اثر گوستاو مالر

اداجیتو سمفونی شماره 5

تاریخ انتشار : ۱۹:۴۰ ۲۲-۰۱-۱۳۹۷

سمفونی پنجم نمایانگر آهنگسازیست کارامدی است که به ورزیدگی خویش باور دارد اما در جستجوی زبانی نو و تازه‌است. سمفونی پنجم "تلاشی است برای طرحی نو درانداختن به فلک، که آن از خود کس آغاز می‌شود".

تبریز امروز:

 

سمفونی پنجم نمایانگر آهنگسازیست کارامدی است که به ورزیدگی خویش باور دارد اما در جستجوی زبانی نو و تازه‌است. سمفونی پنجم "تلاشی است برای طرحی نو درانداختن به فلک، که آن از خود کس آغاز می‌شود".

Image result for gustav mahler

 

 

این کاریست که هر گونه گذشته‌نگری را به دور می‌اندازد و به جستجوی زبانی نو در موسیقی و نواختن است که در آن زمینه‌های آهنگین به یکسانی بازمی‌گردند و همبستگی بخش های یکم و دوم در شکل یابی بخش نخست و همبستگی بخش های چهارم و پنجم در شکل بخش سوم سمفونی نشان می‌دهد که مالر بر آنست که صداها را پر و فشرده‌تر و هماهنگ تر و همگراتر نماید و او با آگاهی و هوشیاری بسوی هنر هم نوازی ناب گام برمی‌دارد و این شیوه ایست که او تا پایان زندگی کوتاهش دنبال نمود!

 

سمفونی شماره 5 گوستاو مالر در سال 1901 و 1902،عمدتا در طول ماه های تابستان در کلبه او در مایرنیگت شکل یافته است. از مشخص ترین ویژگی های آن می توان  به تکنوازی ترومپت محزون در شروع کار و قطعه آداجیتو اشاره کرد.

Image result for gustav mahler adagietto

بوم موسیقی و محدوده احساسی کار بیش از یک ساعت طول می کشد که یک کار عظیم بشمار می رود. مالر در یکی از نوشته هایش اشاره می کند که هیچکس این را درک نکرده و ای کاش می توانستم اولین اجرا از این سمفونی را پنجاه سال بعد از مرگم انجام دهم. هربرت فون کارایان نیز درباره سمفونی پنج مالر اشاره می کند که با شنیدن این اثر گذشت زمان را فراموش خواهید کرد.

Image result for gustav mahler adagietto

قطعه چهار این سمفونی مسلما معروفترین اثر مالر است که عصاره ایی از اغلب کارهایی می باشد که او انجام داده است. شاید بهترین استفاده از آن در سال 1971 توسط لوکینو ویسکونتی در فیلم مرگ در ونیز باشد. آداجیتو مثل اغلب آثار موسیقایی مالر، ارتباط نزدیکی با مفهوم مرگ دارد و در‌نتیجه به درونمایه فیلم مرگ در ونیز بسیار نزدیک است.


نظرات کاربران


@