بائوم هنرمند هستند. از طریق این چهره های پیچیده و تخیلی، چشم انداز وسیع و گسترده ای از تهاجم ملی بررسی می شود، این در حالی که به طور همزمان بررسی می شود که نیروهای عمیق تر از تجدید حیات و رشد خبر می دهند

 

ویلیام کنتریج در مقطع کارشناسی علوم سیاسی و مطالعات آفریقایی تحصیل کرده است، اما خود را به عنوان هنرمند معرفی می کند. اجرای و عمل گرایی نقشی مرکزی در کار او ایفا می کند: او یک شرکت تئاتر را تاسیس کرد ه است  و از سال 1982 تا 1984 مدیر هنری سریال و فیلم های تلویزیونی بود. ویلیام کنتریج با استفاده از نقاشی های مخصوص زغال چوب، فیلم های متحرک و اجراهای خود، روایت های خنده دار و تفسیری را درباره ظلم و ستم سیاسی و استثمار صنعتی مردم آفریقا و مناظر آن ایجاد می کند.

در سال 1989 ویلیام کنتریج شروع به ساخت فیلم های انیمیشن کوتاه با عکاسی از نقاشی های زغال چوب خود ، با یک دوربین فیلمبرداری و حرکت دادن آنها در روش های دقیقه ای برای حرکت داستان به جلو. طراحی و پاک کردن خطوط زغال چوب، فضای حافظه تاریخی انتخابی را ایجاد می کند. از طریق طیف گسترده ای از رسانه های خلاق، ویلیام کنتریج ساختن تمثیل های اخلاقی از خطوط و پاک کردن برای کشف تم های عشق و خیانت، ظلم و ستم و خشونت، مرگ و زندگی را ایجاد می کند.

 

توفیق وحیدی آذر

 


نظرات کاربران


@